دربی نود و دوم

خط حمله آتشین در برابر دیوار آهنین

پنجشنبه دربی مهم پایتخت ایران میان دو تیم استقلال و پرسپولیس برگزار خواهد شد و همه نگاه‌ها در کشور معطوف به این بازی خواهد بود.

خط حمله آتشین در برابر دیوار آهنین

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پنجشنبه دربی مهم پایتخت ایران میان دو تیم استقلال و پرسپولیس برگزار خواهد شد و همه نگاه‌ها در کشور معطوف به این بازی خواهد بود.

دربی نود و دوم در حالی برگزار خواهد شد که استقلال با خط حمله آتشینش با ۳۵ گل زده به مصاف دیوار آهنین پرسپولیس با تنها ۷ گل خورده خواهد رفت. از طرفی خط حمله زهردار پرسپولیس در مقابل خط دفاعی قرار می‌گیرد که آمار گل خورده‌اش از تیم گل گهر ته جدولی نیز بیشتر است. هر چند در دیدارهای اخیر با حضور مجیدی تا حدودی این ضعف بر طرف شده است.

پرسپولیس در حالی دو پیروزی ارزشمند برابر تراکتور مدعی و صنعت نفت شکست ناپذیر در آبادان به دست آورد که در هر دو دیدار مالکیت توپ کمتری نسبت به حریفان در اختیار داشت، اما کمترین فرصت را در اختیار حریفان گذاشته و از کمترین حملات بهترین بهره را برده است.

در طرف دیگر استقلال نیز همین شرایط را دارد و با مجیدی در سه دیدار در حالی به پیروزی رسیده که در دو دیدارش، در مالکیت توپ حریفان نسبت به شاگردان مجیدی برتری داشته‌اند، اما این تیم استقلال بوده که شانس گل بیشتر ایجاد کرده است. گل محمدی و مجیدی برای تغییرات بیشتر به زمان بیشتری نیاز دارند تا عملکردشان بررسی شود، ناچارا با کمترین تغییر به دنبال ادامه مسیر مربیان قبلی هستند که حفظ این روندها به جای خود جای تقدیر دارد. این مورد شاید پژواک فریادهای حیا کن، رها کن را را از روی روان هر دو سرمربی بردارد که حتی در صورت شکست احتمالی در دربی به معنی پایان راه برای آن‌ها نیست تا در این دیدار بازی شجاعانه‌تری به نمایش بگذارند.

نکته دیگر این که این دو تیم شاید فوتبال مالکانه به اجرا نگذارند ولی در حفظ توپ و بازیسازی توانا هستند و می‌دانند که چگونه از کمترین مالکیت بهترین بهره را ببرند. پرسپولیس در حفظ توپ و استقلال در بازیسازی بر یکدیگر برتری دارند.

طبعاً دفاع مطلق در روز پنجشنبه با توجه به نفرات خط حمله دو تیم و سطح آمادگی این روزها خودکشی است. هر دو مربی می‌دانند بهترین راه برای گل نخوردن دور نگه داشتن توپ و مهاجمان حریف از محوطه جریمه است. علیپور، قائدی، امیری و ارسلان مطهری قادر به عبور از هر خط دفاعی هستند و این مهمترین عامل حمله و عدم تمرکز بر روی دفاع مطلق توسط سرمربیان هر دو تیم است.

مهم‌ترین عامل پیروزی در دربی پیش رو داشتن برنامه‌های تاکتیکی متنوع و کشاندن بازی به یک سوم خط دفاعی حریف و ایجاد موقعیت‌های متعدد گل زنی برای فورواردهای گلزن درون زمین است، آمار خط حمله و تعداد موقعیت گل‌های ایجادشده چند بازی گذشته هر دو تیم گواه این موضوع هستند.

هر دو مربی عاشق ایجاد موقعیت گل هستند ولی با نقشه‌های های مختلف تاکتیکی. فرهاد و یحیی که تمام بازی‌ها پس از آغاز نیم فصل دوم را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند می‌دانند با توجه به توان فنی هر ۲۲ بازیکن داخل زمین هر تیمی در این دربی بترسد و رو به دفاع بیاورد، نه تنها نتیجه بازی را واگذار کرده است، بلکه فوتبال را هم به تیم مقابل و تماشاگران حریف باخته است.

هر دو مربی هم در ایجاد تاکتیک مالکانه و هم در ایجاد تاکتیک در اختیار داشتن فضا به جای توپ متبحر هستند و می‌توانند با توجه به لحظات بازی در طول ۹۰ دقیقه با ایجاد تله برای تیم حریف تصمیم خود را اجرایی و ضربه کاری را بزنند.

هر دو تیم توانایی ایحاد اکثریت در تمام نقاط زمین با توجه به ابزار و نوع بدنسازی انجام شده را دارند و تحت فشار قرار دادن با پرس بازیکن صاحب توپ در تمامی نقاط زمین در قابلیت بازیکنان هر دو تیم دیده می‌شود.

در هر حال دربی شرایط ویژه خودش را دارد و هیچ تیمی از قبل برنده یا بازنده نیست اما امید ما این است که فارغ از هر نتیجه‌ای شاهد بازی زیبا، پرگل و تماشاگر پسندی باشیم.