تولیدی » دامون رشیدزاده » سرمقاله » فوتبال و فوتسال » ورزشی » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 558169
پنجشنبه - 15 آذر 1397 - 13:28

جادوگر علیه شفر

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در یکی از بازی‌های هفته پایانی نیم فصل اول رقابت‌های لیگ برتر، روز جمعه سپیدرود رشت پذیرای استقلال تهران است. دو تیم در حالی به مصاف هم می‌روند که استقلال با دو بردی که در بازی‌های گذشته‌ خود به دست آورده، در این بازی به دنبال این است که اختلاف […]

جادوگر علیه شفر

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در یکی از بازی‌های هفته پایانی نیم فصل اول رقابت‌های لیگ برتر، روز جمعه سپیدرود رشت پذیرای استقلال تهران است.
دو تیم در حالی به مصاف هم می‌روند که استقلال با دو بردی که در بازی‌های گذشته‌ خود به دست آورده، در این بازی به دنبال این است که اختلاف خود را با صدر جدول رده‌بندی کمتر کند.
سپیدرود هم که در ابتدای لیگ، شرایط خوبی نداشت و قعرنشین جدول رده‌بندی بود، با آمدن علی کریمی به این تیم وضعیتش بهتر شده و با یک پله صعود، در رده‌ پانزدهم جدول رده‌بندی قرار دارد. حضور علی کریمی روی نیمکت سپیدرود به جذابیت‌های این بازی افزوده است.
در فوتبال ایران نام علی کریمی از بازی مقابل استقلال بود که بر سر زبان‌ها افتاد. در فینال جام رمضان سال ۱۳۷۷ بود که تیم فوتسال استقلال تهران به مصاف فتح رفت. در سالن آزادی جای سوزن انداختن نبود و حدود ۱۲ هزار نفر برای حمایت از استقلال به سالن آمده بودند.
درخشش کریمی در آن بازی باعث شد تا استقلال مقابل هواداران خود نتواند از سد فتح بگذرد و قهرمانی را از دست دهد. پس از آن بازی بود که کریمی مورد توجه امیر عابدینی، مدیرعامل وقت پرسپولیس قرار گرفت و راهی این تیم شد.
بدون شک یکی از حساس‌ترین گل‌های تاریخ باشگاه پرسپولیس در دربی را علی کریمی به ثمر رسانده است. در فصل ۷۹-۷۸ مهدی هاشمی‌نسب از باشگاه پرسپولیس به استقلال تهران رفته بود. بازی اولی که هاشمی‌نسب برای استقلالی‌ها مقابل پرسپولیس به زمین رفت، موفق شد در دقیقه ۸۵ گل دوم این تیم را به ثمر برساند و استقلال را با نتیجه‌ ۲ بر یک از پرسپولیس پیش بیندازد.
با وجود اینکه پرسپولیسی‌ها دربی جنجالی را ۲ بر یک باخته بودند، اما علی کریمی موفق شد در دقایق پایانی، بازی را به تساوی بکشاند تا استقلالی‌ها با گلزنی هاشمی‌نسب که آن روزها بازیکنی منفور نزد هواداران پرسپولیس بود، نتوانند در دربی به پیروزی برسند.
یکی دیگر از گل‌های حساسی که علی کریمی به استقلال زد باز هم در دربی بوده است.
در هفته‌ نهم لیگ هشتم، شاگردان امیر قلعه‌نویی در تیم استقلال تهران با یک گل از شاگردان افشین قطبی در تیم پرسپولیس پیش بودند که علی کریمی در دقیقه ۸۷ بازی، روی پاسی که با ضربه‌ سر کریم باقری به او داد، موفق شد با ضربه‌ سر دروازه‌ استقلال تهران را باز کند تا پرسپولیسی‌ها شکست در دربی را با تساوی عوض
کنند.
علی کریمی در لیگ سیزدهم به باشگاه تراکتورسازی تبریز پیوست. آن‌ها در هفته‌ پایانی رقابت‌ها، باید در ورزشگاه آزادی به مصاف استقلال تهران می‌رفتند.
استقلالی‌ها وقتی به بازی با تراکتورسازی در هفته‌ پایانی رسیدند، در کنار ۳ تیم فولاد خوزستان، پرسپولیس و نفت تهران شانس قهرمانی در لیگ برتر را داشتند. آن‌ها اگر از سد تراکتورسازی می‌گذشتند، دست‌کم سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست می‌آوردند. بازی اما آن طور که شاگردان امیر قلعه‌نویی در تیم استقلال می‌خواستند پیش نرفت و تراکتورسازی تبریز بود که با نتیجه‌ ۳ بر یک موفق شد میزبان خود را در ورزشگاه آزادی تهران شکست دهد.
کریمی در آن بازی، پاس گل اول تراکتورسازی را به فرشاد احمدزاده داد. استقلالی‌ها با آن باخت تلخ در آزادی، سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را از دست دادند و پس از تیم‌های فولاد خوزستان، پرسپولیس، سپاهان و نفت تهران در لیگ برتر هم پنجم شدند.
آن بازی دو تیم تراکتورسازی و استقلال در ورزشگاه آزادی، آخرین بازی علی کریمی ستاره و کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان بود.
علی کریمی به عنوان سرمربی، یکبار مقابل وینفرد شفر و استقلال تهران قرار گرفته است. آن بازی به هفته‌ بیست‌وسوم فصل گذشته برمی‌گردد که شاگردان شفر موفق شدند با ۳ گل از سد شاگردان علی کریمی در تیم سپیدرود رشت بگذرند. با وجود شکست سپیدرود در آن بازی و اینکه علی کریمی در تیم رقیب استقلال، پرسپولیس سال‌ها بازی کرده بود، هواداران استقلال بارها او را تشویق کردند که از نکات جالب آن بازی بود.
آن بازی یکبار دیگر نشان داد که علی کریمی نه تنها در بین هواداران پرسپولیس، بلکه در بین هواداران استقلال هم چهره‌ محبوبی است.
جدال فردای جادوگر فوتبال آسیا با استقلال اگرچه مانند دوران حضور او در پرسپولیس یا تراکتورسازی مهم نیست، اما هر چه باشد کریمی سال‌ها گربه سیاه استقلال بوده و باید دید آیا او می‌تواند بار دیگر عاملی برای ناکامی استقلالی‌ها باشد یا اینکه شفر برای بار دوم می‌تواند سحر جادوگر را باطل کند.