تولیدی » داستانک » سرمقاله
کد خبر : 484754
شنبه - 28 مهر 1397 - 11:28

جایزه ادبی «یوسف» برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس با عنوان «جایزه ادبی یوسف» برگزار شد و ۵ اثر برگزیده استانی به مرحله کشوری راه پیدا کردند.

جایزه ادبی «یوسف» برگزیدگان خود را شناخت

به گزارش پایگاه خبری ربیع، آیین اختتامیه جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس با عنوان «جایزه ادبی یوسف» برگزار شد و ۵ اثر برگزیده استانی به مرحله کشوری راه پیدا کردند.
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان در این مراسم اظهار داشت: حفظ آثار دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت، یکی از واجبات این مرز و بوم است و هشتمین دوره جایزه ادبی یوسف نیز به صورت استانی و با هدف شناسایی نویسندگان حوزه دفاع مقدس برگزار شد.
سردار مجتبی شیروانیان با اشاره به شرکت ۷۲ نویسنده در این جشنواره افزود: از میان ۱۰۲ اثر ارسالی، ۳۴ اثر در مرحله نخست و ۲۴ اثر در مرحله نهایی انتخاب شدند که درنهایت ۵ اثر برگزیده به مرحله کشوری راه یافتند.
وی ادامه داد: تعداد آثار نسبت به ظرفیتی که استان اصفهان دارد، کم بود؛ اما بیشتربودن آنها از آثار نویسندگان سایر استان‌ها شایان تقدیر است.
در ادامه، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: تاکنون ۱۹ هزار اثر در حوزه دفاع مقدس تولید شده است؛ در حالی که بیش از ۲۵۰ هزار شهید و ده‌ها هزار آزاده و اسیر و صدها هزار جانباز و رزمنده داریم که درباره بسیاری از آنها اثر ادبی تولید نشده است.
امیر حمیدرضا گرامی ادامه داد: به این دلیل در حوزه دفاع مقدس و جایزه ادبی یوسف به سراغ داستان کوتاه رفتیم که در تمام نقاط جهان، سرعت و هیجان انتقال اطلاعات در داستان کوتاه بیشتر است.
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانات خود تأکید کردند دشمن به‌ دنبال این است که بخشی از تاریخ خود را فراموش کنیم که باید مراقب این موضوع باشیم.
گرامی تصریح کرد: میلیون‌ها ایرانی در سال ۱۹۱۷ و در جنگ جهانی اول در قحطی بزرگ کشته شدند؛ اما هیچ اثر تاریخی از آنها وجود ندارد و متأسفانه این اتفاق در حال تکرار برای دوران دفاع مقدس است.
وی با بیان اینکه در جنگ بیش از ۳۶ کشور به عراق کمک کردند تا ایران نتواند به اهداف انقلاب دست یابد، گفت: این در حالی است که در اوایل جنگ ارتش منظمی نداشتیم و ۳۵ هزار مستشار نظامی آمریکایی و اروپایی ارتش ایران کشور را ترک کرده بودند؛ اما جوانان آن زمان جلوی دشمن ایستادند و امروز نیاز به مدیریت جهادی و انقلابی همین جوانان داریم.
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه در ۴۰ سالی که از انقلاب اسلامی گذشته دشمن ضرباتی وارد کرده، اما موفق نبوده است، اظهار داشت: ایران از نظر موقعیت ژئوپلیتیک در قلب جهان قرار دارد و این موضوع دلیل تلاش دشمن را برای ازبین‌بردن تاریخ و فرهنگ کشورمان نشان می‌دهد.
گرامی با اشاره به برگزاری هشتمین دوره جایزه ادبی یوسف به صورت استانی خاطرنشان کرد: هر سال بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ اثر ارسال می‌شد؛ اما امسال بیش از ۲۷۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید. نویسندگی کار سختی است و نویسندگان نیاز به حمایت دارند که در حد توانمان به نویسندگان کمک می‌کنیم.
در ادامه، بهزاد دانشگر، نویسنده اصفهانی، نیز با بیان اینکه وظیفه و رسالت اصلی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در برگزاری جایزه ادبی یوسف، روایت حماسه‌های رزمندگان در جبهه‌هاست، اظهار داشت: در سال‌های اخیر چند داستان‌ این جشنواره از روایت سرچشمه می‌گیرد؟ در مواردی داستان‌هایی نوشته شده که نگاه انتقادی به دوران دفاع مقدس دارد و موضوعاتی را روایت می‌کند که اصلا حماسی نیست.
وی با بیان اینکه منظور من این نیست که چنین اتفاقاتی در دوران دفاع مقدس نیفتاده است، ادامه داد: جایزه ادبی یوسف نباید تنها به گفتن درباره جنگ بسنده کند و این روایت‌ها باید به نحوی بیان شود که نسل‌های آینده به دفاع از خاک ایران و باورهای خود ترغیب شوند.
جایزه ادبی یوسف به منظور بازتاب و انتقال میراث گرانسنگ ۸ سال دفاع مقدس و مقاومت اسلامی، با مشارکت فرهنگسرای پایداری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، حوزه هنری استان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برگزار شد.
مریم محمدی با اثر «پدر» در بخش دفاع مقدس، سارا شجاعی با اثر «بالاتر از سنجاقک‌ها» در بخش مدافعان حرم و شقایق ملک‌احمدی با اثر «هماتم» در بخش خرمشهر شایسته تقدیر شناخته شدند. همچنین رضوان کریمی با اثر «صبح‌بخیر کاپیتان» در بخش خرمشهر برگزیده شد.
احمدرضا خان‌احمد با اثر «قصاب» رتبه نخست بخش دفاع مقدس، سمیرا مختاری با اثر «سیگار» رتبه دوم بخش دفاع مقدس و فهیمه قائدی با اثر «از محمد نیست، از محمد هست» در بخش مدافعان حرم رتبه سوم را کسب کردند.

مریم سادات سجادی