موسیقی و هنرهای تجسمی » هنر
کد خبر : 659250
یکشنبه - 12 اسفند 1397 - 12:17
مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد:

جشنواره تجسمی فجر در قیمت‌گذاری آثار «چارسوی هنر» دخالتی نداشت

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بخش «چارسوی هنر» که به عرضه آثار هنری توسط ۵۵ گالری اختصاص داشت، گفت که در نحوه قیمت‌گذاری آثار دخالتی نداشته‌اند.

جشنواره تجسمی فجر در قیمت‌گذاری آثار «چارسوی هنر» دخالتی نداشت

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، بخش «چارسوی هنر» با حضور ۵۵ گالری از سراسر کشور و عرضه حدود ۴۰۰ اثر هنری طی بهمن‌ماه گذشته در باغ‌موزه قصر برگزار شد. هنوز آماری از تعداد آثار فروخته‌شده و رقم مجموع فروش این بخش اعلام نشده است.

 مژگان قدوسی مدیر بخش «چارسوی هنر» ارائه آمار این بخش را به مراسم اختتامیه جشنواره (چهارشنبه ۱۵ اسفند) موکول کرد اما به خبرنگار فارس گفت که استقبال خوبی از خرید آثار به عمل آمده است.

یکی از نکاتی که درباره این بخش از یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ادعا شد، این بود که مسئولان برگزاری جشنواره اصرار بر قیمت‌گذاری پایین آثار دارند اما گالری‌ها موافقت نکرده‌اند و قرار است در صورت قیمت‌گذاری پایین‌تر، مابه‌التفاوت این رقم توسط متولیان برگزاری جشنواره به گالری‌دارها پرداخت شود.

هادی مظفری رئس شورای سیاستگذاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این باره به خبرنگار فارس گفت: این موضوع به هیچ‌وجه حقیقت ندارد. ما در قیمت‌گذاری آثار هنری ورود نمی‌کنیم و معتقدیم قیمت‌گذاری باید بر اساس عرضه و تقاضا صورت گیرد. در جلساتی که با گالری‌ها برگزار شد، برای تعیین یک حد نصاب برای آثار گفت‌وگو شد.

وی افزود: طبیعی است آثار با کیفیت‌های بالا، قیمت بالایی خواهد داشت و آثاری هم هستند که می‌تواند آثار با کیفیتی باشد اما قیمت بالایی نداشته باشد. به خاطر تنوع گالری‌ها و تنوعی نگاهی که هر گالری نسبت به هنرهای تجسمی دارد، مدیران گالری‌ها این درخواست داشتند که هر گالری با سبک و سیاق خودش در این جشنواره حضور پیدا کند.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یعنی آثار با قیمت‌های بسیار مناسب از هنرمندان تازه‌شناخته‌شده داشتیم که امکان خرید برای عموم مردم وجود داشت و آثار هنرمندان درجه یک و شناخته‌شده و دارای امضا هم بود که طبیعتاً آن‌ها قیمت متفاوتی داشتند. به عبارت دیگر، تمامی سطوح این قابلیت را داشتند که بتوانند خرید کنند اما ما به هیچ عنوان در قمیت‌گذاری یا پرداخت مابه‌التفاوت هیچ دخالتی نخواهیم داشت.

مظفری در پایان خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم حضور ۵۵ گالری از استان‌های مختلف و این تنوع، اتفاقی است که تاکنون مشابه آن را در کشورمان نداشته‌ایم.

بر اساس این گزارش، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ۱۸ بهمن طی ۲ ساعت از بخش «چارسوی هنر» بازدید کرد. او در این باره گفت: کنار هم قرار گرفتن گالری داران می‌تواند اتفاق‌های تازه‌ای را رقم بزند. به همین دلیل به نظرم اتفاق امسال اتفاق مبارکی است که می‌تواند در آینده ادامه پیدا کند. چون این مجموعه در کنار هم می‌توانند در بخش‌های محتوایی و کیفی و نیز اقتصادی به هم کمک کنند.

وزیر ارشاد درباره دومین ویژگی مهم جشنواره هنرهای تجسمی امسال هم اظهار داشت: همواره یک حلقه مفقود میان گالری‌ها و حراج تهران داشتیم و من امیدوارم این دست اتفاق‌ها این حلقه را ایجاد کند. کنار هم قرار گرفتن گالری‌ها می‌تواند واسطه‌ای باشد برای ارتباط اقتصاد و فرهنگ گالری با اقتصاد و فرهنگ حراج. این اتفاق یک فرصت است برای این که در جشنواره و پس از آن در طول سال، فاصله ها کمتر شود. اقتصاد هنرهای تجسمی نباید فقط متکی به فروش گالری یا حراج باشد. این یک حوزه بهره‌وری از فضای لذت‌های بصری است.

صالحی همچنین بر گسترده‌تر شدن دایره خریداران آثار تجسمی تأکید کرد و افزود: تولیدکنندگان هنرهای تجسمی رو به افزایش هستند. طبیعی است که باید مصرف‌کنندگان هم به همین اندازه رشد کنند. صرفا نباید مجموعه‌داران خاص مخاطبان هنرهای تجسمی ما نباشند.

انتهای پیام/