اجتماعی » بهداشت و سلامت » پیشخوان » تولیدی » زهرا رحیمی
کد خبر : 1021061
یکشنبه - 27 شهریور 1401 - 16:55
توصیه های سلامتی در آستانه فصل پاییز؛

خودت را از باد پاییز بپوشان!

چند روز دیگر فصل خزان از راه می رسد و از لحاظ تغییرات در خلق و خو و سلامتی چالش هایی را با خود به همراه می آورد.

خودت را از باد پاییز بپوشان!

به گزارش پایگاه خبری ربیع، همواره با نزدیک شدن فصل پاییز و خنک شدن هوا بسیاری از افراد به تغییر در خلق و خوی خود اشاره می کنند و گاها از زبان اطرافیانمان شنیده ایم که پاییز فصل افسردگی است.

بنابراین برای بسیاری از ما توجه به نکات سلامتی در این فصل نسبت به تابستان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

در این شرایط لازم است برای حفظ سلامت و بهبود خلق و خوی خود در پاییز، برخی نکات تغذیه‌ای و سلامتی را به طور جدی‌تری رعایت کنیم.

این توصیه مادربزرگ‌ها که می گویند «خودت را از باد پاییز بپوشان» را در روز‌های پایانی تابستان بیشتر ما شنیده‌ایم. هوای اول صبح و آخر شب خنکی خاصی پیدا کرده و شکایت از خشکی بینی و آبریزش و عطسه رو به افزایش است.

دکتر الهام اختری، متخصص طب سنتی و استاد دانشگاه در این باره نوشت: برخی افراد با خون دماغ، تغییر فشار خون، تغییر خلق و خو، و تغییرات پوستی به به استقبال پاییز می‌روند، زیرا طبیعت پاییز سرد و خشک است! این فصل خصوص برای آن‌هایی که مزاج گرم و‌تر دارند، مناسب‌تر و خوشایندتر است.

با این حال برای سالمندان و افرادی با طبیعت سرد و خشک، شروعی ناخوشایند دارد و می‌تواند موجب تشدید علایم و بروز برخی بیماری‌ها شود.

مصرف متعادل غذا‌هایی مانند تخم‌مرغ عسلی، شیرینی‌های طبیعی از شکر و بادام و پسته، مغزها، انجیر، کشمش و مویز، شیره انگور، زیتون، به، سیب، انار، انگور، خربزه، گلابی، سبزی خوردن، شلغم، خاکشیر برای این فصل مناسب‌تر است.

کاهش فعالیت جنسی، پوشاندن سر در زمان خواب و پرهیز از خواب روز، خواب با معده پر، خوابیدن در مکان‌های سرد و دوری‌جستن از خشم، اضطراب به بهبود حال عمومی شما کمک خواهد کرد.

همچنین برای مثال داشتن خواب کافی یکی از توصیه‌های مهم در پاییز است و به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود که شب‌ها زودتر به خواب بروند و صبح نیز زود از خواب بیدار شوند.

یکی دیگر از توصیه‌ها در این فصل تحرک کافی داشتن و انجام مرتب فعالیت‌های جسمی از جمله پیاده‌روی است با این حال باید از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین خودداری کنید و به تدریج بر میزان فعالیت‌های بدنی خود بیافزایید تا کمتر احساس خستگی داشته باشید.

 

زهرا رحیمی