استانها » الناز حسینی » تولیدی » کردستان
کد خبر : 806790
جمعه - 1 شهریور 1398 - 14:13
رییس دانشگاه علمی کاربردی استان کردستان

جایگزینی فرهنگی مهارت‌گرایی به جای جای مدرک‌گرایی

رییس دانشگاه علمی کاربردی استان کردستان در نشست خبری با اصحاب رسانه در سنندج اظهار کرد: یکی از وظایف و اهداف اساسی این دانشگاه پذیرش دانشجو در راستای فرهنگ مهارت‌گرایی در برابر مدرک‌گرایی است.

جایگزینی فرهنگی مهارت‌گرایی به جای جای مدرک‌گرایی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، رییس دانشگاه علمی کاربردی استان کردستان در نشست خبری با اصحاب رسانه در سنندج اظهار کرد: یکی از وظایف و اهداف اساسی این دانشگاه پذیرش دانشجو در راستای فرهنگ مهارت‌گرایی در برابر مدرک‌گرایی است.

«تیمور جوادی» گفت: در راستای ایجاد خوشه شغلی از ترم مهرماه امسال در تمام کشور برای همه مراکز یک سری رشته شغلی تعریف شده و مأموریت هر مرکز هم کاملاً مشخص است.

وی از افزایش ۱۰ درصدی شهریه پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جدید خبر داد و عنوان کرد: صدور کارت رفاهی برای دانشجویان غیر شاغل در دانشگاه علمی کاربردی انجام گرفته است.

رییس دانشگاه علمی کاربردی استان کردستان اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی کردستان در ۱۰۰ کد رشته در ۱۱ مرکز دانشجو می‌پذیرد.

جوادی تصریح کرد: در ارتباط با بحث حق‌التدریس مدرسان مراکز علمی کاربردی به صورت متفاوت عمل کرده‌اند برخی مراکز به روز هستند اما در چند مرکز استان در بحث پرداخت حق‌التدریس مشکلاتی وجود داشت که پیگیری‌های لازم صورت گرفته است.

وی در پاسخ به شایعاتی در مورد مرکز علمی کاربردی زیرمجموعه صنعت، معدن و تجارت هم اظهار داشت: واگذاری مرکز از سوی صنعت، معدن و تجارت غیرقانونی بود به همین دلیل یک‌ترم فعالیت مرکز منحل و دانشجویان به جهاد دانشگاهی منتقل شدند و در حال حاضر موضوع با جدیت از طریق دستگاه قضا در حال پیگیری است.

رییس دانشگاه علمی کاربردی استان کردستان افزود: این مرکز در بهمن‌ماه سال تحصیلی گذشته پذیرش نداشت و در مهرماه نیز پذیرش دانشجو به آنها داده نشده است و تا تعیین‌تکلیف کامل این روند ادامه خواهد داشت.

جوادی با بیان اینکه در برخی مراکز یک تا دو ترم پرداخت حق‌التدریس مدرسین عقب افتاده که البته حتماً پرداخت خواهند کرد، افزود: به غیر از دانشگاه‌های مادر استان که روند ثابتی در پذیرش دانشجو داشته‌اند سایر دانشگاه‌ها با کاهش دانشجو مواجه هستند.

وی اضافه کرد: تعداد دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی در استان ثابت و روند کاهشی ندارد و از مهر گذشته افرادی که وارد دانشگاه می‌شوند فارغ‌التحصیلان جوان دبیرستان‌ها هستند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی استان کردستان افزود: مراکزی که در حوزه بخش خصوصی فعالیت می‌کنند فضایی نزدیک به استانداردها بوده و فضای کاملاً مناسبی دارند.

جوادی نیازسنجی در راستای تعریف کدرشته در دانشگاه‌های علمی کاربردی را ضروری دانست و گفت: مراکز ما باید با توجه به نیاز جامعه در راستای توسعه استان نیازسنجی کرده و براساس آن درخواست رشته تحصیلی بدهد.

وی با بیان اینکه از قبل ۲۲ مرکز دانشگاه علمی کاربردی در سطح استان فعال بود که این تعداد امروز به ۱۱ مرکز کاهش یافته است، گفت: تعدادی از این مراکز به دلایل مختلف از جمله مشکلات نظارتی و غیره جلوی فعالیت آنها گرفته شده است.

رییس دانشگاه علمی کاربردی استان کردستان با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه جامع علمی کاربردی در استان ظرفیت پذیرش ۴ هزار دانشجو را دارد، عنوان کرد: دانشگاه علمی کاربردی دنبال کیفی‌سازی است هم دانشجویان و هم مراکز باید ارتقا پیدا کند و در این راستا از تمام ظرفیت‌ها بهره خواهیم گرفت.