به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  ایسنا، شنبه ۲۰ آبان ماه دومین روز جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با اکران بیش از ۱۴۰ فیلم کوتاه ملی و بین‌المللی و با حضور هنرمندان و مسئولین سینمایی و حتی ورزشکاران در پردیس سینمایی ملت به پایان رسید.

این روز که مصادف شده بود با بازی فوتبال بین پرسپولیس و کاشیما ژاپن، باعث ایجاد بحث‌های جدیدی در صف‌های انتظار پیش از ورود به سالن‌های نمایش شده بود. به طوری که هرچه به زمان شروع بازی نزدیک می‌شدیم و یا همزمان با آن، با وجود آن که آنتن دهی موبایل در این پردیس سینمایی با مشکلاتی همراه است، مخاطبان بازی‌ها را در گوشی‌های موبایل خود دنبال می‌کردند.

از دیگر نکات قابل اشاره در دومین روز برگزاری این جشنواره، ایجاد شرایطی مساعدتر برای فیلم سازان و عوامل تولید آثار بود به این صورت که در روز اول پیش آمده بود که خود فیلمساز به دلیل جمعیت بالایی که در سالن‌ها حضور داشتند امکان دیدن آثارشان در زمان اکران را بدست نمی‌آوردند اما در روز دوم شرایطی ایجاد شد تا در ابتدا و پیش از ورود مخاطبان، فیلمسازان بتوانند وارد سالن شوند.

البته جمعیت حاضر در پردیس ملت نسبت به روز نخست مقداری کاهش پیدا کرده بود که شاید از دلایل از بتوان به بازی فوتبال و همچنین همزمانی روز اول جشنواره با جمعه اشاره کرد.

در این روز مسئولین سینمایی‌ چون حبیب ایل بیگی، علیرضا رضا داد و … هم در جشنواره حضور پیدا کردند.

برگزاری جشنواره‌ها مانند سکانس‌هایی از یک فیلم است/ تخصیص هزینه متعادل برای جشنواره، سرمایه گذاری است

علیرضا رضا داد مشاور ارشد رئیس سازمان سینمایی که برای بازدید از جشنواره در پردیس ملت حضور پیدا کرده بود، در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به اینکه با توجه به صرف هزینه‌های بسیار برای برگزاری جشنواره‌های متعدد در طول سال و شرایط امروز جامعه، وجود جشنواره‌ها چه دستاوردی برای سینمای کشور دارند و آیا می‌توان این هزینه را به جای برگزاری رویدادهای مختلف، صرف تولید آثار سینمایی کرد، گفت: تخصیص هزینه متعادل برای برگزاری یک جشنواره، مانند سرمایه‌گذاری است. زیرا در زمانی که فیلمی ساخته می‌شود و سپس در معرض ارزیابی قرار می‌گیرد باعث رشد و ارتقا آن خواهد شد.‌ اگر قرار باشد هزینه برگزاری جشنواره‌ها صرف تولید شوند بعدا باز باید جایی برای نمایش آن به وجود بیاید.

او ادامه داد: فرایند ساخت یک فیلم با تولید صرف آن به پایان نمی‌رسد بلکه با نشر، نقد و بررسی ان است که معنا پیدا می‌کند. بنابراین جشنواره‌ها محلی است برای نمایش آثار و بحث و بررسی بر روی آنها. اینها همه مانند حلقه‌های یک زنجیر به هم متصل هستند. موقعیت‌هایی که یک فیلم در معرض دید تخصصی قرار می‌گیرد مانند جشنواره‌ها، رویدادها و هفته‌های فیلم کمک می‌کند که حلقه اتفاق فرهنگی که از تولید آغاز می‌شود، کامل شود.

این مدیر فرهنگی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان بازخوردهای مالی هم از جشنواره‌ها به دست آورد، گفت: بازخوردهای مالی هم از همین جشنواره‌ها آغاز می‌شود، در واقع بعد از ارزیابی‌هایی که بر روی یک اثر توسط داوران انجام می‌شود نام این آثار در کاتالوگ ها قرار می‌گرد و پخش کننده‌های داخلی و بین المللی با دیدن این اثار اقدام به خرید آنها می‌کنند.

او در پایان درباره برگزاری سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: اقتضای این دوره بود که جشنواره مقداری با هزینه‌های کمتر برگزار شود اما به طور کلی این سیاست سازمان سینمایی یا انجمن سینمای جوان نیست که بخواهد جشنواره‌ها را در اندازه‌ای کوچکتر برگزار کند.

از دیگر اتفاقات حاشیه‌ای دومین روز جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران می‌توان به آغاز به کار بخش بازار اشاره کرد، در این بخش که قرار است میزبان ۴۰‌نماینده خارجی از جشنواره‌ها و فعالان عرصه فیلم کوتاه و فیلمسازی از سراسر دنیا باشد، شرایطی ایجاد شده تا فیلمسازان ایرانی بتوانند در تعاملی که با این مدعوین دارند از شرایط حضور در جشنواره‌های خارجی تا نحوه فیلمسازی در دیگر کشورها اطلاعات کسب کنند.

انتهای پیام/