استانها » اصفهان » تولیدی » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 244866
یکشنبه - 10 دی 1396 - 18:55
خبرنگار: کبری قریشوندی

دانش آموزان امکانات آموزشی لازم و کافی ندارند

این گزارش بنا بر درخواست اولیا و مربیان دانش آموزان هنرستانی ازدفتر نمایندگی روزنامه کیمیای وطن فولادشهر تهیه و تنظیم شده است .اولیا و مربیان از مستقر بودن اداره آموزش و پرورش در فولادشهر خرسند هستند اما به نظرشان آموزش و پرورش در امر آموزشی و پرورشی کوتاهی می کنند و از آموزش و پرورش فقط حرف و آن مانده است.

دانش آموزان امکانات آموزشی لازم و کافی ندارند

به گزارش پایگاه خبری ربیع،این گزارش بنا بر درخواست اولیا و مربیان دانش آموزان هنرستانی ازدفتر نمایندگی روزنامه کیمیای وطن فولادشهر تهیه و تنظیم شده است .اولیا و مربیان از مستقر بودن اداره آموزش و پرورش در فولادشهر خرسند هستند اما به نظرشان آموزش و پرورش در امر آموزشی و پرورشی کوتاهی می کنند و از آموزش و پرورش فقط حرف و آن مانده است.

هنرستان پایگاه دانش است اما شرایط باید مهیا باشد

مدرسه مهم ترین موسسه آموزشی است که بیشتر فعالیت هایش را صرف تربیت نسل فردا می کند.اما هنرستان های فولادشهر به دلیل مشکلات مالی و نبود امکانات لازم و کافی آموزشی از اهداف کلی خود خارج شده اند.

 مدیران و معلمان هنرستان ها :هنرستان پایگاه دانش است .پایگاهی است که اگر در آن آموزش های لازم داده شود بدون نیاز به دانشگاه و کسب مدارک بالاتر می توان جذب بازار کار شد اما هنرستان های فولادشهر تجهیزات آموزشی مناسب ندارند.

به گفته ی مربیان، مدارس فنی بهترین مکان برای درس خواندن است اما شرایط باید مهیا باشد. این مدارس امکانات آموزشی شان کافی نیست. همان تعداد کمی را هم که دارند قدیمی و فرسوده هستند .باید عوض شوند و یا حداقل به روز رسانی شوند و کیفیتشان بالا رود .دبیران نمی توانند کار فنی و عملی را فقط با کتاب و بدون وسایل آموزشی تدریس کنند و دانش آموزان نه تنها با علاقه مندی وارد مدرسه نمی شوند بلکه برای خروج از آن دقیقه شماری می کنند و ما به آنان حق می دهیم چراکه در مدرسه فنی و حرفه ای ثبت نام کرده اند و انتظار دارند که به آن ها آموزش عملی داده شود.

در حق مدارس هنرستانی فولادشهر ظلم می شود

طبق نظرات صاحبان تعلیم و تربیت در حق مدارس هنرستانی و کارودانش فولادشهر ظلم می شود . نداشتن امکانات لازم مانند کابل کشی مناسب برق، وسایل گرم کننده و سردکننده ، سرویس بهداشتی مناسب ، فضای ورزشی،امکانات لازم برای مطالعه ، آزمایشگاه، کارگاه ، استاندارد نبودن کلاس ها همه و همه از مشکلات این مدارس هستند که بیشتر این مشکلات ناشی از بافت فرسوده و قدیمی این ساختمان ها و بی توجهی مسئولان است.

هنرستان های فولادشهر حتی یک پنل خورشیدی هم ندارند

دبیر کامپیوتر می گوید:تعداد سیستم های کامپیوتری دانش آموزان کم هستندو از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری قدیمی اند.همچنین کابل کشی برق مدرسه اشکالاتی دارد و هرگاه چند سیستم به طور همزمان روشن است برق مدرسه قطع می شود به همین دلیل مجبوریم تعداد محدودی از کامپیوترها را روشن کنیم و گروه های با تعداد نفرات بیشتر از سیستم های روشن استفاده کنند و مسلما دانش آموز آنچه که را لازم است یاد نمی گیرد.

مدرس مکانیک ادامه داد :.پیستون ها و موتورهایی که شاگردان باز و بسته می کنند ۱۰ سال پیش تهیه شده بودند و در حال حاضر قابل استفاده نیستند.می توان از پیستون ها و موتورهای اسقاطی شرکت هایی مثل ذوب آهن و نمایندگی های ایران خودرو و سایپا استفاده کرد .موتورهای اسقاطی کاربردی برای شرکت ها ندارند اما من با داشتن آن ها می توانم آموزش های لازم را به دانش آموزانم بدهم.وی می گوید تمامی هنرستان های فولادشهر حتی یک پنل خورشیدی هم ندارند.

لطف مکرر حق مسلم ماشده است و باید با نبودها مدارا کنیم

مدیر مدرسه بیان کرد: با مسئولان سازمان ها و ارگان های  درسطح شهر فولادشهر دیدار و صحبت کردم و به مسئولان یادآوری کردم شرکت هایی در اطراف فولادشهر هستندکه می توانیم با آنان همکاری داشته باشیم و از شرکت ها بخواهیم وسایل اسقاطی شان را به مدارس ما دهند. اما هیچ کدام از مسئولان پیگیر این موضوع نشدند.مدیر ادامه می دهد از سال ۸۰ تاکنون مدرسه من فقط ۵ رشته داشته است و کمکی از مسئولان جهت تجهیز و تاسیس کارگاه جدیدو افزایش رشته های تحصیلی نشده است .در تمام این ۱۵ سال بزرگ ترین ضرر را به جامعه رساندیم چرا که نیروهای با رشته های تکراری به جامعه تزریق کردیم که بازار کارشان اشباع است. بارها و بارها با روش های مختلف اعم از نامه کتبی ، مراجعه حضوری و یا حضور در جلسات مختلف مشکلات را به گوش مسئولان آموزش و پرورش فولادشهر رساندیم .در جواب می گویند:ما اداره نوپایی هستیم و بودجه نداریم .و یا وعده های سرخرمنی می دهند و پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند.اگر مسئولان رابیشتر تحت فشار  بگذاریم  پاسخشان این است با مشکلات بسازید و یا از والدین دانش آموزان کمک های مدرسه ای دریافت کنید. وقتی از والدین کمک های مدرسه ای طلب می کنیم جوابی جز این ندارند” خودتان از وضع مالی ما خبر دارید و می دانید که به سختی نان شب مان را در می آوریم و آه در بساط نداریم که سودا کنیم. علاوه بر این فرزند من در مدرسه دولتی درس می خواند پس چرا همیشه از ما کمک مالی  می خواهید “. البته حق دارند که این گونه پاسخ دهند زیرا مدرسه از وضعیت مالی دانش آموز خود اطلاع دارد.و می داند در وضعیت اقتصادی خوب و یا حتی قابل قبولی هم به سر نمی برد.

معاون هنرستان را عسلویه کوچک نامید؛ عسلویه های کوچکی که امکانات صنعتی و کارگاهی مورد نیاز را ندارند .به گفته ی وی لطف مکرر حق مسلم ما شده است و باید با نبودها مدارا کنیم .

صاحبان علم و ادب می گویند نمی دانیم دردمان را به چه کسی بگوییم .آیا کسی هست که کمکان کند تا بتوانیم آبرومندانه به دانش آموزان خدمت رسانی کنیم و سرفراز شویم ؟

مسئولان آموزش و پرورش پاسخ ندادند

برای تهیه اظهار نظر و جواب پیرامون گزارش تهیه شده با هماهنگی قبلی به اداره آموزش و پرورش فولادشهر مراجعه شد اما مسئولان از هر گونه پاسخ دهی خودداری کردند.