استانها » تولیدی » قم » محمد توکلی
کد خبر : 1006995
یکشنبه - 6 تیر 1400 - 10:41
رئیس کل دادگستری استان قم:

ثبت اسناد رسمی مطمئن‌ترین راه برای حفظ اموال است

رئیس کل دادگستری استان قم گفت: حفظ جان و مال از تأکیدات و واجبات شرع مقدس است و چه راهی مطمئن تر، آسان تر و دقیق تر از ثبت اسناد رسمی برای حفظ مال وجود دارد.

ثبت اسناد رسمی مطمئن‌ترین راه برای حفظ اموال است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، حجت الاسلام علی مظفری  در مراسم افتتاح ساختمان کانون سردفتران و دفتریاران استان قم افزود:‌ ما باید دغدغه ها و نگرانی‌های جدی در رابطه با عدم ثبت اسناد به صورت رسمی را به گوش بزرگان و مسؤولان برسانیم و طرح الزام ثبت رسمی معاملات را باید با جدیت پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه انجام معاملات با اسناد عادی و عدم ثبت سند رسمی دردسرهای بسیاری برای مردم ایجاد کرده و پرونده های حقوقی املاک گاهی بیش از یک دهه طول می کشد، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش ارزش ملک، ثبت رسمی اسناد از اهمیت مضاعفی برخوردار بوده و امنیت قضائی در جامعه ایجاد می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان قم بر ضرورت آسان سازی ثبت اسناد رسمی و کاهش پیچیده بودن تشریفات آن تأکید کرد و گفت: ثبت اسناد باید به سادگی بنگاه‌های معاملات ملکی بوده و هزینه‌های ثبت اسناد نیز با وجود آنکه در برابر هزینه های شکایت های حقوقی و کیفری ناچیز است، باید کاهش یابد.

وی با بیان اینکه باید توانمندی و ظرفیت لازم برای ثبت تمامی اسناد معاملات در دفاتر اسناد رسمی بوجود بیاید، اظهار داشت: متأسفانه برخی راه‌ها را برای بی اعتبار کردن اسناد رسمی باز کرده‌ایم، از جمله وکالت های طولانی مدت و یا مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون ثبت که باید تکلیف آنها مشخص شود.

مظفری همچنین از گستردگی اسناد مشاعی در کشورمان انتقاد کرد و گفت: بسیاری از مشکلات و گرفتاری های حقوقی و خدماتی ناشی از اسناد مشاعی است که این معضل جدی نیز باید با برنامه ریزی مناسب برطرف شود.

ساختمان کانون سردفترداران و دفتریاران قم در زمینی به مساحت ۶۴۰ مترمربع و با زیربنای ۳ هزار و ۲۰۰ مترمربع در ۶ طبقه و با اعتباری بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان احداث شده‌است.