اقتصادی » پیشخوان » تولیدی » دامون رشیدزاده » راه، مسکن، خودرو » گزارش
کد خبر : 585924
سه شنبه - 4 دی 1397 - 10:30
یادداشت/

تولید چینی به جای تولید ملی/در سوگ روغن موتور ایرانی

اخبار اقتصادی این روزهای و ماه‌های کشور را می‌توان به این شعر نظامی تشبیه کرد: «هردم از این باغ بری می‌رسد/ نغزتر از نغزتری می‌رسد». در روزهای اخیر خبر واردات روغن موتور چینی با جلد محصولات وطنی بسیاری را شوکه کرد.

تولید چینی به جای تولید ملی/در سوگ روغن موتور ایرانی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اخبار اقتصادی این روزهای و ماه‌های کشور را می‌توان به این شعر نظامی تشبیه کرد: «هردم از این باغ بری می‌رسد/ نغزتر از نغزتری می‌رسد». در روزهای اخیر خبر واردات روغن موتور چینی با جلد محصولات وطنی بسیاری را شوکه کرد.

روغن موتور یکی از معدود کالاهای ایرانی بود که بسیاری از خریداران با افتخار در میان انبوه کالاهای خارجی نمونه ایرانی را خریداری می‌کردند. روغن موتورهای ایرانی نه تنها از بسیاری از نمونه‌های خارجی بهتر بودند بلکه از نظر قیمتی هم قابل مقایسه با محصولات خارجی نبودند و به همین دلیل ساده یعنی کیفیت و قیمت ایرانی‌ها ترجیح می‌دادند که از محصولات وطنی استفاده کنند.

در واقع روغن موتورهای ایرانی را می‌توان از با کیفیت‌ترین روغن موتورهای جهان دانست و حتی با وجود اینکه صنایع تولید روغن موتور ما ده هه هاست که به روز نشده و بسیاری از کارخانه‌ها با همان روش‌های ۵۰ سال پیش مشغول تولید هستند اما با این وجود برای خودروهای نه چندان با کیفیت داخلی هیچ نسخه‌ای بهتر از روغن موتور وطنی وجود نداشت.

اما خبری که حالا بسیاری را نگران کرده همکاری کارخانه‌های وطنی با همکاران چینی است. چینی‌ها در ایران نام خوبی در تولید محصولات ندارند هر چند در بازارهای محدودی مانند موبایل محصولات چینی نام خوبی برای خود دست و پا کرده‌اند اما در بقیه عرصه‌ها همچنان نام محصولات چینی وارداتی با کیفیت پایین گره خورده است.

به همین دلیل هم خبر همکاری کارخانه‌های تولید روغن موتور ایرانی با چینی‌ها برای اکثریت مردم خبر خوبی به شمار نمی‌رود. ایران در زمینه‌ی صادرات روغن موتور و صنعتی از میان ۲۱۷ کشور جهان رتبه ۳۴ را به خود اختصاص داده بود و در زمینه واردات این محصول از میان ۲۳۷ کشور رده ۱۳۴ را داشته است.

اما با کاهش میزان تولید در سال‌های اخیر به نوعی با ظرفیت عظیم برای تولید مواجه است اما هزینه‌های تولید در کنار رشد قیمت ارز و مواد اولیه به نوعی تولید این محصول را با چالش مواجه کرده است.

اما بر خلاف کشور ما چین نام بزرگی در صنعت تولید روغن موتور نیست و بدون شک کیفیت محصولات این کشور با محصولات ایرانی قابل مقایسه نیست و این همکاری بیش از اینکه برای ما سود داشته باشد برای چینی‌ها سودمند است زیرا آنها بازار بزرگی به نام ایران را در سیطره خود در خواهند آورد و با کاهش احتمالی کیفیت بازارهای صادراتی ایران نیز از دست خواهد رفت زیرا در بازار جهانی خودروهای سواری نیاز به نوع مدرن‌تری از روغن موتور دارند و اگر کارخانه‌های ما نتوانند خود را به روز کنند عرصه رقابت را به قدرت‌های دیگر واگذار خواهند کرد.

متاسفانه همکاری با چینی‌ها در اکثر زمینه‌ها همکاری سودمندی برای کشور ما نبوده و معلوم نیست این همکاری جدید با چه منطقی شکل گرفته اما هر چه هست بوهای خوبی از این همکاری به مشام نمی‌رسد و احتمالاً در آینده نزدیک باید شاهد کوچک خریداران روغن موتور وطنی به سوی محصولات خارجی باشیم

و ارزی که از این طریق از کشور خارج خواهد شد اقتصاد ما را ضعیف‌تر از آنچه که در حال حاضر هست خواهد کرد.