حمایت از محرومان در نگاه امام خمینی (ره)

قشرهای محروم و دور افتاده، روستاییان، عشایر و کسانی که مشکلات بیشتری دارند نه تنها در بخش های اقتصادی بلکه در انواع و اقسام خدمات فرهنگ باید در اولویت قرار گیرند.

حمایت از محرومان در نگاه امام خمینی (ره)

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، عاشق ترین مردم به نظام و مسئولین همان ضعفا بودند؛ زیرا به درستی و صحت راه، ایمان و اعتقاد داشتند و ما این عشق پاک را در رحلت جانگداز امام بزرگوار «قدس سره» شاهد بودیم.

در این جبهه ها و این بسیج عظیم مردم، اغلب همین طبقات پایین جامعه و محرومین جامعه بودند، از جمله طبقات کارگر که یک اکثریت عظیمی را تشکیل می دادند؛ یعنی غیر از نبرد اقتصادی به نبرد نظامی هم پرداختند.

این نظام را قشرهای محروم، قشرهای متوسط که غالب مؤمنین را تشکیل می دهند، به وجود آوردند و حمایت کردند و از آن دفاع کردند. این ها وفادارند و پشتیبان این نظام هم این ها هستند، لذا این نظام به پشتیبانی این توده عظیم مردم مومن، ماندنی و پایدار و بادوام است. تردیدی نیست که سیاست اداره کشور باید در جهت سود طبقات محروم و رفع محرومیت از آن ها باشد.

پابرهنگان و کوخ نشینان و اکثریت مردم ما که بر اثر سیاست های خائنانه و خانه برانداز رژیم ستمشاهی در فقر و محرومیت به سر می بردند، همواره صادق ترین و با اخلاص ترین یاوران این انقلاب و این نظام اسلامی بوده اند و هستند و نظام اسلامی باید رفع محرومیت از آنان را در صدر برنامه های سازنده خود قرار دهد که البته هنوز آنچه باید نشده است هر چندوضع عمومی جامعه از رشد قابل توجهی برخوردار گردیده است اما برای رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به مجاهدت و توجه بیش از پیش مسئولان است. فراموش نکنیم که همین مردم، پابرهنه ها، طبقات ضعیف و کسانی که در معیارهای مادی جوامع چیزی به حساب نمی آیند، صاحبان اصلی کشورند و پیروزی های این انقلاب و عزت این کشور در عرصه های مختلف ملی و بین المللی به خاطر فداکاری های آن ها بوده است. چنانچه امام عزیز فرموده اند: شناخت محرومین و محرومیت ها ضروری است و دولت باید در سیاست های خود به گونه ای برنامه ریزی کند که محصول کار به طور مستقیم به دست طبقات فقیر و محروم برسد.

دوستان عزیزم! خود را برای خدمت به اسلام و ملت محروم مهیا کنید. کمر به خدمت بندگان خدا که خدمت به خداست ببندید.

به همه در کوشش برای رفاه طبقات محروم وصیت می کنم که خیر دنیا و آخرت شماها در رسیدگی به حال محرومان است.

چه نیکو است که طبقات تمکن دار، به طور داوطلب برای زاغه و چَپَرنشینان مسکن و رفاه تهیه کنند؛ و مطمئن باشند که خیر دنیا و آخرت در آن است. و از انصاف به دور است که یکی بی خانمان و یکی دارای آپارتمان ها باشد.

ما آن روز عید داریم که مستمندان ما، مستضعفان ما به زندگی صحیح رفاهی و به مرایب صحیح اسلامی- انسانی برسند.

آن چه مهم است این است که قشر مستضعف بیشتر مورد نظر باشد.

خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما، پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد.

حمایت از محرومان از دیدگاه مقام معظم رهبری

علی (ع) فقرا را به خود نزدیک می کرد و ضعفا را مورد رعایت خاص قرار می داد. تنها ایمان، تقوا، اخلاص، جهاد و انسانیت در نزد او ارزش داشت و کسانی که به ناحق و با پول و زور خود را مطرح و برجسته کرده بودند در پیش چشم علی (ع) با خاک یکسان بودند.

رسول اللّه (ص) به علی (ع) فرمودند: «ای علی! خداوند متعال تو را به زینتی آرایش داد که هیچ بنده ای از بندگان خود را به زینتی بهتر و محبوب تر از آن آرایش نداده است. آن زینت عبارت است از: «زهد و بی رغبتی به دنیا.» یعنی؛ به این ظواهر فریبنده ای که انسان لذت از آنها می برد.

«دنیا» معنایش آباد کردن دنیا نیست. این که دنیا را آباد کنند، زمین را با زینت های الهی مزین کنند، و بندگان خدا را برخوردار کنند، این که امیر المؤمنین پیشتاز این راه بود. «دنیا»؛ یعنی این که من و شما از آن چه که در زمین است برای استفاده و لذت خودمان فراهم بیاوریم و استفاده کنیم، در خوراک، پوشاک، مرکب و شهوات جنسی. این آن دنیایی است که در روایات هست. البته مقداری از آن مجاز و ممدوح است. زیاده روی در این دنیا، به دو خبیث است که ما را باز داشته است. پس، زهد در دنیا، زینت علی (ع) است بعد فرمودند: «خداوند جوری قرار داده است که این دنیا از تو هیچ چیز نخواهد برد.»

اگر با دقت به سخنان امامین انقلاب اسلامب توجه کنیم توجه به محرومان و مستضعفان باید در راس امور مسئولان قرار داشته باشد و برای حل مشکلات و معضلات این اقشار وفادار به اسلام سر از پا نشناسند و با برنامه های جامع و کامل در یک دوره مناسب، محرومیت را از شانه خانواده های ضعیف مالی، اما قوی در میدان انقلاب، بر دارند و در توزیع ثروت عدالت را برقرار نمایند.

مظفر حاجیان