رسانه » هنر
کد خبر : 586356
سه شنبه - 4 دی 1397 - 13:01
ابراهیم فیاض :

تکنولوژی باعث بحران هویت نوجوانان شده است

یک جامعه‌شناس و استاد دانشگاه معتقد است: نوجوانی که نمی­‌تواند زندگی و خودش را تعریف کند دچار بحران هویت شده است و یکی از عوامل اصلی این بحران هویت تکنولوژی است.

تکنولوژی باعث بحران هویت نوجوانان شده است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، «ابراهیم فیاض»  درباره اجزای تشکیل دهنده هویت نوجوان امروز گفت: در حال حاضر نوجوانان خودشان را با تکنولوژی تعریف می­‌کنند و چون این تکنولوژی مرزی ندارد آنان را به سمت پوچ گرایی سوق می‌­دهد.

وی افزود: تکنولوژی بنیادی­‌ترین زیربنای زندگی است و این تکنولوژی است که زمانه و مقتضیات آن را شکل می­‌دهد بنابراین جبر تکنولوژی جدی است.

این استاد دانشگاه با بیان این نکته که جبر تکنولوژی مختص به ایران نیست و همه کشور­های جهان به آن مبتلا هستند ،گفت: بعضی در اثر وجود این تکنولوژی بی­‌مزر دچار افسردگی و اعتیاد می­‌شوند و یا دست به خودکشی می­‌زنند البته این موضوع مختص ایران نیست ولی از آن جایی که ابزارهای تکنولوژیکی پیشرفته حتی در روستا­های ما حضور دارند این بحران جدی است.

فیاض اضافه کرد: نوجوانی که نمی­‌تواند زندگی و خودش را تعریف کند دچار بحران هویت شده است و یکی از عوامل اصلی این بحران هویت تکنولوژی است.

این استاد جامعه­‌شناس درباره تاثیر سلبریتی­‌ها بر هویت نوجوانان گفت: سلبریتی­‌ها خودشان قربانی این تکنولوژی هستند و بعضاً افسردگی، اعتیاد و خودکشی نیز در میانشان رواج دارد.

فیاض درباره محتوا­های فرهنگی که نوجوانان امروز مصرف می‌­کنند، گفت: بسیاری از محتواهای فرهنگی نوجوانان را به پوچ انگاری سوق می‌دهد چرا که صحبتی از اخلاق و ارزش‌­ها در آن نیست.

وی در پایان گفت: وقتی عدالت در جامعه نیست و فاصله طبقاتی وحشتناکی در جامعه وجود دارد، جامعه دچار نهیلیسم می‌­شود، الان هم یک نوجوانی که ثروتمند است دچار نهیلیسم و پوچ انگاری می‌­شود و ارزش­‌ها در جامعه به الفاظی و شعار تبدیل می­‌شود.

انتهای پیام/