اجتماعی » خواندنی
کد خبر : 916681
شنبه - 14 دی 1398 - 21:07

دختر ۷ ساله‌ام تمایلی به مدرسه رفتن ندارد!

دخترم ۷ ساله است و امسال به کلاس اول دبستان رفته و در همین چند ماه ابتدایی سال اول تحصیل‌اش از درس زده شده است. می‌گوید که درس به درد نمی‌خورد و عاقبت ندارد. تمایلی به مدرسه رفتن ندارد و هرروز صبح بهانه می‌آورد.

دختر ۷ ساله‌ام تمایلی به مدرسه رفتن ندارد!

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از خراسان/ دخترم ۷ ساله است و امسال به کلاس اول دبستان رفته و در همین چند ماه ابتدایی سال اول تحصیل‌اش از درس زده شده است. می‌گوید که درس به درد نمی‌خورد و عاقبت ندارد. تمایلی به مدرسه رفتن ندارد و هرروز صبح بهانه می‌آورد. معلم اش هم از او راضی نیست و می‌گوید انگیزه‌ای برای درس خواندن ندارد.
از دیدگاه تئوری انتخاب هر رفتاری که از فرد سر می‌زند، یک رفتار کلی است. هر رفتار کلی معطوف به هدفی بوده و هدف آن برآورده شدن یک یا چند نیاز از نیازهای فرد است. این‌که دختر شما در ابتدا با اشتیاق به مدرسه می‌رفته و بعد از مدتی اشتیاق خود را از دست داده، نیز یک رفتار است. باید علت این تغییر رفتار بررسی شود. دختر شما احتمالا به این نتیجه رسیده که رفتن به مدرسه به او کمکی در جهت برآورده کردن نیازهایش نمی‌کند.

شرایط کودک در مدرسه را بررسی کنید
بهتر است در ابتدا با فرزندتان گفت‌وگویی درباره علت بی‌علاقه شدنش برای مدرسه رفتن داشته باشید. بدون سرزنش، مقایسه، تهدید یا گلایه از او درباره اوضاع مدرسه و روابطش با هم‌کلاسی‌ها، معلم یا دیگر مسئولان مدرسه سوال کنید. در خصوص این‌که آیا دوستی دارد یا نه و اگر داشت درباره رابطه‌اش با دوست یا دوستانش بپرسید. گوش به زنگ نکات کوچکی باشید که ممکن است از لابه لای حرف‌های فرزندتان مبنی بر وجود مشکل بشنوید.

از معلم کودک‌تان کمک بگیرید
از معلم کودک‌تان درباره اتفاقات کلاس جویا شوید و این‌که آیا فرزندتان در کلاس درس مشکلی دارد یا نه؟ نوع رابطه معلم با فرزندتان بسیار اثرگذار است. حتما به این مورد هم توجه داشته باشید و آن را بررسی کنید.

روابط شما و همسرتان با وی چگونه است؟
بازنگری در رفتار و تعاملات خود و همسرتان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. وجود اختلاف بین پدر و مادر در کودک ایجاد ترس می‌کند. کودک در این شرایط می‌ترسد که در هنگام ترک منزل اتفاق ناگواری بیفتد، بنابراین تمایلی به مدرسه رفتن نشان نمی‌دهد. کودکان کارهایی را انجام می‌دهند که دوست دارند، اگر فرزند شما علاقه‌اش را به مدرسه از دست داده باید پیگیر علت آن باشید و علت آن خارج از کودک‌تان است.
نویسنده : ریحانه نوذریان| کارشناس‌ارشد روان‌شناسی و واقعیت‌درمانگر