اجتماعی » خانواده و جوانان » خواندنی
کد خبر : 56115
پنجشنبه - 24 فروردین 1396 - 13:02
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی:

حفظ محیط زیست و حیات تالاب ها از شعار امسال جدا نیست

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر امروز وزیر کشور به این شهرستان بیان کرد: سفر وزیر کشور به شادگان با موضوع اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است اما این موضوع از حفظ محیط زیست و حیات تالاب ها جدا نیست چوت این مباحث همچون زنجیره به هم پیوسته هستند.

حفظ محیط زیست و حیات تالاب ها از شعار امسال جدا نیست

به گزارش پایگاه خبری ربیع، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگر تالاب حیات خود را داشته باشد می تواند حیات منطقه را نیز از لحاظ وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، زیست محیطی و هوا تامین کند.

حجت الاسلام و المسلمین  مجید ناصری نژاد افزود: وضعیت تالاب بهبود پیدا نکرده و معتقد هستیم ورودی تالاب از محل حوزه جراحی (مارون) و کارون تامین می شود. از محل کارون شاهد قطع اتصال آب هستیم و تنها شاهد ورود پساب های نیشکر به تالاب هستیم. تامین آب از حوزه جراحی نیز کم بوده و به تالاب نمی رسد از این رو وضعیت تالاب مطلوب نیست. همچنین موجودی در حال حاضر تالاب پساب بوده و با شوری بالایی نیز همراه است.

وی تصریح کرد: بالا بودن EC آب، حیات طبیعی تالاب را با مشکل مواجه کرده است. از توسعه نیشکر درخواست داشتیم با هدایت آب به تالاب وضعیت موجود را جبران کنند که این امر صورت نپذیرفت. تالاب آبگیری نشده و سازمان محیط زیست در سال ۹۱ اقدام به کشیدن کانال بین دارخوین و مسعودی کرد که این امر به دلیل عدم تخصیص اعتبار این کانال، نیمه تمام باقی ماند.

ناصری نژاد بیان کرد: اقداماتی برای آب گیری انجام نشده و اگر این روند به این شکل ادامه پیدا کند، تابستان قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد. مناطقی در تالاب وجود دارد که اگر با این روند خشک شوند بدون شک علاوه بر گرد و غبار، شاهد ریزگرد نمکی نیز خواهیم بود زیرا علاوه بر صحرا شدن‌ منطقه، انباشت نمک پساب‌ها در حال افزایش بوده و با زمین‌های نمکی مواجه شده‌ که در اثر تندی باد و طوفان به ریزگرد نمکی تبدیل می شود.

وی بیان کرد: دولت اخیرا تحرکات خوبی برای استان داشته و شاهد مسافرت های پی در پی و حضور وزا در خوزستان هستیم که جای تشکر دارد و اگر از قبل این تحرکات انجام می‌شد قطعا شاهد اتفاقات خوبی بودیم.

نمایندگان شادگان با اشاره به سفر امروز وزیر کشور به این شهرستان بیان کرد: سفر وزیر کشور به شادگان با موضوع اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است اما این موضوع از حفظ محیط زیست و حیات تالاب ها جدا نیست چوت این مباحث همچون زنجیره به هم پیوسته هستند. وزیر کشور امروز بازدید عملیاتی خواهند داشت و حضور وی به عنوان عضو موثر در هیئت دولت حتما نتیجه بخش خواهد بود.

منبع:مهر/۲۰۶