تولیدی » سرمقاله » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 243297
یکشنبه - 13 اسفند 1396 - 14:59
نفیسه الله دادی

جنگ‌افروزی در پوشش صلح

خشونت، امر ناپسندی است که برای کل جهان معنای خوبی ندارد و این برای هر فطرتی بدیهی است. امروزه در سراسر جهان بیشتر اندیشمندان خود را طرفدار صلح معرفی می‌کنند.

جنگ‌افروزی در پوشش صلح

به گزارش پایگاه خبری ربیع، خشونت، امر ناپسندی است که برای کل جهان معنای خوبی ندارد و این برای هر فطرتی بدیهی است. امروزه در سراسر جهان بیشتر اندیشمندان خود را طرفدار صلح معرفی می‌کنند. با وجود صلح‌دوستی و کنفرانس‌ها و همایش‌های متعدد درباره صلح، شاهد این هستیم که جنگ روزبه‌روز در حال گسترش است. عزم جهانی برای توقف جنگ وجود ندارد یا به عبارتی تا زمانی که بحث قدرت مطرح است، جنگ نیز ویژگی قدرتمند است؛ زیرا تنها راه قدرت‌نمایی، به‌رخ‌کشیدن تکنیک و ابزارآلات جنگی است. در جنگ یک برنده وجود دارد و یک بازنده؛ تنها مردم سرزمین‌اند که نه‌تنها بازنده فیزیکی، بلکه بازنده روحی و معنوی نیز هستند.
با وجود تقبیح جنگ‌افروزی توسط همه دولتمردان، باز هم شاهد رونق بازار جهانی در مسئله فروش سلاح هستیم. آمریکا هنوز هم بزرگ‌ترین بودجه نظامی دنیا را در اختیار دارد و در صدر فروشندگان جنگ‌افزار در دنیاست. میزان فروش شرکت‌های اسلحه‌سازی آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی با ۴ درصد افزایش به دویست و هفده میلیارد و دویست میلیون دلار رسید تا سهم آن‌ها از کل تسلیحات فروخته‌شده، ۹/۵۷ درصد باشد.
به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین خریدار سلاح نیز عربستان باشد. تا زمانی که سلاح را یک دولت با مختصات خاص خریداری می‌کرد و صرفا برای استفاده خود، تکلیف سایر دولت‌ها مشخص‌تر بود تا در دنیای امروزی که سلاح را برای تجهیز گروه‌های تروریستی‌تکفیری می‌خرند. مقادیر زیادی سلاح و مهمات غربی در مناطق مختلف سوریه کشف و ضبط شده است و سلاح آمریکایی در مخفیگاه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی کشف و ضبط شده است. از سوی دیگر ناظرانی که از سال ۲۰۱۳، پایش میدان‌های جنگ در سوریه را به عهده داشتند، به داده‌هایی دست یافتند که ثابت می‌کند عربستان، قطر و دیگر کشورها، قراردادهایی تسلیحاتی با اوکراین، کرواسی، صربستان، چک و لهستان امضا کردند تا بتوانند به گروه‌های مسلح تروریست در سوریه سلاح برسانند. نبود نظارت بر فروش انواع سلاح‌ها و موشک‌های جنگی خود دلیل بزرگی است برای ادامه جنگ‌های وحشیگرانه از نوع وحشیگری داعش در سوریه و عراق.