رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در دومین همایش ملی صنعت بازیافت:

حفظ محیط زیست بدون تلاش برای رفع چالش آب زاینده رود تحقق نمی‌یابد

دردومین همایش ملی صنعت بازیافت با رویکرد حفظ محیط زیست، عدم هدررفت منابع و ایجاد اشتغال که به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان و حضور جمعی از مسوولان مربوطه برگزار شد، اهم چالش‌های استان در محیط زیست و نقش بازیافت در توسعه پایدار تشریح شد.

حفظ محیط زیست بدون تلاش برای رفع چالش آب زاینده رود تحقق نمی‌یابد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سید عبدالوهاب سهل آبادی با تاکید بر وظیفه‌ای که در قبال آیندگان وفرزندان خود نسبت به حفظ محیط زیست کشور داریم، تاکید کرد: همکاری همه بخش‌های دولتی، خصوصی و شهروندان ضروری است. رییس اتاق بازرگانی اصفهان بازیافت را صنعتی ثروت آفرین دانست و گفت: این صنعت می‌تواند حجم انبوهی از مواد و ضایعات کم ارزش و مضر برای محیط زیست را به مواد با ارزش و قابل استفاده تبدیل نموده و از خطرات زیست محیطی این ضایعات بکاهد. وی گفت: رودخانه زاینده رود مهمترین بخش محیط زیست استان اصفهان است که متاسفانه سوء مدیریت و نامهربانی در سطح ملی به حوزه زاینده رود موجب مشکلات عدیده در فلات مرکزی ایران بویژه استان اصفهان شده و خشکی رودخانه زاینده رود بخشی از این چالش‌هاست. وی تصریح کرد: هرگونه فعالیتی برای حفظ محیط زیست بدون رفع چالش زاینده رود، بی ثمر خواهد بود.

سید حسن قاضی عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان، مشکلات کشور را حاصل عدم عاقبت اندیشی مسوولان دانست و افزود: توسعه صنایع بدون توجه به مشکلات زیست محیطی معضلات زیادی در پی داشته و باید به بحث توسعه پایدارو بازیافت توجه شود. وی با اشاره به تهیه بانک اطلاعاتی جامع از ضایعات قابل بازیافت صنایع استان توسط اتاق بازرگانی اصفهان و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در اجرای طرح‌های پژوهشی، از آمادگی استانداری اصفهان برای کمک به این مساله خبر داد و الزام صنایع بزرگ کشور، بویژه صنایع استان برای بازیافت گاز co2 تولید شده توسط آنها و جلوگیری از ایجاد گازهای گلخانه‌ای را ضروری دانست.

زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از درست اجرایی نشدن قانون مدیریت پسماند در کشور و نام بردن از مدیریت پسماند بعنوان یکی از محورهای اصلی توسعه پایدار، افزود: متاسفانه به دلیل کمبود بودجه این قانون به خوبی اجرا نشد. سعیدی گفت: با وجود ارائه پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر در اختیار قرار دادن ۵۰ درصد عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست، به صلاحدید نمایندگان مقرر شد این عوارض در اختیار کارگروه مدیریت برنامه ریزی در استان‌ها قرار گیرد. وی افزود: سالیانه ۱۸ میلیون تن زباله در کشور تولید می‌شود و با اجرای درست قانون مدیریت پسماند بسیاری از مشکلات زیست محیطی برطرف خواهد شد.

علی دهنوی، مدیرکل سازمان بازیافت شهرداری اصفهان با اشاره به میانگین ورود ۱۰۰ تن پسماند شهر اصفهان، تولید کود از ۶۰۰ تن مواد غذایی و ۴۰۰ تن سراندی، گفت: روزانه ۱۵ تن پسماند عفونی بیمارستانی در شرایطی نسبتاً مناسب دفن می‌شود. همچنین، از ۶ تا ۷ هزار تن پسماند ساختمانی، ۳ تا ۴ تن در گردنه زینل انباشته شده است. وی گفت: اگر مگاپروژه استحصال عملیاتی شود، بلحاظ سودآوری و صادرات ارزشمند است. دهنوی ازاحداث مگاپروژه پسماندسوز بیمارستانی و امحاء کامل زباله‌ها، پروژه بازیافت نخاله‌های ساختمانی و پروژه تصفیه شیرابه که سالها وارد زمین شده، تولید و توزیع جعبه‌های جمع آوری پسماند خانگی و حذف روزانه ۲ تا ۳ تن نان خشک از مسیر بازیافت برای حفظ سلامتی شهروندان خبر داد.