خیابان‌های اصفهان به نام هنرهای سنتی نام‌گذاری شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در المان‌های شهری باید از ظرفیت صنایع دستی استفاده و سهم هنرمندان و هنرهای سنتی در نام‌گذاری خیابان‌ها، معابر و پارک‌ها در شهر اصفهان باید بیشتر شود.

خیابان‌های اصفهان به نام هنرهای سنتی نام‌گذاری شود

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، فریدون اللهیاری پیش از ظهر امروز در هشتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر اصفهان اظهار کرد: در حوزه صنایع دستی شهر اصفهان مهمترین عناوین را در عرصه بین‌المللی دارد، اصفهان دومین شهر جهانی صنایع دستی بوده و به عنوان شهر خلاق صنایع دستی نیز به شبکه شهرهای خلاق پیوسته است، صنایع دستی در جایگاه شهر اصفهان در عرصه ملی و بین‌المللی نقش مؤثری دارد.

صنایع دستی مؤلفه هویت ایرانی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با تأکید بر این‌که هنرمندان صنایع دستی مهمترین سرمایه‌های فرهنگی و هنری این شهر هستند، افزود: قدر نهادن هنرمندان و هنرشان توجه به ارزش‌های شهر اصفهان است، صنایع دستی و هنرهای سنتی جایگاه ویژه‌ای در عرصه فرهنگی و هنری در کشور دارد و یکی از مهمترین عناصر و مؤلفه‌های هویتی جامعه ایرانی هستند.

وی ادامه داد: از نظر اجتماعی صنایع دستی و هنرهای سنتی در جوامع بزرگ و ماشینی امروز می‌تواند به لطافت و ظرافت بیشتر جامعه و روابط اجتماعی بینجامد و در اعتلای فرهنگی هنری شهر مؤثر باشد.

فعالیت بیش از ۴۰ هزار هنرمند صنایع دستی در استان اصفهان

اللهیاری با اشاره به این‌که بیش از ۴۰ هزار هنرمند شناسنامه‌دار صنایع دستی در استان اصفهان فعالیت دارند، گفت: این مسأله نشان‌دهنده این است که اقتصاد و معیشت بخش مهمی از مردم به صنایع دستی گره خورده است، اگر به هنرمندان صنایع دستی توجه داشته باشیم و در فضای شهر حضور هنرمندان و آثارشان را داشته باشیم تجلی هنر و صنایع دستی هستند و افراد جامعه از شرایط فرهنگی و هنری متأثر خواهند شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به این‌که صنایع دستی و هنرهای دستی با تهدیدها و فرصت‌هایی مواجه بوده است، عنوان کرد: در گذشته بخش زیادی از صنایع دستی در متن زندگی مردم وجود داشته است و کاربردی بوده است و نگاه تجملی به این دست‌سازه‌ها وجود نداشته است، البته یک سری آثار هم در سطوح عالی بودند که جنبه سرمایه‌ها و خلق آثاری را داشتند که حاصل عمر یک هنرمند بوده است.

وی افزود: بعد از ورود مصنوعات ماشینی، صنایع دستی با مشکل و تهدید جدی مواجه شدند، به طوری که مردم با قسمت زیادی از این آثار که روزی در کشور ما در اقتصاد جامعه بسیار مؤثر بودند آشنا نیستند و به جز نام از بعضی صنایع دستی چیزی نمی‌دانیم و آن هم به دلیل ثبت در منابع تاریخی بوده است.

توجه به صنایع دستی به عنوان بخشی از هویت میراث فرهنگی

اللهیاری همچنین مطرح کرد: پس از تهدیدات به وجود آمده در عرصه داخلی و بین‌المللی توجهاتی به صنایع دستی صورت گرفت و این توجهات با نگاه متفاوتی بود و سطح نگاه عالی‌تری صورت گرفت و هنرهای سنتی و صنایع دستی به عنوان بخش مهمی از هویت میراث فرهنگی به حساب آمد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه بیان کرد: امروز صنایع دستی و هنرهای سنتی فراتر از جنبه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی به لحاظ اقتصادی هم مؤثر است و از نظر ارزآوری و صادرات یکی از عرصه‌های مهم در کشور است، امروزه اقتصاد و معیشت بخش زیادی از جامعه به صنایع دستی گره خورده است؛ کار هنری هنرمندان صنایع دستی ارزش افزوده چند صد برابری برای کشور دارد.

توجه به گردشگری خلاق در اصفهان

وی با اشاره به توجه ویژه به گردشگری در استان اصفهان و کشور، اذعان کرد: در اصفهان وقتی از گردشگری صحبت می‌شود یکی از انواع گردشگری که توجه ویژه به آن می‌شود گردشگری خلاق است، در حوزه گردشگری فرهنگی تاریخی در استان و کشور ما ظرفیتی ویژه، مهم و ممتاز وجود دارد و کشور ما میراث فرهنگی ارزشمندی دارد، مهمترین انگیزه سفر توریست‌هایی که وارد کشور می‌شوند بازدید از اماکن و بناهای تاریخی است.

اللهیاری عنوان کرد: وقتی شهر اصفهان در حوزه گردشگری خلاق به عنوان شهر صنایع دستی وارد شبکه شهرهای خلاق یونسکو می‌شود معنای آن این است که در حوزه صنایع دستی گردشگری ما جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند تأثیرات ویژه‌ای در حوزه گردشگری داشته باشد، البته برای استفاده از ظرفیت گردشگری خلاق باید زیرساخت‌های گسترده‌ای را در شهر و کشور ایجاد کرد.

جای خالی نمادهای صنایع‌دستی در شهر اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه مطرح کرد: امروز واقعیت این است که وقتی در اصفهان از صنایع دستی صحبت می‌کنیم این هنر به فضاهای محدودی از شهر خلاصه می‌شود و آن هم مکان‌هایی است که  هنرمندان در آن فعالیت می‌کنند، اما در محیط شهر خیلی نهادها و نشانه‌های شهر جهانی و خلاق صنایع دستی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بناست که از این ظرفیت بهره‌برداری مناسب صورت گیرد باید در شهر این زمینه ایجاد شود که نخستین چیزی که توجه هر کس وارد اصفهان می‌شود را جلب می‌کند این باشد که این شهر، شهر صنایع دستی است، این مسأله باید با الزاماتی صورت گیرد.

خیابان‌های اصفهان به نام هنرهای سنتی نامگذاری شود

اللهیاری در ادامه تأکید کرد: در المان‌های شهری باید از ظرفیت صنایع دستی استفاده و سهم هنرمندان و هنرهای سنتی در نامگذاری خیابان‌ها، معابر و پارک‌ها در شهر اصفهان باید بیشتر شود و اینها به نام هنرمندان فاخر یا هنرهای فاخر این شهر نامگذاری شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: امروز اتفاقی که در کشور و دنیا در حال رخ دادن است، این است که بسیاری از هنرها به استان‌ها و شهرهای دیگر می‌رود و اگر ما می‌خواهیم این‌ها به نام اصفهان ثبت شود باید نشان این هنرها در شهر اصفهان هویدا باشد و این شهرت را از اصفهان و نه جای دیگری دریافت کند.

کسب نشان جغرافیایی برای ۹ رشته صنایع دستی

وی با بیان این‌که برای ۹ رشته صنایع دستی در اصفهان توانسته‌ایم نشان جغرافیایی کسب کنیم، اظهار کرد: میناکاری در دنیا به اسم اصفهان است و نشان جغرافیایی بین‌المللی برای آن کسب کرده‌ایم و این رشته در دنیا به نام اصفهان است؛ البته اصفهان در ۱۹۹ رشته صنایع دستی دارای ظرفیت هستیم، باید اقدامات اساسی صورت گیرد تا این هنرها با اصفهان پیوند بخورد و به لحاظ تاریخی این امتیاز را همیشه برای اصفهان حفظ کنیم.

اللهیاری با اشاره به ثبت مهارت نشانه‌های صنایع دستی در میراث ناملموس افزود: امروزه بیش از ۱۳۰ میراث ناملموس در فهرست ملی ایران ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تأکید کرد: باید به کمک حفظ جایگاه اصفهان در عرصه صنایع دستی رفت چراکه در برخی شهرها تلاش می‌شود که خود را در برخی رشته‌ها شاخص کنند، به همین دلیل لازم است ما تلاش بیشتری برای حفظ جایگاه اصفهان در صنایع دستی داشته باشیم.

راه‌اندازی دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در اصفهان

وی با اشاره به فعالیت خانه‌های ترویجی در شهر اصفهان عنوان کرد: در ۱۵ منطقه شهری اصفهان در کنار فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهرداری خانه‌های ترویجی می‌تواند جریان صنایع دستی را در شهر اصفهان گسترده‌تر و بیشتر کند.

اللهیاری خاطرنشان کرد: امروز صنایع دستی امروز با علم و دانش گره خورده است، دانشگاه هنر و در کنار آن مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان را در عرصه هنر داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به راه‌اندازی دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در اداره کل میراث فرهنگی اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: چنانچه بتوانیم همه اقدامات را هدایت کنیم، این امر می‌تواند هم‌افزایی ایجاد کند و شتاب پیشرفت برنامه‌ها را داشته باشیم؛ آموزش صنایع دستی به صورت گسترده در حال انجام است، چراکه سازمان میراث فرهنگی در رابطه با آموزش صنایع دستی تعهداتی دارد.

پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای خلاق نوعی دیپلماسی شهری

وی در ادامه در رابطه با معرفی صنایع دستی اصفهان خاطرنشان کرد: پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای خلاق نوعی دیپلماسی شهری است و اگر رایزنی‌هایی انجام شود می‌توان در نمایشگاه‌های جهانی حضور بیشتر هنرمندان را داشته باشیم.

اللهیاری در رابطه با فروش و کیفیت صنایع دستی مطرح کرد: تجارت صنایع دستی به حدی رفته که فراتر از فروشگاه‌ها است، در مورد کنترل صنایع دستی نظارت‌های زیاد و کنترل شده‌ای در حال انجام است؛ در رابطه با تجاری‌سازی صنایع دستی اقدامات زیادی در حال انجام است، در هر نمایشگاهی حضور پیدا می‌کنیم هنرمندان به نیاز روز توجه می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: پروژه‌های شاخص اصفهان مثل مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌اله و عالیقاپو ۱۳ سال طول کشید که ۷۰ درصد آن در ۴ سال گذشته انجام شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ پروژه میراث فرهنگی در پهنه جغرافیایی استان انجام شده است، البته حفظ برنامه‌های شاخص را در اولویت قرار داده‌ایم، بیش از ۸۰ مراجعات به میراث فرهنگی در اختیار گرفتن خانه تاریخی برای احیا است.

ماجرای پیاده راه‌سازی چهارباغ و گذر آقا نورالله نجفی 

الهیاری در خصوص پروژه پیاده راه‌سازی چهارباغ گفت: در دو محور سواره‌رو چهارباغ اقدامات خوبی صورت گرفته است و اداره کل میراث فرهنگی بر این اعتقاد است که  کارهایی که انجام می‌شود باید با حفظ میراث فرهنگی منافات نداشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در خصوص آخرین وضعیت گذر آقا نورالله نجفی توضیح داد: بر اساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ تمام فعالیت‌ها در این گذر متوقف شده است تا طرح پیشنهادی ارائه شود و مورد بررسی قرار گیرد، ساماندهی وضع این گذر یک دهه است در چالش‌های تصمیم‌گیری قرار دارد.