سرمقاله/

حکومت امام مهدی(عج)؛ حکومت مستضعفان

هرظلم و ستمى که به محرومان و بى‌پناهان شده است، یا مستقیم به دست  اشرافى گرایان و قشر مرفّه انجام گرفته است و یا به دست طبقات اشراف و سرمایه‌داران و قارونیانى که در زیر چتر حمایت حکومتهاى مستکبر و نفوذی های آنها در حکومت ها قرار داشتند

حکومت امام مهدی(عج)؛ حکومت مستضعفان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در فرهنگ شیعه آیه (ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثون) از امیدها و آرزوهایی است که کاملا دست یافتنی است و با ظهور حضرت مهدی اتفاق خواهد افتاد و بشریت را با حاکمیت مستعفان از ظلم و جور حاکمیت مستکبران نجات خواهد داد با ظهور حضرت حجت(عجل الله) طبق وعده الهی، مستضعفان، حاکمیت و حکومت را بر دست خواهند گرفت و حاکم مستضعفان امامی خواهد بود که به امر الهی قرنها در پرده غیبت و منتظر اجرای احکام و اوامر الهی برای تحقق حکومت مستضعفان است. حال مستضعف کیست؟

کسی که اورا به ضعف کشانده اند و دربند و زنجیرکرده اند. وبا داشتن نیروهای بالفعل و بالقوه، از ناحیه ظالمان و جباران سخت در فشار قرار گرفته، ولی با این حال در برابر بند و زنجیر که به دست و پای او نهاده اند ساکت و تسلیم نیست و پیوسته تلاش می کند که زنجیرها را بشکند و آزاد شود، دست جباران و ستمگران را کوتاه سازد و آئین حق و عدالت را برپا کند.

البته اگر ما به وظیفه خود در قبال امامت عمل نکنیم، پدیده «استضعاف امامت» پیش می آید. استضعاف امامت یعنی تضعیف امامت و بی یاور گذاشتن آن. آن گاه که جامعه ای جریان امامت را تنها گذارد و منطق آن را نپذیرد و آن را در اقلیت قرار دهد و به انزوا سوق دهد، گفته می شود که امامت را تضعیف کرده اند. استضعاف امامت، کاهش نقش آن در جامعه و به طور مشخص کنار گذاشتن آن از جریان حکومت و حاکمیت می باشد که در نتیجه خانه نشینی وغیبت امام را به دنبال خواهد داشت  خانه نشینی امام، تا پیش از آخرین امام است و دوره غیبت، مربوط به امام آخرین. که برای آخرین امام، تدبیر خداوند متعال غیبت و سپس ظهور است.

آیه ای که در صدر این نوشتار بیان شد از امامت مستضعفان سخن گفته است و فرودستان و مستضعفان را میراث بر زمین معرفى کرده است، دربارۀ دوران ظهور و رستاخیز قیام مهدى آل محمد(ص) است، که به دست آن منجى بزرگ این وعدۀ خدایى تحقق مى‌پذیرد.

امیرالمؤمنین(ع) در تفسیر آیه فرموده اند: «هم آل محمد، یبعث اللّه مهدیّهم بعد جهدهم، فیعزّهم و یذلّ عدوّهم» (نورالثقلین، ج ۴، ص ۱۱۰)

ایشان (مستضعفان میراث بر زمین)، خاندان پیامبرند که خداوند پس از سختیها، مهدى ایشان را برانگیزد و به آنان عزّت بخشد و دشمنانشان را خوار سازد و واضح است که حکومت آل محمد(ص) یعنى همان حکومت مردم مستضعف و رسیدن محرومان به حق خود.

از نظر دیگر نیز براى اجراى عدالت راستین، حاکمیت فرودستان محروم ضرورت دارد، زیرا که در تمامى دوران گذشتۀ تاریخ مورد اصلى ظلم و بى‌عدالتى، طبقات محروم بوده‌اند و سرانجام باید پدیدۀ ناهنجار و ضد بشرى «استضعاف» -که تعبیرى از همۀ ظلمها و ستمهاست-از میان برود و انسان از زیر بار سنگین و شکننده آزاد شود.

آنچه یک ضرورت است و باید مورد توجه قرار گیرد مبارزه با علل اصلى استضعاف ضرورتى اجتناب ناپذیر است. روشن است که صاحبان زر وزور و قدرت و ثروت، دو عامل اصلى استضعاف بخشهاى عظیم انسانى در گذشته و اکنون بوده‌اند و هستند. هرظلم و ستمى که به محرومان و بى‌پناهان شده است، یا مستقیم به دست  اشرافى گرایان و قشر مرفّه انجام گرفته است و یا به دست طبقات اشراف و سرمایه‌داران و قارونیانى که در زیر چتر حمایت حکومتهاى مستکبر و نفوذی های آنها در حکومت ها قرار داشتند و با حمایت قانونى و عملى آنها راه ظلم و تحمیل و استثمار را هموار مى‌ساختند.

این تحرکات و اقدام های ضد بشرى هنگامى پایان مى‌یابد که حکومت و قدرت سیاسى و نظامى جامعه فقط و فقط به دست طبقات محروم و مستضعف سپرده شود. دفاع از حقوق پایمال‌شدۀ محرومان و مستضعفان آنگاه امکان دارد که حاکمیت به دست آنان سپرده شود. هرحکومتى هرچه صالح باشد نمى‌تواند حقوق محرومان را به آنان بازگرداند، مگر اینکه خود از این طبقه باشد و دردهاى این طبقه را با تمام وجود خویش لمس کرده باشد لذا اگر دست اندرکاران حتی در حکومت های خوب از اقشار مرفه و اشرافی باشند این موضوع تحقق نمى‌پذیرد مگر اینکه طبقۀ حاکم از مستضعفان باشند و به تعبیر امام خمینی قدس سره طعم تلخ فقر را چشیده باشند. تنها و تنها در این صورت است که مى‌توان امید داشت در قانون و اجرا و در تئورى و عمل، جانب محرومان رعایت گردد و پایگاههاى استکبار و قدرت و سلطه واژگون شود و پدیدۀ «استضعاف» از سرزمین زندگى محو گردد. امام خمینی(ره) در این مورد می فرمایند: «ما امید آن داریم که همۀ اقشار ملتهای مستضعف به هم بپیوندند. … باید این نهضت در تمام عالم ـ نهضت مستضعف در مقابل مستکبر ـ در تمام عالم گسترده شود. ایران، مبدأ، و نقطۀ اول و الگو برای همۀ ملتهای مستضعف[باشد]…سایر اقشار ملتها به این رمز اسلامی، به این رمز ایمانی، اقتدا کنند. در تمام اقشار عالم، مسلمین بپاخیزند؛ بلکه مستضعفین بپاخیزند. وعدۀ الهی که مستضعفین را شامل است و می‏فرماید که ما منت بر مستضعفین می‏گذاریم که آنها امام بشوند در دنیا، و وارث باشند. امامت حق مستضعفین است، وراثت از مستضعفین است؛ مستکبرین غاصبند، مستکبرین باید از میدان خارج بشوند.»(صحیفه امام ج ۷ ، قم ۲۴/۰۲/۱۳۵۸)

مظفر حاجیان