اخبار نهادها و سازمان‎ها » پیشخوان » ذوب آهن
کد خبر : 1036755
سه شنبه - 17 بهمن 1402 - 10:08
مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در جمع رسانه‌ها عنوان کرد:

تولید ۹۵ درصد امکانات مورد نیاز خط آهن سراسری ایران توسط ذوب‌آهن/ارزش سرمایه‌گذاری‌های جدید ذوب‌آهن به ۷۱ همت رسید/تراز عملیاتی ذوب‌آهن در شش‌ماهه امسال مثبت شد/اجرای طرح pci پس از سال‌ها توقف در ذوب‌آهن سبب کاهش مصرف کُک می‌شود

ذوب‌آهن اصفهان با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که در دست اجرا دارد افق توسعه‌ای، برای خود مدنظر قرار داده که قصد دارد تا سال ۱۴۰۶ – ۱۴۰۸ تولید خود را به ۵۰ میلیون تن برساند.

تولید ۹۵ درصد امکانات مورد نیاز خط آهن سراسری ایران توسط ذوب‌آهن/ارزش سرمایه‌گذاری‌های جدید ذوب‌آهن به ۷۱ همت رسید/تراز عملیاتی ذوب‌آهن در شش‌ماهه امسال مثبت شد/اجرای طرح pci پس از سال‌ها توقف در ذوب‌آهن سبب کاهش مصرف کُک می‌شود

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام ا…دهه فجر به منظور اطلاع‌رسانی از آخرین طرح‌ها و پیشرفت‌های صورت گرفته در این شرکت به جمع رسانه‌ها آمد و نوید داد: با کارشناسی‌های صورت گرفته ارزش سرمایه‌گذاری جدید و تجدید ارزیابی دارایی‌های این شرکت ۷۱ هزار میلیارد تومان است که پس از طی مراحل قانونی از طریق بورس و بازار سرمایه پذیرش می‌شود. ازاین‌رو ذوب‌آهن از ماده ۱۴۱ خارج شده و در ارتباط با صدور ضمانت‌نامه، گردش مالی دست شرکت باز خواهد شد.

مهدی کوهی، با اشاره به اینکه تراز عملیاتی این شرکت در ۶ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته مثبت بوده است، افزود: هزینه‌های شرکتی مانند ذوب‌آهن که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات دارد بالا می‌رود و این در حالی است که امسال تاکنون یک ریال وام به وام‌های گذشته اضافه نکردیم، بلکه بخشی از بدهی را تسویه کردیم و تجدید آنها سود و زیان شرکت را برای بازار سرمایه تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی، با بیان اینکه تلاش می‌کنیم وارد پروژه‌های ارزش افزا شویم، اظهار داشت: برای مثال تولید ریل را در بودجه سال آینده تا ۷۰ هزار تن افزایش داده و هدف‌گذاری کردیم اما این‌ها باید به سفارش و قرارداد تبدیل شود که ظرفیت انجام این کار را برای سال‌ها آینده با طرح‌های توسعه وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی کرده‌ایم.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان به این مسئله اشاره داشت: این شرکت مطابق صورت‌های مالی سال قبل ۶ هزار میلیارد تومان زیان انباشته، بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان وام و ضمانت‌نامه سررسید شده داشت علاوه بر این، سه هزار میلیارد تومان بدهی بابت سود سهام‌دار اصلی داشت که جزو تعهدات ما بود.

در ذوب‌آهن با کمبود سنگ آهن و زغال روبه رو هستیم

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به اینکه در افق ۱۴۰۴ می‌بایست تولید فولاد به ۵۰ میلیون تُن برسانیم درحالی‌که اکنون حدود ۳۴ میلیون تن انواع محصول را تولید می‌کنیم، اضافه کرد: با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که در دستور کار داریم تا سال ۱۴۰۶ – ۱۴۰۸ تولید این شرکت را به ۵۰ میلیون تن خواهیم رساند.

کوهی ظرفیت تولید اسمی کارخانه ذوب‌آهن را سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: باوجوداین برای تولید، در مواد اولیه سنگ آهن و زغال کمبودهایی داریم که همه را از بازار بورس و مزایده‌ها تأمین می‌کنیم، متأسفانه برخی تأمین‌کنندگان به بازار این دو محصول وارد شده‌اند و در انحصار خود قرار داده‌اند.

اجرای ۱۶ طرح زیست‌محیطی در ذوب‌آهن

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان همچنین درباره طرح‌های زیست‌محیطی این شرکت گفت: سند جامع زیست‌محیطی ذوب‌آهن با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در ۲۲ سال گذشته به اجرا رسیده که بر اساس آن ۱۶ پروژه ما مورد تصویب سازمان محیط زیست استان قرار گرفته است و چهار طرح مهم و سایر طرح‌های زیست‌محیطی نیز در دستور کار قرار دارد.

کوهی بر ضرورت اورهال (تعمیرات) سیستم‌های شرکت ذوب‌آهن تأکید و گفت: این مهم سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد.

کوهی، طرح تصفیه‌خانه مرکزی فاضلاب ذوب‌آهن را یکی از پروژه‌های مهم در سال پیش رو عنوان کرد و گفت: سیستم مصرف آب ذوب‌آهن ۲ هزار مترمکعب بر ساعت است، این تصفیه‌خانه با یک هزار مترمکعب آب ۷۵۰ تا ۸۵۰ مترمکعب پساب قابل‌استفاده تأمین خواهد کرد و با این طرح ۳۰ درصد از مصرف ذوب‌آهن از رودخانه زاینده‌رود کم می‌شود؛ همچنین سهم ذوب‌آهن از انتقال آب دریا ۲۰ درصد است و با اجرای آن نیز برداشت ذوب‌آهن از زاینده‌رود به صفر می‌رسد.

اجرای طرح pci پس از سال‌ها توقف در ذوب‌آهن سبب کاهش مصرف کُک می‌شود

وی افزود: اقدام دیگری که سال آینده خواهیم داشت طرح pci است که سال‌هاست به دلایلی متوقف شده درحالی‌که اگر این پروژه به مدار تولید برسد در هر تُن بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم از مصرف کُک کم خواهد کرد.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به اینکه حجم فضای سبز این کارخانه ۱۰ برابر استاندارد مورد قبول سازمان محیط زیست است افزود: ۱۶ پروژه از تعداد ۳۰ پروژه در سند جامع محیط‌زیست به تأیید سازمان محیط زیست رسیده است و تعدادی از آنها اجرا شده و این امر نشان می‌دهد ذوب‌آهن از گذشته به امور زیست‌محیطی اهتمام داشته است.

کوهی گفت: مهم‌ترین معضل آلایندگی در کانورتورهاست که از سه هزار میلی‌گرم بر نرمال مترمکعب به ۲۳۰ میلی‌گرم بر نرمال رساندیم درحالی‌که استاندارد جهانی آن عدد ۲۰۰ میلی‌گرم بر نرمال مترمکعب است و این امر تاکنون ۹۲۰ میلیارد تومان برای ذوب‌آهن هزینه داشته است.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان درخصوص نیاز اعتباری این شرکت برای استانداردسازی سیستم‌های کنترلی کارخانه، گفت: پیشنهاد بهسازی و استانداردسازی سیستم‌ها را مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در شورای عالی محیط زیست مطرح کردند و این درخواست استان اصفهان با دستور معاون اول رئیس‌جمهوری در کمیسیون امور زیربنایی در حال بررسی است.

وی در ادامه با بیان اینکه در دوره تحریم‌ها که بسیاری از شرکت‌ها با ما قطع ارتباط کردند نتیجه آن توانمندی مهندسان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان در کشور گردید افزود: قصد داریم بقیه طرح‌های توسعه را با گروه‌های دانش بنیان انجام دهیم.

ساخت ۸۵ درصد قطعات در ذوب‌آهن

کوهی با اشاره به اینکه طی ۲ ماه گذشته با معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری نشست‌های بسیاری داشتیم و اکنون در حال عقد قرارداد با آنان هستیم، تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش متخصصان توانمند داخلی امروز ۸۵ درصد قطعات مکانیکال مورد نیاز ذوب‌آهن در خود این شرکت ساخته می‌شود.

تولید تیرآهن H26 و H28 در ذوب‌آهن اصفهان برای نخستین بار در خاورمیانه

در ادامه مدیرعامل ذوب‌آهن از بومی‌سازی و تولید تیرآهن بال پهن H26 و H28 برای نخستین بار در خاورمیانه و ایران هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر خبر داد و گفت: تیرآهن بال پهن H26 و تیرآهن بال پهن H28 با سه گرید st52, st44 و st37 در شرکت ذوب‌آهن اصفهان رونمایی شد.

کوهی افزود: این محصول که پیش‌تر از اروپا وارد می‌شد و واردات آن طی سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی روبه‌رو شد، در صنایع ساختمان‌سازی، صنایع پرفشار ریل‌سازی، سدسازی و کشتی‌سازی کاربرد دارد..

وی با بیان اینکه مدیران این مجموعه در دهه ۹۰ این تکنولوژی را از آلمان وارد ایران کردند، گفت: این‌ محصول امروز به صورت صد در صد داخل کشور تولید می‌شود و از واردات آن بی‌نیاز خواهیم شد.

به گفته کوهی، تا امروز بیش از ۱۷۰ هزار تن از این محصول تحویل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران شده است. به طوری که هم‌اینک ریل متروی مشهد، تبریز و تهران از ذوب‌آهن اصفهان تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان، با اشاره به اینکه در شرایط تحریم‌ها که امکان خرید هواپیما و کشتی برای کشور دشوار است، تولید و بومی‌سازی این محصول به تولید آهن مورد نیاز شبکه راه‌آهن کمک می‌کند گفت: بیش از ۹۵ درصد امکانات مورد نیاز خط آهن سراسری ایران توسط کارخانه ذوب‌آهن اصفهان تولید می‌شود.

زهرا نصیری