سرمقاله/

خنثی‌سازی تحریم‌ها

ملت ایران سال هاست در تحریم دشمن است این تحریم در همه ابعاد بوده است اما دشمن در تحریم اقتصادی امیدوار به موفقیت زیاد بوده است که تا بحال اتفاق نیفتاده است.

خنثی‌سازی تحریم‌ها

پایگاه خبری ربیع/

ملت ایران سال هاست در تحریم دشمن است این تحریم در همه ابعاد بوده است اما دشمن در تحریم اقتصادی امیدوار به موفقیت زیاد بوده است که تا بحال اتفاق نیفتاده است، بدیهی است مردم و مسئولان باید در مقابله با تریم اقتصادی که معیشت مردم را نشانه رفته است جدی تر از همیشه باشند و در دو موضوع کار کنند یکی تلاش و برنامه ریزی در جته رفع تحریم که البته این بیشنتر در دشت دشمن است و یکطرف کار را او تعیین کننده است اما موضوع دیگر که خنثی سازی تاثیرات خسارت بار تحریم هاست دست خودمان است، اینجا نقش اساسی را مجریان امور یعنی دولتی ها دارند که مجلسی ها نیز در همین رابطه کارسازند چنانچه قوه قضائیه نیز وجه کار ساز در خنثی سازی بوده و خواهد بود، مشروط براینکه اینهمه سر و صدای مذاکره با دشمنان را به سمت مذاکره داخلی بیاورند و بجای بهم پریدنها بنشینند و علمی و منطقی مذاکره کنند و مصالح مردم و کشور را اصل قرار دهند و از اصل قرار دادن ماندن یا دست یافتن به قدرت را کنار بگذارند؟ راستی بقول رهبر عزیزمان چگونه است که برای دشمن فرش قرمز مذاکره پهن می کنیم اما خودمان حاضر نیستیم رو در رو بنشینیم و مذاکره کنیم و امور را سامان بخشیم.این مقدمه ورود به بحث فرمایش رهبری عزیز است که فرمودند؛ «رفع تحریم دست دشمن است، و خنثی‌کردن تحریم دست ما است، غیر از این است؟ ما که نمی‌توانیم خودمان رفع تحریم کنیم، دشمن باید رفع تحریم کند امّا خودمان می‌توانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم. پس این مقدّم است، این درست است، بیشتر دنبال این باشیم. البتّه نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ چرا، واقعاً اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم. البتّه چهار سال است تأخیر شده [یعنی] از سال ۹۵ بنا بوده همه‌ تحریم‌ها یکباره برداشته بشود [امّا] تا الان نه فقط برداشته نشده، زیاد هم شده».

توصیه های امام خامنه ای مانند همیشه با پیوست منطقی، علمی، تجربی و بسیار بدیهی همراه است و از جمله درباره یکی از مسائل مطرح این روزها، یعنی تحریم‌ها به وضوح حاکی از آن است که دولت نباید برای رفع تحریم‌ها در انتظار رئیس‌جمهور جدید آمریکا و شرایط جدید دولت آمریکا بماند. چرا که اساس و شالوده تحریم‌ها در دوران اوباما ریخته شد و زیرپا گذاشتن تعهدات آمریکا هم در دوران اوبامای مؤدب دموکرات صورت گرفت، «دیدید که آمریکای ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد. [البتّه] این فقط مال ترامپ نیست که حالا مثلاً فرض کنید چون ترامپ رفت، بگویند تمام شد».ملت ایران از یاد نخواهد برد که در دوره بیش از ۴۰ ساله گذشته دولت های آمریکا ایران را تحت فشار قرار داده اند و علاوه بر تحریم اقتصادی که عمری به اندازه دوران انقلاب دارد با تحمیل جنگ تحمیلی، فشارهای سیاسی در جهت ایجاد انزوای سیاسی و حتی تحریم های دارویی و غیره لحظه ای درنگ نداشته اند بلکه سعی بر این بوده که هر کدام از قبلی سبقت بگیرند، تردیدی نیست که دشمن از تحریم‌ها به عنوان اهرم و حربه‌ای برای مقابله با ایران اسلامی استفاده می‌کند و بدیهی است هرگز از حربه‌ای که در اختیار گرفته، دست بر نمی‌دارد، چرا که دشمن است و بسیار ساده‌لوحانه است که از دشمن انتظار داشته باشیم در گرماگرم جنگ (جنگ اقتصادی)، اسلحه خود (تحریم) را کنار بگذارد و با ما در تامین مایحتاجمان کوتاه باید؟! لذا اصلی‌ترین و موثرترین راهکار آن است که اسلحه دشمن را از کار بیندازیم و به قول ولی امرمان «رفع تحریم دست دشمن است، و خنثی کردن تحریم دست ما است، غیر از این است؟ ما که نمی‌توانیم خودمان رفع تحریم کنیم، دشمن باید رفع تحریم کند امّا خودمان می‌توانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم. پس این مقدّم است، این درست است، بیشتر دنبال این باشیم».از طرفی نه اینکه فقط آمریکایی ها غیر قابل اعتمادند بلکه  کشورهای اروپایی نیز قابل اعتماد نیستند و کسانی که برای رفع تحریم‌ها به همراهی آنها دل بسته‌اند، باید بخود آیند و بد عهدی های آنها را فراموش نکنند یا خود را به خواب نزنند!و به این سؤال پاسخ دهند که کشورهای سه گانه اروپایی تاکنون به کدامیک از تعهدات برجامی خود عمل کرده‌اند؟! و در کدام نقطه با آمریکا علیه کشورمان همراه نبوده‌اند؟! آنها حتی حالا ما را تهدید کنند که اگر فلان کنید فلان و فلان می شود؟!

باید توجه داشت که تلاش برای رفع تحریم‌ها به معنی مذاکره نیست. نادیده گرفتن تعهدات کشورمان در مقابل بدعهدی حریف، تولید داخلی اقلام تحریم‌شده ، جهش تولید و توجه ویژه و واقعی بدور از شعار به اقتصاد مقاومتی و‌… از جمله راهکارهای موثر در جهت خنثی سازی تحریم ها است. چنانچه طرح اخیر مجلس برای لغو تحریم‌ها که کاهش تعهدات برجامی ایران محتوای اصلی آن است، آنها را دستپاچه کرد و سر و صدایشان در آمد؟! که البته عده ای در داخل نیز با اعتراض آنها همراهی کردند که کاش بیدار شوند و بهوش آیند! کاش فکر مذاکره با دشمن تغییر کند و این مذاکره جهت داخلی پیدا کند و دل از دشمن کنده شود؟! جای بسی تاسف است که برخی مسئولان و رسانه ها علی‌رغم دشمنی‌های آشکار آمریکا و عهد‌شکنی‌های پی‌در‌پی آن، اظهاراتی بر زبان و قلم دارند که نشان می‌دهد هنوز از خسارت‌های فراوان مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی و تحریم ها و بد عهدی های پس از برجام عبرت نگرفته‌اند و اصرار دارند نظر بایدن علیه ایران اسلامی و از جمله برجام را متفاوت از ترامپ معرفی کنند! و این درحالی است که ترامپ پس از آن از برجام خارج شد که پیشنهادش برای گنجاندن صنایع موشکی و محدودیت حضور کشورمان در منطقه از سوی ایران پذیرفته نشد و اکنون بایدن باز بازگشت به برجام را مشروط به همان شرط‌هایی می‌داند که ترامپ مطرح کرده بود.خواب زده ها از خواب دروغین بر خیزند که فردا خیلی دیر است! باید بخود آیند و در فکر خنثی سازی تحریم ها باشند که آن می تواند دشمن را بزانو در آورد و او را سر عقل آورد که این ملت ایستاده است و هرگز به زمین نخواهد خورد.