تیز هوشی در فتنه ها

قَالَ علی علیه السلام: کنْ فِی الْفِتْنَهِ کابْنِ اللَّبُونِ، لَا ظَهْرٌ فَیرْکبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَیحْلَبَ. (حکمت ۱ نهج البلاغه)

علی (ع) فرمودند: هنگام فتنه چون شتر دو ساله باش، نه پشتی تا سوارش شوند و نه پستانی تا شیرش دوشند -چنان زی که در تو طمع نبندند-.

تیز هوشی در فتنه ها

به گزارش پایگاه خبری ربیع،  امام (علیه السلام) در این حکمت پرمعنا می فرماید: «در فتنه ها همچون شتر کم سن و سال باش; نه پشت او قوی شده که سوارش شوند نه پستانی دارد که بدوشند»; (قَالَ (علیه السلام): کُنْ فِی الْفِتْنَهِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لاَ ظَهْرٌ فَیرْکَبَ، وَلاَ ضَرْعٌ فَیحْلَبَ).

توصیه و تاکید امام این است که انسان به هنگام شورش های اهل باطل و فتنه های ناشی از خصومت آنها با یکدیگر نباید آلت دست این و آن شود;

 

باید خود را دور نگه دارد و به هیچ یک از دو طرف که هر دو اهل باطل اند کمک نکند.

در این گونه موارد معمولاً هر کدام از طرفین به سراغ افراد بانفوذ و باشخصیت می آیند تا از نفوذ و قدرت آنها برای کوبیدن حریف استفاده کنند. در این هنگام باید این افراد بلکه تمام افراد، خواه ضعیف باشند یا قوی نهایت مراقبت را به خرج دهند که در دام فتنه گران و غوغاسالاران نیفتند مبادا دین و یا دنیای آنها آسیب ببیند. نمونه این فتنه ها در صدر اسلام و قرون نخستین فراوان بود که امامان اهل بیت و یارانشان همواره از آن کناره گیری می کردند حتی داستان قیام ابو مسلم بر ضد بنی امیه گرچه در ظاهر برای کوبیدن باطلی بود ولی در باطن برای تبدیل باطلی به باطل دیگر و حکومت بنی عباس به جای بنی امیه بود. به همین دلیل هنگامی که ابو مسلم به وسیله نامه ای پیشنهاد حکومت و خلافت را به امام صادق (علیه السلام) کرد امام آن را نپذیرفت زیرا می دانست در پشت پرده این قیام چه اشخاصی کمین کرده اند و به تعبیر دیگر امام می دانست این یک فتنه است که دو گروه باطل به جان هم افتاده اند و نباید به هیچ کدام امتیازی داد.

از آنچه گفته شد به خوبی روشن می شود که هرگز منظور امام (علیه السلام) این نبوده است که اگر گروهی باطل بر ضد مؤمنان و طرفداران حق برخیزند نباید به حمایت مؤمنان حق جو برخاست; این سخن بر خلاف صریح قرآن است که می فرماید: «(فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَی الاُْخْری فَقاتِلُوا الَّتی تَبْغی حَتّی تَفیءَ إِلی أَمْرِ اللّه); اگر گروهی از مسلمانان بر گروه دیگری ظلم و ستم روا داشتند (و اصلاح در میان آن دو از طریق مسالمت آمیز امکان پذیر نشد) با جمعیت ستمگر پیکار کنید تا به سوی حق باز گردند». با این وصف و در این زمانه و شرایط باید توجه ویژه به این فرمایش امام علیه السلام بشود. مردم باید مراقب باشند گرفتار فتنه گران و همراهی باآنان نشوند آنها معمولا شعارهای مردم پسند می دهند تا مردم را به خود جذب کنند در این زمان مراقبت یک ضرورت است و تیز هوشی و بصیرت یک تکلیف محسوب می شود. آنها موج درست می کنند و بر موج پدیده آمده سوار می شوند و با کارهای عیرمعقول و معمول حقوق مردم را پایمال می کنند باید با دقت به قضایا نگاه کرد و حق را شناخت و در راستای حق گام برداشت. اکنون مذاکرات برجامی یکدوره اش پشت سر گذاشته شده است و ایران برای حل مشکلات موجود دو برنامه به طرف‌های مذاکره ارائه نموده است تا نمایندگان آن کشورها بروند و از بزرگترهای خود پاسخ بگیرند و دور بعدی مذاکره به انجام رسد اما عده شروع کرده اند که مثلا چرا سخت گیری می شود! چرا با آمریکا نمی نشینیم صحبت و مذاکره کنید؟ یا چرا بر حذف همه تحریم ها پافشاری می شود و… اینها می خواهند با اینگونه سوال ها افکار عمومی را از حقوق حقه ملت منحرف کنند و به نفغ خطاهای گذشته خودشان و هم پیاله هاشان مردم را تحریک کنند و البته هر وقت لازم شد برای انحراف افکار عمومی کم کاریها و انحراف های گذشته را بپوشانند و شاید هم باطرح مشکلات اقتصادی ضرورت عقب نشینی از مواضع مستحکم را زیر سوال قرار دهند و با فشارهای سیاسی مواضع دولت فعلی را تغییر دهند یا فتنه گری را از راه طرح کمبودهای اقتصادی کلید بزنند غافل از اینکه مردم خوب می دانند وضع موجود ناشی از کم کاری و بدکاری و تصمیم‌های غلط چه کسانی است! فتنه امروز همراهی با تحرکات دشمن در فضای مجازی است که به هر بهانه ای اتفاق می افتد چنانچه در روزهای اخیر خواستند از تجمع به حق مردمی استفاده کنند و آتش فتنه ای بزرگ را شعله ور نمایند اما با هوشیاری و بصیرت همان مردمی که برای احقاق حقشان آمده بودند فتنه فتنه گران در نطفه خاموش شد و اجازه داده نشد پشت مردم حق مدار و به نام دین فتنه فراگیر شود. البته فتنه گران با فرصت طلبی خود بزرگترین خسارت را به مردمی که خواستند حق و حقوقشان را به گوش مسئولان برسانند وارد کردند که این ظلم بزرگ در تاریخ ثبت خواهد بود.