اجتماعی » بهداشت و سلامت » خانواده و جوانان » رسول مهدی زاده
کد خبر : 753252
یکشنبه - 9 تیر 1398 - 12:01
گفت و گوی کیمیای وطن با راضیه جلوانی روانشناس و مشاور خانواده

حمایت مالی در خانواده

مدیریت مسائل مالی یکی از تکالیف زندگی مشترک است. آن چه می‌بایست در درجه اول به آن توجه کرد، نگرش‌های مالی زوجین و فرهنگی که درآن رشد کرده‌اند، می‌باشد.

حمایت مالی در خانواده

به گزارش پایگاه خبری ربیع،  مدیریت مسائل مالی یکی از تکالیف زندگی مشترک است. آن چه می‌بایست در درجه اول به آن توجه کرد، نگرش‌های مالی زوجین و فرهنگی که درآن رشد کرده‌اند، می‌باشد. نگرش زوجین به مسائل مالی یعنی این که از نظر هر یک از آن‌ها هزینه‌ها و مخارج زندگی چگونه است و زن و یا مرد در مسائل مالی چه نقشی دارند. در بعضی از خانواده‌ها یک نفر خود را درباره مسائل مالی صاحب حق می‌داند و نظرات همسر و سایر اعضای خانواده را هرچند مناسب نامعتیر تلقی می‌کند، که اصلاً خوشایند و منطقی نیست راضیه جلوانی روانشناس و مشاور خانواده دراین باره به کیمیای وطن گفت: در دنیای امروز زنان بسیاری وارد بازار کار شده‌اند و حتی بخشی از هزینه‌های زندگی را تقبل می‌کنند در این جا بسیار مهم است که زوجین چگونه مسائل مالی را مدیریت کنند. در درجه اول می‌بایست اصلاح نگرش داشته باشیم اکنون هردو برای زندگی مشترک تلاش می‌کنیم پس در سایه مشورت و هم فکری هزینه‌های زندگی، الویت ها و پس انداز را مشخص می‌کنیم و سپس با توجه به درآمد خود مبلغی را که می‌بایست کناربگذاریم مشخص کنیم. دوم الگوهایی که آموزش دیده‌ایم بررسی کنیم و اگر در شرایط فعلی ما مفید نیست آن را کنار بگذاریم فراموش نکنید که زندگی امروز با دنیای کودکی و نقشی که والدین شما داشتند بسیار متفاوت است.

جلوانی اثرات نگرش مالی را درزندگی مشترک بیان کرد وافزود:

تاثیری که نگرش مالی زوجین بر زندگی مشترک می‌گذارد، می‌تواند بر روی هزینه‌ها و مخارجی که زوج بایست برای همسرش صرف کند، باشد. مانند این که: تو کار می‌کنی و هزینه کن!!! در زندگی مشترک نقش‌ها و انتظارات زوجین مشخص است. نقش اصلی زن ایجاد ارامش و محیطی امن برای خانواده و تربیت صحیح فرزندان مانند خورشیدی که می‌تاباند و نقش اصلی مرد تأمین هزینه‌های خانواده است، البته این بدین معنا نیست که مردان در ایجاد آرامش و تربیت فرزند نقشی ندارند و زنان نیز حق کار کردن ندارند. بلکه اولویت‌ها و نقش‌های اصلی مشخص شده است. تاثیری که زنان در حفظ ارامش در خانواده دارند و قدرتی که در این زمینه دارند مردان ندارند و روحیه مردان برای انجام ساعات زیاد کار و حتی کارهای سنگین بسیار قوی‌تر از زنان است.

وی یادآورشد:

 مردان می‌بایست در تربیت فرزند کوشا باشند، زنان نیز اگر توانایی دارند در مسائل مالی همکاری کنند ولی این از نقش اصلی فرد هرگز کم نمی‌کند، چرا که مردان نیاز به احساس قدرت دارند و معادله درست این است که در حدتوانشان تأمین کننده باشند حتی اگر همسرشان شاغل است، ولی متاسفانه همان نگرش‌های غلط و الگوهای آموخته شده کار را خراب می‌کند و مردان به زنی که کار می‌کند به او مانند یک مرد تأمین کننده نگاه می‌کنند و همین نگاه به زن خانواده او را از لطافت‌های مادرانه و فراغ بال و آرامش دور می‌کند و زن احساس می کندزمخت شده است و دیده نمی‌شود.

راضیه جلوانی از نقش قدر شناسی در زندگی مشترک گفت:

 اگر زوجین در کنار هم باشند و با توجه به هزینه‌ها و الویت ها و مخارج با یکدیگر مشورت کنند و هرکدام قسمتی را تکمیل کنند هیچ اشکالی ندارد اما باید توجه شود که این وظیفه زن نیست بلکه علاقه او به ساختن بهتر زندگی مشترک است نه اصرار و پافشاری مرد. اینجاست که نه تنها ظرافت و ارامش زنان حفظ می‌شود بلکه غرور و احساس قدرت مردان نیز هم چنان پایدار می‌ماند. در ادامه به منظور رشد زندگی مشترک مردان می توانتد از همسر خود قدرشناسی کنند و البته چه خوب است هردو نسبت به هم قدرشناسی داشته باشند. معمولاً در زندگی مشترک افراد این دیدگاه را دارند: که وظیفه همسرش می‌باشد و او به وظیفه‌اش عمل کرده، زندگی زوجین بدون قدرشناسی خشک می‌شود در صورتی که زوجین موفق حداقل روزی یک بار تشکر می‌کنند و به نظرم می‌بایست زوجین قدرشناسی و ابراز تشکر را تمرین کنند پر واضح است که درمورد مسائلی هم که در حیطه وظایف فرد نیست تشکر امری ضروری است.

جلوانی روانشناس ومشاور از پس اندازهای مخفیانه صحبت کرد:

این که زنان پس انداز مخفیانه داشته باشند، به خودی خود موضوع خطرناکی نیست باید دید بافت رابطه زناشویی چگونه است، درکل شفاف بودن به مراتب بهتر است. می‌توانند به همسر خود بگویند من به این دلایل پس انداز جداگانه دارم، این بهترین حالت است ولی اگر همسر شما حساسیت و بدبینی دارد و فاش شدن این قضیه اوضاع را خراب می‌کند بازهم بهتر است بگویید پس انداز دارید. همیشه باید در نظر داشته باشید فاش شدن این مسئله چه مشکلاتی به دنبال دارد؟ آیا پیامدهایش قابل جبران است؟ و با توجه به آن تصمیم بگیرند. در نهایت این که مسائل مالی به شدت تحت تأثیر نگرش‌های زوجین و الگوهای تربیتی آنان است ولی در جامعه امروز بهتر است اصلاحی در نگرش‌ها ایجاد شود و با شفاف سازی، اعتماد، همدلی و هم فکری دست در دست هم به پیش روند و مسائل مالی را مدیریت نمایند. در اینجا اگر زنان شاغل همکاری کنند قطعاً بهتر است و بهتر آن که مردان نیز قدرشناس این زنان باشند و در وظایف خانه و… با آن‌ها همکاری کنند. ما باید همان گونه که فکر می‌کنیم عمل کنیم، توصیه می‌شود نگرش‌های مالی و الگوهای تربیتی خود را در با فردی که قصد ازدواج با او دارید درمیان بگذارید و با کسی ازدواج کنید که نگرش‌هایش شباهت زیادی با شما دارد در این صورت ازدواج موفق‌تری خواهید داشت.