اردبیل » استانها » تولیدی » خبر پوششی » عفت آقایاری
کد خبر : 486695
یکشنبه - 29 مهر 1397 - 11:19
مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل:

جاذبه‌های گردشگری استان به خوبی معرفی نشده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: با توجه به اینکه محور توسعه استان بحث گردشگری است جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان به خوبی معرفی نشده است.

جاذبه‌های گردشگری استان به خوبی معرفی نشده است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نادر فلاحی در جریان بازدید خبرنگاران از مجموعه تاریخی کلخوران و روستای کنزق که به همراه مسوولان میراث فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: اولین ماموریت بنده بازسازی و مرمت بناهای تاریخی و گردشگری استان اردبیل بود که با همت شبانه‌روزی همکاران توانستیم این امر را تحقق ببخشیم.

وی گفت: کار مرمت و اجرای مجموعه تاریخی شیخ کلخوران به خاطر وجود سلاطین صفوی در آن مورد توجه بوده و علویان علاقمندان زیادی را برای حضور در این مجموعه دارند سعی و تلاش بر این است تا در خور و شان این عزیزان کار مرمت و بازسازی انجام شود.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه با سفر معاون رئیس جمهور کارهای مهم و اساسی در این بخش انجام شده است، یادآور شد: تلاش کردیم تا بقعه شیخ کلخوران را به پایگاه جهانی شیخ صفی وصل کنیم و به عنوان باغ مزار ثبت ملی شده است.

مجموعه شهریری جزو مطالبات به حق ما است

فلاحی با بیان اینکه مجموعه شهریری جزو مطالبات به حق است و با موضوع ملی و بین‌اللمی مطرح است، عنوان کرد: کار مجموعه شهریری را در چهار فاز آغاز کردیم و اولین کاری که در این زمینه انجام شده ثبت این اثر در پایگاه علمی و پژوهشی در ساختمان مرکزی تهران است.

وی گفت: با ثبت شهریری در ساختمان مرکزی تهران توانستیم اعتبار این اثر تاریخی و گردشگری را به صورت سالانه دریافت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه عملیات عمرانی سنگ فرش را در روستای پیرازمیان آغاز کردیم، یادآور شد: با احداث ساختمان اداری، نمازخانه، سرویس بهداشتی، نمایشگاه داخل مجموعه امیدواریم شاهد ورود گردشگران خارجی و داخلی در این مجموعه باشیم.

طرح پوشش مجموعه شهریری اجرا می‌شود

فلاحی در مورد طرح پوشش محوطه شهریری عنوان کرد: طرح‌های مختلفی ارسال کردیم و در حال حاضر آخرین رایزنی‌ها را انجام دادیم و اگر تا زمستان نتوانستیم طرح‌ها را عملیاتی کنیم پوشش موقت این مجموعه در اولویت کارها قرار دادیم.

احیای روستای تاریخی کنزق

وی اظهار کرد: مطالعات احیای این غارها انجام گرفته و بزودی مذاکره با یک سرمایه‌گذار مجرب برای به تکمیل این بنای تاریخی که مکمل بسیار خوبی برای بهبود صنعت گردشگری شهرستان سرعین خواهد بود، اقدام می‌شود .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بیان کرد:‌ روستای تاریخی کنزق دارای غارهایی با معماری بی‌نظیر و قدمت تاریخی ۲ هزار و ۵۰۰ سال مربوط به دوره اشکانیان است که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده ‌است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: تکمیل زنجیره گردشگری شهرستان سرعین و خارج کردن این شهرستان از تک بعدی بودن ظرفیت گردشگری اصلی‌ترین هدف سازمان میراث فرهنگی است.

فلاحی عنوان کرد: روستای کنزق قدمتی دیرینه دارد و که نشانه‌هایی از آن در بقایای روستای قدیمی کنزق و غارهای طبیعی روستا قابل ملاحظه است. این روستا در زلزله سال ۱۳۷۵ اردبیل و نیر به کلی تخریب و سپس بازسازی شد.

وی گفت: روستای کوهستانی کنزق با بافتی متراکم طرحی منظم و الگویی شطرنجی دارد. خانه‌های صخره‌ای و زیرزمینی که ابعادی متنوع و استقراری ناهمگون دارند، از ویژگی‌های اصلی این روستا به شمار می روند. برخی از این خانه‌ها دارای روزنه و نورگیر استوانه‌ای و برخی دیگر دایره‌ای شکل و یا غیرهندسی هستند.

تعریف کاربری جدید در غارهای زیرزمینی کنزق

فلاحی عنوان کرد: همچنین این اداره کل آماده راه اندازی نمایشگاه صنایع دستی و تجهیز آن است تا بتوان توانمندی شهرستان در حوزه صنایع دستی را به نمایش گذاشت.مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین با یادآوری کاوش باستان شناسی در کنزق، ادامه داد: در حال حاضر تعریف کاربری از جمله موزه در غارهای زیرزمینی در دست مطالعه و بررسی است.

فلاحی تاکید کرد: با توجه به قابلیت های سرعین در حوزه گردشگری زمستانی برنامه هایی در دست اجرا است.وی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان آماده توافق با شورای شهر جهت برگزاری جشنواره ها و رویدادهای گردشگری است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به برگزاری همایش سرمایه گذاری اردبیل در آذرماه در شهر تهران، اضافه کرد: آماده اختصاص بخشی از برنامه های این همایش به شهر سرعین جهت معرفی توانمندی آن هستیم.

وی در خصوص طرح های سرمایه گذاری پیشنهادی در منطقه ورگه سران نیز افزود: طی بازدید از منطقه مصوب شد که طرحی اجرا نشده و منظر طبیعی حفظ شود. فلاحی تصریح کرد: ارتقا نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرعین به اداره نیز با اجرای برخی اقدامات محقق خواهد شد.

اصحاب رسانه از آخرین اقدامات مرمت در بقعه شیخ کلخوران و کاوش های غارهای زیرزمینی دستکند روستای کنزق بازدید کردند.