حاکمیت صالحان در زمین، سنتی الهی

یکی از سنت‌های الهی در جامعه و تاریخ، بحث آینده جهان و خلافت مؤمنین در زمین است.

حاکمیت صالحان در زمین، سنتی الهی

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکی از سنت‌های الهی در جامعه و تاریخ، بحث آینده جهان و خلافت مؤمنین در زمین است.

خداوند در آیات متعدد، حاکمیت و وراثت زمین را، از آن مؤمنان صالح دانسته است و اگر در طول تاریخ، بعضی از زمان‌ها در جامعه اسلامی، حاکمیت از آن صالحان نبوده است؛ نقص از خود مؤمنان و صالحان بوده وگرنه وعده حق حتمی است و تا تمام شرایط جمع نشود، سنت الهی جاری نمی‌گردد.

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی لا یُشْرِکونَ بی شَیْئاً وَ مَنْ کفَرَ بَعْدَ ذلِک فَأُولئِک هُمُ الْفاسِقُونَ: خداوند به آنانی که از شما ایمان آورده و کارهای پسندیده انجام داده‌اند وعده می‌دهد که در روی زمین جانشینشان کند همان‌طور که پیشینیان را نیز جانشین کرد و دینشان را که برای آنها پسندیده، مستقر سازد و بعد از نگرانی‌ها، ترس آنان را به امنیت مبدّل خواهد نمود. مرا بندگی کنید هیچ‌چیز را شریک من قرار ندهید و اگر کسی بعدازاین کافر شود، از گروه فاسقین است.

خدای سبحان به کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام می‌دهند، وعده می‌دهد که به‌زودی جامعه‌ای برایشان تکوین می‌کند که به تمام معنا صالح باشد و از لکه ننگ کفر و نفاق و فسق پاک باشد، بر عقاید افراد آن و اعمالشان جز دین حق، چیزی حاکم نباشد؛ ایمن زندگی کنند، ترسی از دشمن داخلی یا خارجی نداشته باشند، از کید نیرنگ‌بازان و ظلم ستمگران آزاد باشند.

این‌که به سبب وجود پزشک بیماری شفا پیدا کند؛ امری شناخته شده است؛ ولی اگر پزشکی مدعی آن شود که بیماری را که از مرض خود لرزان است؛ نیرومندترین مرد جهان سازد، امری بعید و مستبعد است ولی قرآن می‌گوید که اراده خدا نه‌تنها استضعاف را از مستضعفان دور می‌سازد؛ بلکه آنان را پیشوایان و رهبران بشر قرار می‌دهد و این هدف برتر حرکت تاریخ است.

در آیه دیگر آمده است: وَ لَقَدْ کتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ: و همانا در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد. صلحائی که وارثان همه زمین‌اند اصحاب صاحب الزمانند که در آخرالزمان مشارق و مغارب زمین را به حوزه تصرف درآورند. این آیه یکی از آیات دالّه بر ظهور مهدی عجل‌الله تعالی فرجه الشریف و رجعت ائمه علیهم‌السلام است.

بنا بر آیات و روایات متعدد، سنّت الهی آن است که بندگان صالح، حاکم و وارث جهان باشند و پیشگویی‌های قرآن قطعی می‌باشد. در بعضی روایات می‌خوانیم که اهل‌بیت پیامبر اکرم علیهم السلام دوباره زنده و وارثان زمین خواهند شد.

سنت‌های الهی لطف بیکران خداوند نسبت به انسان‌ها و در حقیقت مجرای تحقق اراده الهی در تمام هستی می‌باشند.

در میان این سنت‌ها، آنچه انسان را امیدوار و دلگرم به ادامه حیات و مبارزه با سختی‌ها و ظلم و ستم‌ها می‌کند؛ سنت حاکمیت صالحان است که وعده شیرین زندگی در سایهٔ حکومت عدل الهی به رهبری حضرت مهدی علیه‌السلام را به انسان‌ها می‌دهد «وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ: و ما اراده کردیم که بر آن مردم ضعیف شده در روی زمین منّت گذاریم و آنان را رهبران مردم کرده و وارثانشان نماییم.»

بنابراین سنت‌های الهی لطف بیکران خداوند نسبت به انسان‌ها و در حقیقت مجرای تحقق اراده الهی در تمام هستی می‌باشند.

در میان این سنت‌ها، آنچه انسان را امیدوار و دلگرم به ادامه حیات و مبارزه با سختی‌ها و ظلم و ستم‌ها می‌کند؛ سنت حاکمیت صالحان است و آنچه ما باید نسبت به آن کوشا باشیم توجه به سایر سننی است که حرکت بر وفق آنها ما را زودتر به این حکومت شیرین می‌رساند و از چشمهٔ زلال مهدوی بهره‌مند می‌سازد.

مظفر حاجیان