تکنولوژی و بازارهای تازه

هر تکنولوژی جدید و تازه‌ای بحث‌های مختلفی با خود به همراه دارد. با گسترش پرینترهای سه‌بعدی که در سال‌های گذشته یک هدف بزرگ برای صنعت چاپ محسوب می‌شد، بسیاری ابراز خشنودی کرده‌اند و آینده این صنعت را رو به ترقی می‌دانند.

تکنولوژی و بازارهای تازه

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هر تکنولوژی جدید و تازه‌ای بحث‌های مختلفی با خود به همراه دارد. با گسترش پرینترهای سه‌بعدی که در سال‌های گذشته یک هدف بزرگ برای صنعت چاپ محسوب می‌شد، بسیاری ابراز خشنودی کرده‌اند و آینده این صنعت را رو به ترقی می‌دانند. اما برخی نیز بیان می‌کنند که این نوع از پرینترها، همچون بسیاری دیگر از تکنولوژی‌ها، به نیروی انسانی کمتری نیاز دارد و همین امر باعث پیدایش بیکاری در این صنعت می‌شود. در این نوشتار سعی می‌کنیم، آثار پیدایش این پرینترها را از چند زاویه مورد بررسی قرار دهیم. در نگاه اول بیشترین تأثیر منفی این چاپگرهای سه‌بعدی بر اقتصاد جهان مربوط به میلیون‌ها شغل است که به واسطه آنها منسوخ می‌شود. از افرادی که در تولید محصولات و لوازم جانبی آن کار می‌کنند تا افرادی که به واسطه کار با آنها امرار معاش می‌کنند، بیکار می‌شوند، زیرا تخصص و مهارت آنها در این زمینه دیگر منسوخ شده است.

اگرچه به نظر می‌رسد بسیاری از راه‌ها برای افرادی که به دنبال کار هستند بسته می‌شود، اما این فناوری، ایده‌ها و روش‌های جدیدی را برای کار با خود به همراه دارد و می‌تواند فرصت‌های اقتصادی جدیدی را به ارمغان بیاورد. هنگامی که اینترنت از مکانی برای ارسال ایمیل تبدیل به مکانی برای خرید کردن و مبادله شد، بسیاری از مشاغل خرد کار خود را از دست دادند و با وجود اینترنت، دیگر احتیاجی به آنها نبود. اما با گذشت زمان کوتاهی، همین امکان به‌وجود آمده، فرصت‌ها و مشاغل دیگری را مهیا کرد و یک اقتصاد خرد کاملاً جدید از طراحان وب، بازاریابان اینترنتی، تکنسین‌ها، مدیران رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌نویسان و… شکل گرفت. میلیون‌ها نفر اکنون فقط روی محتوا، محصولات یا خدمات وب کار می‌کنند و شرکت‌های به‌وجود آمده از این طریق روزانه چندین میلیارد درآمد کسب می‌کنند. حال سؤال اصلی این است که پرینترهای سه‌بعدی چه فرصت‌هایی را می‌توانند به ارمغان بیاورند. در وهله اول توسعه و پیشرفت در صنعت چاپ است. با گسترش این فناوری و با قرار گرفتن در دسترس عموم، شرکت‌های بزرگی همچون Stratasys و MakerBot نیاز دارند افراد زیادی را به استخدام بگیرند تا بتوانند به نیازهای شرکت خود پاسخ دهند. در سال‌های اخیر با افزایش سرمایه‌ای که این شرکت‌ها داشتند، توانسته‌اند صنعت خود را با سرعت خوبی توسعه دهند. توجه به ابزار و لوازم مورد نیاز برای این پرینترها نیز مهم است. اگر پرینترهای قدیمی را به‌خاطر بیاورید، می‌فهمید که چه میزان خرج جوهرهای مخصوص چاپ می‌کردید و برای اینکه پرینتر شما به‌خوبی کار کند، نیاز بود تا هرچند وقتی آن را عوض کنید. برای هر چاپگری نوعی جوهر لازم است که برای پرینترهای سه‌بعدی به آن «فلایمنت» می‌گویند. لوازم مورد استفاده در این نوع از پرینترها بسیار پیچیده‌تر از پرینترهای معمولی است و از فلزات و چوب‌های مصنوعی ساخته شده‌اند و تولید آنها کار راحتی نیست.

اما اگر نگاهی به سمت تقاضا برای استفاده از این محصولات بیندازیم، شاید در ابتدا این فکر را بکنید که اگر پرینتر و فلایمنت داشته باشیم، کار تمام است و آماده هستیم. برخلاف این تصور اشتباه، پرینترهای سه‌بعدی نیازمند مدل‌های سه‌بعدی برای چاپ هستند. معدودی از افراد می‌توانند مدل‌های خود را طراحی کنند، اما غالباً نیاز دارند طراحی مدل‌های خود را به افراد دیگر واگذار کنند. با توجه به پیچیدگی‌هایی که طراحی این نوع از مدل‌ها دارد، در حال حاضر تقاضا برای آن کم است، اما با ورود نرم‌افزارهای دیگر در این زمینه و یادگیری افراد، تقاضا برای آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت زمینه‌ها و فرصت‌های شغلی در حوزه طراحی نیز بالا می‌رود و موقعیتی مناسب جهت ورود به این حوزه است. در ادامه برای توسعه بیشتر این محصول، قیمت می‌تواند کمی کاهش پیدا کند تا تقاضا برای آن بیشتر شود. با استفاده از این فناوری، طراحان مربوط به این حوزه قادرند مدل‌های خود را در کسری از زمان و با کمترین هزینه، درست کنند و مرتباً این مدل‌ها را اصلاح کنند تا به آنچه که دلخواهشان است، دست یابند. با عرضه قیمت پایین، تولیدات بیشتر می‌شود و می‌تواند کمک کند تا صاحبان این صنعت کارگران خود را با همان دستمزد سابق حفظ کنند و دست به اخراج نزنند. با ورود این فناوری، سلطنت شرکت‌های سنتی به پایان می‌رسد و رقابت جدید بین افرادی است که بتوانند سریع‌تر از این فناوری استفاده کنند و محصولات خود را به بازار عرضه کنند. در این شرایط همه منتظر اخباری نو در این حوزه هستند تا بتوانند گوی سبقت را از دیگر رقبای خود بربایند. طبیعی است که شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها به‌دنبال سرمایه‌گذارانی جدید هستند و می‌تواند فرصت خوبی برای کسب سودهای بالا باشد. با ورود و گسترش اینترنت، خوداشتغالی امری مصطلح در جامعه شده است. افراد می‌توانند بدون داشتن خط تولید و تیم توزیع گسترده یا بدون ورود به بازار سهام، شغل خود را داشته باشند. این مشاغل آنلاین روزبه‌روز در حال بیشتر شدن است و به افراد خلاق این فرصت را می‌دهد که از کار خود درآمد کسب کنند. وب‌سایت‌هایی مانند Esty محلی برای تبلیغ و فروش محصولات دست‌ساز و خانگی است. این مکان شاید جزو بهترین فرصت‌ها برای محصولات پرینترهای سه‌بعدی است که افراد بعد از طراحی، تولیدات خود را در این بازار اینترنتی عرضه کنند. در کل این فرصت‌های آنلاین می‌تواند باعث رشد جامعه و گسترش کارآفرینان اینترنتی شود. با چاپ سه‌بعدی، هرکسی می‌تواند طرح‌های خود را با نرم‌افزار سه‌بعدی بسازد و سپس فایل‌ها را از طریق خدماتی مانند Shapeways در دسترس قرار داده و از طریق ایده‌های خود درآمد کسب کند. هربار که شخصی طرح شما را چاپ کند یا سفارش دهد، شما مبلغی دریافت می‌کنید. برای طراحان بزرگ، این فرصت بسیار خوبی است که در بازاری جهانی و بی حد و حصر، مشتریان خود را پیدا کنند.