مهم‌ترین جزئیات بودجه 99

خبری از اصلاحات ساختاری نیست!

دولت روز گذشته لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور را تقدیم مجلس کرد؛ لایحه‌ای که علیرغم وعده قبلی دولت در ردیف درآمد و هزینه با اصلاحات ساختاری موردانتظار همراه نبوده است. ماده واحده لایحه بودجه ۹۹ بالغ بر ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دولت روز گذشته لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور را تقدیم مجلس کرد؛ لایحه‌ای که علیرغم وعده قبلی دولت در ردیف درآمد و هزینه با اصلاحات ساختاری موردانتظار همراه نبوده است. ماده واحده لایحه بودجه ۹۹ بالغ بر ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان است.

بودجه عمومی ۵۶۳.۸۲۹ میلیارد تومان، منابع عمومی ۴۸۴.۵۹۶ میلیارد تومان، درآمد اختصاصی دستگاه‌ها ۷۹ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی نیز ۱۴۸۳ هزار میلیارد تومان است.

درآمدها ۲۶۱ هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی‌های سرمایه ۹۸.۸ هزار میلیارد تومان و واگذاری دارایی‌های مالی ۱۲۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد.

درآمدهای مالیاتی با احتساب درآمد گمرکی ۱۹۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. در بخش هزینه‌ها جبران خدمت کارکنان که همان حقوق و دستمزد است نیز ۱۱۳ هزار میلیارد تومان تعیین شد.

دولت برای سال آینده پیش بینی فروش ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی کرده است. همچنین منابع حاصل از صندوق توسعه ملی که ناشی از کاهش سهم ۳۶ درصد به ۲۰ درصد است بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان برای هزینه در بودجه تعیین شده است.

افزایش استقراض‌های دولت

میزان واگذاری دارایی‌های مالی در لایحه بودجه ۹۹ نشان می‌دهد که اتکا بودجه به این بخش ۱۴۴ درصد افزایش یافته است. این بخش از منابع مالی که آن را می‌توان مترادف با استقراض در نظر گرفت به طور عمده از طریق صندوق توسعه ملی، فروش اوراق مشارکت، اخذ وام‌های داخلی و خارجی به دست می‌آید. بودجه در نظر گرفته شده برای این بخش در بودجه سال آینده به بیش از ۱۲۴۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر بخش مصارف بودجه عمومی نشان می‌دهد بودجه‌ای که دولت برای بازپرداخت وام‌ها و تسویه بدهی در نظر گرفته با افزایش ۸۸ درصدی نسبت به بودجه سال ۱۳۹۸ معادل ۴۷ هزار میلیارد تومان است.

بودجه خنده‌دار ثروتمندترین وزارتخانه

درحالی که تمامی دستگاه‌های دولتی اعتبارات هزینه‌ای میلیاردی دارند، سازمان برنامه و بودجه برای وزارت نفت تنها ۲۰ میلیون تومان اعتبار هزینه‌ای در نظر گرفته است. وزارت نفت همواره هزینه‌های جاری خود را از شرکت ملی نفت ایران تأمین می‌کند و هرساله در قانون بودجه رقم اندکی به منظور هزینه‌های عمومی این وزارتخانه در نظر گرفته می‌شود. به طور مثال در سال گذشته حدود ۱۲ میلیون تومان اعتبار هزینه‌ای وزارت نفت در بودجه بود و پس از انتقاد کارشناسان قرار بود این رویه که بیشتر به شوخی شبیه است در لایحه بودجه سال ۹۹ اصلاح شده و اعتبار هزینه‌ای پایین و جدا از دریافتی‌های واقعی وزارت نفت به صورت صوری در بودجه درج نشود. با این حال در لایحه بودجه ۹۹ شاهد هستیم، درحالی که تمامی دستگاه‌های دولتی اعتبارات هزینه‌ای میلیاردی دارند، وزارت نفت تنها ۲۰ میلیون تومان اعتبار هزینه‌ای برای خود دارد که مطمئناً هزینه‌های جاری مربوط به اعتبارات هزینه‌ای دستگاهی وزارت نفت، بسیار بیش از این رقم خواهد بود و این رقم شاید هزینه چند روز دفتر آقای وزیر هم نباشد. اینکه چرا سازمان برنامه و بودجه این روند را اصلاح نکرده و دوباره رقم پایینی را به صورت صوری و غیرواقعی در بودجه برای اعتبار هزینه‌ای دستگاه‌های مجری مربوط به وزارت نفت ذکر کرده، مشخص نیست.

بودجه هدفمندی ۱۵۲ هزار میلیارد تومان شد

بر اساس تبصره ۱۴ لایحه بودجه دولت، منابع ۱۵۲ هزار میلیارد تومانی برای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۹ پیش بینی شده که بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان آن به صورت یارانه نقدی و حمایت معیشتی پرداخت خواهد شد.

پیش بینی ۱۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی

بر اساس لایحه بودجه ۹۹، درحالی که درآمدهای مالیاتی ۱۹۵ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است، اعتبار حقوق و مزایای کارکنان در سال ۹۹ مشخص شد. درامدهای مالیاتی دولت در لایحه ۱۹۵ هزار میلیارد تومان لحاظ شده است. همچنین درامد ناشی از مالکیت دولت ۳۰ هزار میلیارد و درامد اصل از فروش کالا و خدمات ۱۱ هزار میلیارد تومان است. همچنین با احتساب درآمد متفرقه ۱۸ هزار میلیارد تومانی، کل درامدها به ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بالغ شده است.

همچنین کل اعتبار درنظر گرفته شده برای حقوق و مزایای کارکنان ۱۱۳ هزارمیلیارد تومان لحاظ شده است. همچنین ۱۳۰ هزار میلیارد تومان نیز برای رفاه اجتماعی در نظر گرفته شده است.

پیش بینی درآمد ۴۵۰۰ میلیارد تومانی دولت از جرائم رانندگی

در لایحه بودجه ۹۹ دولت در بخش جرائم رانندگی درآمد ۴۵۰۰ میلیارد تومانی برای خود در نظر گرفته است. در بخش معاینه فنی خودروها هم مطابق لایحه بودجه ۹۹ درآمد ۱،۰۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

عوارض خروج از کشور در سال ۹۹

در لایحه بودجه ۹۹، درآمد حاصل از عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور با تغییراتی همراه شده است.

عوارض خروج برای هر نفر ۲۶۴ هزار تومان تعیین شده ضمن اینکه عوارض خروج زائرین حج تمتع، عمره ۱۳۲ هزار تومان لحاظ شده است. عوارض خروج زائرین عتبات عالیات (زائران اربعین از چهاردهم شهریور تا دوم آبان ماه که از مرزهای زمینی به مقصد به کشور عراق از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف می‌باشند). برهمین اساس عوارض خروج هوایی ۴۵ هزار تومان و عوارض خروج زمینی ودریایی ۱۵ هزار تومان است. گفتنی است، ارقام تعیین شده در اجزاء الف و ب این بند برای سفر دوم به میزان ۵۰ درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه مبلغ ۴۰۰ هزار ریال از عوارض خروجی برای توسعه زیرساخت‌ها و تاسسیات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص می‌یابد.

وام ازدواج

دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ مبلغ وام ازدواج را ۳۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین تعیین کرد. براساس تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۹، به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از ۱ فروردین ۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۹ سیصد میلیون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با دوره بازپرداخت پنج ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است.

شرط پرداخت حقوق کارکنان در سال آینده

در سال آینده تنها در شرایطی اعتبار حقوق کارکنان اختصاص پیدا می‌کند که اطلاعات آنها در سامانه کارمند ایران ثبت شده باشد. در بودجه سال آینده و به منظور ساماندهی نیروی انسانی و کارکنان دولت و ایجاد انضباط مالی شرایط پرداخت حقوق کارکنان منوط به ثبت اطلاعات عمومی شده است.

کاهش ۱۰۵ هزار میلیارد تومانی درآمد نفت در سال آینده

درآمدهای ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی در سال آینده حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در مقایسه با رقم مصوب سال جاری ۱۰۵ هزار میلیارد تومان کاهش دارد. دولت پیش‌بینی کرده تا در بودجه سال آینده ۹۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که از درآمدهای نفتی و سایر تشکیل می‌شود کسب درآمد کند. براین اساس منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی ۴۸ هزار و ۲۹۸ هزار میلیارد تومان تعیین شده که در مقایسه با رقم ۱۵۳ هزار میلیارد تومانی مصوب در بودجه امسال تا ۱۰۵ هزار میلیارد تومان کاهش دارد.

عوارض قبوض آب در بودجه ۹۹

شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشوربر اساس لایحه بودجه موظف شدند علاوه بر دریافت نرخ آب بهای شهری، به ازای هر متر مکعب فروش آب شرب، مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه داری کل کشور واریز کنند.

پرداخت ۱۰ هزار میلیارد از بدهی دولت از طریق فروش سهام

طبق لایحه بودجه ۹۹، دولت مکلف شده بنگاه‌های دولتی را در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس واگذار و برای تقویت تعاونی‌ها پرداخت کند. همچنین به دولت اجازه داده شده مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال از بدهی خود را از طریق فروش سهام و دارایی‌های مالی تأمین کند.