اخبار نهادها و سازمان‎ها » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1024637
دوشنبه - 19 دی 1401 - 17:06
در گفتگو با ربیع عنوان شد:

دراجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دست تنها است/ نقش دستگاه‌ها در اجرای سند تحول بنیادین باید مشخص شود

برای رسیدن به مدارس ایده‌آل از۱۰ سال قبل طرح سند تحول بنیادین (مهمترین سند بالادستی نظام تعلیم و تربیت) سندی است که متشکل از ۸ فصل به دنبال تحقق ۲۳ هدف بود درآموزش و پرورش کلید خورد اما همچنان بعد از سال ها ی متمادی این سند بر روی این میز آن میز چرخش می خورد و هنوز خبری از اجرای صحیح و به یکباره این سند برای خانه تکانی آموزش و پرورش وجود ندارد.

دراجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دست تنها است/ نقش دستگاه‌ها در اجرای سند تحول بنیادین باید مشخص شود

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، برای رسیدن به مدارس ایده‌آل از۱۰ سال قبل طرح سند تحول بنیادین (مهمترین سند بالادستی نظام تعلیم و تربیت) سندی است که متشکل از ۸ فصل به دنبال تحقق ۲۳ هدف بود درآموزش و پرورش کلید خورد اما همچنان بعد از سال ها ی متمادی این سند بر روی این میز آن میز چرخش می خورد و هنوز خبری از اجرای صحیح و به یکباره این سند برای خانه تکانی آموزش و پرورش وجود ندارد.

اما با گذشت یک دهه از عمر تصویب این سند هنوز به طور کامل به مرحله اجرا نرسیده است. سندی که تا امروز ۴ دولت و ۶ وزیر آموزش و پرورش را به خود دیده است. در همین رابطه، رهبر انقلاب ار دیبهشت ماه سال جاری در دیدار معلمان فرمودند: «بیش از ده سال پیش سند تحول تنظیم شده لکن آنچه واقعیّت دارد این است که به این سند تحوّل عمل نشده.»

اگر چه بیشتر کشور های اسلامی با الگو گیری از این سند زمینه رشد و پیشرفت را مدارس خود رقم زدند از جمله کشور مالزی ، اما هنوز درمدارس ایران این سند دست به دست می شود و عنوان می شود که مشکلات فراوانی بر سر راه آن است که نمی گذارد این طرح در آموزش و پرورش کشور اجرایی شود از جمله دلایلی که برای این موضوع ذکر می شود توزیع نامتوازن نیروی انسانی است

پرورش درست تربیت یافتگان، تعمیق تربیت اسلامی، ترویج فرهنگ حیا و عفاف، تقویت بنیان خانواده، تأمین و بسط عدالت آموزشی، ارقای منزلت اجتماعی فرهنگیان، متناسب سازی فضاهای تربیتی با ویژگیهای دانش آموزان، اصلاح محتوا و ارتقای جایگاه علوم انسانی، نوآوری در نظام تعلیم و تربیت رسمی از جمله مهمترین اهداف این سند هستند.

به گفته مدیران نظام آموزشی اگر مدیران مدارس توانمند باشند و نگرش آنها نسبت به سند تحول مثبت باشد، سند تحول اجرایی می‌شود ، البته این بدان معنی نیست که اجرای سند تحول بنیادین تنها بر عهده آموزش و پرورش است، بلکه باید یک عزم ملی تقسیم کاربین همه دستگاه‌ها ایجاد شود تا این طرح به خوبی در مدارس اجرایی شود .

نقش دستگاه‌ها در اجرای سند تحول بنیادین باید مشخص شود

در همین پیوند مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفتگو با ربیع دلیل اجرا نشدن سند تحول بنیادین در مدارس را   بی‌توجهی به اجرای این در ادوار گذشته عنوان کرد و افزود: در دوره‌ای به اجرای سند تحول بنیادین توجه نمی‌شد وسند ۲۰۳۰   جایگزین آن شده بود؛ آنها ادعا می‌کردند که سند تحول بنیادین را اجرا می‌کنند درحالی که این چنین نبود و به سند دیگر علی‌رغم ادعا به عدم اجرا، عمل می‌کردند.

محمد رضا ابراهیمی  در ارتباط با نقش سایر دستگاه‌ها در اجرای این سند گفت: باید بررسی کنیم که اگر قرار است سند تحول بنیادین اجرا شود، نقش نهادهای مختلف در این راستا چیست. در سند تحول بنیادین که به عنوان قانون اساسی آموزش و پرورش از آن یاد می‌شود تاکید شده است که اگر ما بخواهیم تربیت دینی داشته باشیم و دانش‌آموز را به مراتبی از حیات طیبه برسانیم، باید به مسائل تربیتی، آموزشی، فن‌آورانه، اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، زیستی، بدنی و غیره تحت عنوان ساحت‌های شش‌گانه توجه کنیم.

رسیدن به مدارس ایده آل با اجرای سند تحول بنیادین

وی افزود: کشف استعدادهای متنوع، تعامل با مساجد و نهادهای علمی و فرهنگی،تعامل مدرسه با دولت و تلاش برای پیشرفت کشور از ویژگی‌های اصلی مدرسه ایده‌آل است و این مسئله بدان معنی است که  مدارس باید یادگیرنده، کمال جو ، خواستار تعالی مستمر و تأمین کننده تمام نیازهای مسیر رشد دانش‌آموزان باشند چراکه تعامل با دنیای خارج از مدرسه، موجب موفقیت‌های مهمی برای دانش آموزان خواهد شد والبته برای رسیدن به این مهم اجرای کامل سند تحول بنیادین نیاز است تا ابعاد مدارس ایده آل به خوبی ترسیم شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: برای تحقق این سند باید همه ارکان آموزش و پرورش شامل دانش‌آموز، معلم، خانواده، محتوای درسی، شیوه ارزشیابی در این راستا هدایت شده و نقش آفرینی کنند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در اجرایی‌سازی سندتحول بنیادین آموزش و پرورش بر ضرورت حرکت به سمت تمرکززدایی و اختیار دادن به مدارس تاکید شده است افزود: این امر نیازمند اصلاح قوانین و مقررات است قوانین فعلی، مانع تحقق این مهم هستند و تحول در این فضای سیاست زده، مشکل است.

وی تاکید کرد:مشکل اجرای سند ‏تحول این است که همه فکر می‌کنند سند را اجرا می‌کنند. هر کاری که کرده‌اند در جهت اجرای سند رخ ‏داده است. اگر این طور است پس چرا ثمراتش را نمی‌بینیم؟ چرا نتایج آن در زندگی دیده نمی‌شود؟ همین تلقی‌های ناصحیح باعث شد فرصت‌های زیادی از دست بدهیم و تهدیدهای زیادی را به دست خودمان متوجه اجرای سند کنیم. چرا باید هنوز تلقی این باشد که اگر بسته‌های تحولی را اجرا کنیم به معنای اجرای سند است. ‏ولی هیچیک از آن‌ها اجرای واقعی سند نیست با کمال تأسف هنوز این حقیقت از ‏جهت نرم افزاری و فکری جا نیفتاده است که سند تحول جایگاه مبنایی دارد

زهرا نصیری