فرهنگ و هنر » میراث فرهنگی و گردشگری
کد خبر : 605788
چهارشنبه - 19 دی 1397 - 16:15

تکمیل پرونده ۹ اثر منقول فارس برای ثبت در فهرست ملی

‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از تکمیل ۹ پرونده آثار منقول استان برای ثبت در فهرست ملی کشور خبر داد.

تکمیل پرونده ۹ اثر منقول فارس برای ثبت در فهرست ملی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  ایسنا، به نقل از روابط عمومی میراث فارس، مصیب امیری گفت: در راستای ضرورت صیانت از آثار تاریخی و در ادامه ثبت آثار منقول استان، پرونده ۹ اثر منقول فارس تکمیل و برای ثبت ملی ارسال شده است.

وی گفت: سه قرآن تاریخی که ارزنده ترین آن “قرآن هفده من” به خط ابراهیم سلطان است، جزو آثار ۹ گانه یاد شده محسوب می شود.

امیری گفت: قرآن هفده من، سال ۸۳۴ هجری قمری تحریر شده و از وزین ترین قرآنهای موجود جهان به شمار می‌رود و تا سال ۱۳۱۵ بالای ساختمان دروازه قرآن شیراز قرار داشته و پس از آن به دلایل مرمتی و حفاظتی به موزه پارس شیراز انتقال یافت.

او ادامه داد: نقوش برجسته کاخ والرین، درپوش استودان برزین با کتیبه پهلوی، سنگ قبر آذرشب (نیروگاه) با کتیبه پهلوی، سنگ قبر پناه با کتیبه پهلوی، پیکره گاو – مرد بیشاپور و سنگ قبر نیکداد- برزیدک با کتیبه پهلوی از موزه مجموعه جهانی بیشاپور نیز جزو همین پرونده‌ها است.

امیری اضافه کرد: ثبت آثار منقول در فهرست آثار ملی نقش مهمی در افزایش حفاظت فیزیکی و فنی آنها خواهد داشت و یکی از رویکردهای مهم این اداره کل است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: تاکنون ۳۳ اثر منقول  فارس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که همه آنها اشیاء هخامنشی متعلق به موزه مجموعه جهانی تخت جمشید بوده است.

انتهای پیام/