استانها » البرز
کد خبر : 759650
شنبه - 15 تیر 1398 - 19:59

جشنواره فرهنگی اقوام ایرانی در فردیس برگزار می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فردیس گفت: دومین جشنواره فرهنگی اقوام ایرانی عصر امروز در شهرستان فردیس افتتاح می شود.

جشنواره فرهنگی اقوام ایرانی در فردیس برگزار می شود

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، سعید دوستانی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فردیس امروز گفت: آئین افتتاحیه دومین جشنواره فرهنگی اقوام ایرانی عصر امروز با حضور مسؤولین استانی و شهرستانی در پارک تندرستی فردیس برگزار می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فردیس افزود: این نمایشگاه به مناسبت دهه کرامت از ۱۳ تا ۲۳ تیر ماه با حضور اقوام کرد، لر، ترک، کربانچ (کرد خراسان) و بختیاری برپاست و استان های کشور صنایع دستی و سوغات خود را در ۹۰ غرفه در این جشنواره به نمایش می گذارند.

دوستانی هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی فرهنگ اصیل ایرانی، تقویت وحدت و انسجام ملی و اسلامی، شناخت تنوع فرهنگی و هویت اقوام، حفظ میراث فرهنگی، ایجاد نشاط و شادمانی در بین مردم، حمایت از صنایع دستی، کالای ایرانی و رونق تولید عنوان کرد.

وی افزود: اجرای موسیقی سنتی اقوام مختلف کشور، زنده نگهداشتن مناسک، آئین ها و ادبیات کهن اقوام ایرانی، تبادل آثار هنری و شناساندن اقوام ایرانی به یکدیگر، زنده کردن و بازسازی آئین های کهن فراموش شده از دیگر اهدافی هستند که این جشنواره آن ها را دنبال می کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فردیس بیان کرد: معرفی توانمندی ها، پتانسیل ها و ظرفیت های استان های شرکت کننده از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است؛ با برپایی این نمایشگاه، فضای مناسبی جهت شرکت جوانان هنرمند و فرصتی برای آشنایی نسل جوان با تنوع فرهنگ اقوام ایرانی فراهم می شود.

دوستانی اظهار کرد: اجرای برنامه های شاد و متنوع، آداب و آئین های مرسوم در بین اقوام مانند کاشت و برداشت گندم در میان کردهای کرمانچ، عروس بران لرهای بختیاری، برپایی نمادین جشن ها و شکرانه های برخی اقوام و چادرهای عشایر و ترکمن از جمله برنامه های پیش بینی شده در این جشنواره هستند.

وی توضیح داد: هر شب یکی از اقوام حاضر در نمایشگاه ضمن اجرای موسیقی سنتی مختص خود، مراسم، آئین ها و رسومات مربوط به استان خود را معرفی می کند؛ شایان ذکر است این نمایشگاه هر روز از ساعت ۱۶ الی ۲۲ پذیرای علاقه مندان است.

انتهای پیام/م/۱۱۰۴/س/۳