اجتماعی » تولیدی » خواندنی » دامون رشیدزاده » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 543361
دوشنبه - 5 آذر 1397 - 11:44

جمعه سیاه‌بازی

تقلید از مناسبت‌های خارجی اتفاق تازه‌ای در کشور ما نیست. هرچند تقلید همیشه هم بد نیست؛ اما تقلید کورکورانه و بدون تفکر در هیچ فرهنگی پسندیده نیست.
اکنون سال‌هاست جشن ولنتاین در ایران با شدت هرچه تمام‌تر برگزار می‌شود.

جمعه سیاه‌بازی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، تقلید از مناسبت‌های خارجی اتفاق تازه‌ای در کشور ما نیست. هرچند تقلید همیشه هم بد نیست؛ اما تقلید کورکورانه و بدون تفکر در هیچ فرهنگی پسندیده نیست.
اکنون سال‌هاست جشن ولنتاین در ایران با شدت هرچه تمام‌تر برگزار می‌شود. هرچند روزی برای عشاق اتفاق بدی نیست، اما اصرار بسیاری از هموطنان بر اضافه‌کردن رسوم عجیب در این جشن غیرایرانی کار را به جایی رسانده که تصورش تا یک دهه پیش غیرممکن نبود.
جشن ولنتاین در خارج از ایران با یک شاخه گل و چند تکه شکلات و گاه یک عروسک کوچک برگزار می‌شود و عشاق این هدیه را براساس رسمی کهن و داستانی قدیمی به هم هدیه می‌کنند؛ اما متأسفانه در کشور ما به جای تأکید بر موضوع عشق و دوست‌داشتن، ولنتاین به روزی پردردسر برای آقایان تبدیل شده است. تازه‌دامادها چه در خانواده‌های مدرن و چه در خانواده‌های سنتی در این روز باید حتما هدایای گران‌قیمتی ازجمله طلا برای تازه‌عروس‌ها بخرند و اوضاع برای دیگر متأهلان نیز چندان بهتر نیست و مردها چه از قشر پردرآمد و چه کم‌درآمد مجبورند در این روز براساس رسمی من‌درآوردی هدایای گران‌قیمتی برای همسرانشان تهیه کنند.
ولنتاین تنها نمونه کوچکی از تغییر مراسم وارداتی به کشورمان است و این جشن‌های ایرانیزه‌شده حالا به دردسرهایی واقعی تبدیل شده‌اند.
یکی از مراسم‌ وارداتی جدید به کشور، برگزاری «جمعه سیاه» است. «بلک فرایدی» (Black Friday) یا «جمعه سیاه»، آخرین جمعه ماه نوامبر است. از سال ۱۹۵۲ به بعد این روز به عنوان یکی از مهم‌ترین روزهای خرید و فروش در سراسر جهان شکل گرفت؛ زیرا در آستانه کریسمس و تعطیلات ‌سال نوی میلادی، مردم کشورهای مختلف به‌ویژه آمریکا می‌توانند اجناس گوناگون را با تخفیف‌های استثنایی بخـرند.
تخفیف در فروشگاه‌های بزرگ در این روز حتی به ۹۰درصد هم می‌رسد؛ به همین دلیل مردم این کشورها از مدت‌ها قبل برای خرید در این روز پس‌انداز می‌کنند و با شروع جمعه سیاه مایحتاج مورد نیازشان را می‌خرند. برگزاری این تخفیف هدیه‌ای از سوی کمپانی‌های بزرگ به مردم کشور است و آنها با فروش اجناسشان زیر قیمت تولید از خریدارانشان تشکر می‌کنند.
هرچند ممکن است در نگاه اول این کار نوعی دیوانگی به نظر برسد، اما واقعیت این است که این فروش هم برای مشتریان و هم برای شرکت‌ها سودمند است. از سود مردم که بگذریم، شرکت‌های بزرگ جهان برخلاف شرکت‌های محترم هموطن همواره به دنبال تولید محصولات جدید هستند؛ به همین دلیل هم حداقل سالی یک‌بار محصولاتی کاملا مدرن‌شده را عرضه می‌کنند.
اما عرضه محصولات جدید نیازمند فروش همه محصولات قبلی و داشتن سرمایه نقد است؛ به همین دلیل هم «بلک فرایدی» فرصت خوبی است تا این شرکت‌ها تمام محصولات باقی‌مانده خود را به پول نقد تبدیل کنند.
شاید در نگاه اول فروش زیر قیمت ضرر به نظر برسد، اما اولا شرکت‌ها در طول سال سود کلانی را به جیب زده‌اند و دوما تبدیل‌شدن اجناس در انبار مانده ظرف یک روز به پول نقد اتفاقی است که از نظر اقتصادی به‌راحتی ممکن نیست؛ به همین دلیل بلک فرایدی فرصتی استثنایی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.
اما آنچه «بلک فرایدی» را در ایران تبدیل به اتفاقی عجیب می‌کند نحوه اجرای آن است. «بلک فرایدی» ایرانی یا «حراجمعه» اتفاقی است که از سال ۹۴ همه‌گیر شده است. سایت‌های بزرگ و صاحب‌نام ایرانی ازجمله دیجی کالا، بامیلو و … ادعا می‌کنند در این روز اجناسشان را با نصف قیمت ارائه می‌کنند؛ اما وقتی مردم در این روز به این سایت‌ها مراجعه می‌کنند، نه‌تنها خبری از تخفیف نیست، بلکه بعضی اجناس حتی از قیمت بازار هم گران‌تر فروخته می‌شود. همین گران‌فروشی‌ها امسال باعث شد پس از حراجمعه، کمپین «نه به جمعه سیاه» در بین کاربران به وجود بیاید و عده زیادی از حالا عنوان کرده‌اند از سال آینده در «حراجمعه» شرکت نخواهند کرد.
متأسفانه از آنجا که هیچ نظارت درستی بر نحوه قیمت‌گذاری به‌ویژه سایت‌های اینترنتی وجود ندارد، شرکت‌های هموطن به جای هدیه به مردم در فکر خالی‌کردن جیب هموطنانشان هستند و «جمعه سیاه» را به روزی برای سیاه‌کردن مردم تبدیل کرده‌اند.