استانها » تولیدی » قم » محمد توکلی
کد خبر : 669781
پنجشنبه - 23 اسفند 1397 - 03:06
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند:

خانه محیط زیست قم راه اندازی می شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: خانه محیط زیست قم با هدف استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در حوزه مسائل زیست محیطی، دوم اردیبهشت ماه ۹۸ همزمان با روز جهانی زمین پاک گشایش می یابد.

خانه محیط زیست قم راه اندازی می شود

به گزارش پایگاه خبری ربیع،مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند قم در کارگروه کنترل حیوانات ناقل بیماری در سالن جلسه های فرمانداری اظهار داشت: سازمان های مردم نهاد نقش مهمی در حل معضل های زیست محیطی دارند و حوزه مدیریت پسماند قم نیز با توجه به اهمیت این موضوع در حال تجهیز و آماده سازی یک ساختمان به عنوان خانه محیط زیست می باشد.
وی بیان داشت: مهمترین هدف این اقدام استفاده از کارشناسان تحصیل کرده و با تجربه برای انجام مطالعات و پژوهش های موثر و کارآمد در رابطه با مسائل زیست محیطی است.
وی افزود: مدیریت پسماند قم به طور متناوب با سمن ها روابط خوبی داشته، ولی از انسجام لازم برخودار نبوده است.
در استان قم حدود ۱۴۰ تشکل مردم نهاد در حوزه های گوناگون محیط زیستی، آسیب های اجتماعی، امور جوانان، زنان و کودکان، امور فرهنگی، خیریه ها و بهداشت و درمان به ثبت رسیده است.
میرابراهیمی یادآور شد: در حال حاضر تفاهم نامه ای با انجمن دانش آموزی برای اجرای طرح همیاران بازیافت زباله ویژه دانش آموزان مقطع ابتدایی قم منعقد شده است.
روزانه ۷۰۰ تن پسماند از سطح شهر قم جمع آوری می شود. قم دارای یک سایت یا جایگاه نگهداری زباله تحت عنوان البرز در کیلومتر ۱۳ جاده کوه سفید است که روزانه حجم عظیمی از زباله در آن جمع آوری و سپس دفن می شود.
سید عبدالله میرابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود سگ های ولگرد در سطح شهر افزود: جمع آوری و حذف این حیوان ها تنها راه مقابله با آن نیست، چراکه در برخی موارد عدم وجود این حیوان در یک منطقه زمینه را برای ورود سایر گونه های وحشی فراهم می کند.
میرابراهیمی با اذعان به آمار بالای درخواست شهروندان برای جمع آوری سگ ها خاطرنشان کرد: شهروندان باید آموزش های لازم برای مواجهه با این حیوان را فرا بگیرند، چراکه حذف کامل سگ ها مشکلات دیگری را به دنبال دارد.
وی با اشاره به تخلیه سگ های زنده در محدوده شهر قم از جمله شهرک صنعتی شکوهیه، پیگیری های بیش از پیش نیروی انتظامی را خواستار شد و گفت: از ابتدای سال ۹۷ تا پایان بهمن ماه، ۶۳۸ قلاده سگ از طریق بخشداری ها و شهرداری های بخش های مجاور استان و همچنین سه هزار و ۲۸۸ قلاده نیز در مجموعه سطح شهر قم جمع آوری و به سایت تخلیه زباله البرز تحویل داده شده که آمار بالایی به شمار می آید.
وی با تاکید بر نظارت بیشتر بر کار پیمانکاران جمع کننده این حیوان ها تصریح کرد: دریافت مبلغ یک میلیون ریال به ازای زنده گیری و تحویل هر قلاده سگ، کسب و کار خوبی را ایجاد کرده است.
وی شناسایی مراکز نگهداری و پرورش سگ در استان را ضروری دانست و افزود: مرکز نگهداری سگ های ولگرد شهرداری قم فاقد تیم فنی دامپزشکی است، و اداره کل دامپزشکی نیز در این خصوص حاضر به همکاری نیست.