استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 760962
یکشنبه - 16 تیر 1398 - 19:03

تولید سیب در خراسان شمالی به بیش از ۶۹ هزار تن می‌رسد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت سیب بهاره از سطح باغات استان خراسان شمالی آغازشده که پیش‌بینی می‌شود میزان تولید سیب در سطح استان به بیش از ۶۹ هزار تن برسد.

تولید سیب در خراسان شمالی به بیش از ۶۹ هزار تن می‌رسد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس،ذ محمدعلی شریکیان  اظهار کرد: سطح باغات سیب استان سه هزار و ۸۸۵ هکتار است که سه هزار و ۶۰۰ هکتار آن را بارده بوده و سیب پس از انگور بیشترین تولید محصولات باغبانی استان با میزان تولید حدود ۶۹ هزار تن را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: میانگین عملکرد باغات سیب استان ۱۹ تن در هکتار است که باوجود باغداران پیشرو و با اجرای مدیریت‌های فنی و رعایت اصول به باغی عملکردهای بیش از ۱۲۰ تن در هکتار را تجربه کردند که شهرستان‌های شیروان و اسفراین بیشترین سطح زیر کشت و تولید این میوه باکیفیت را به خود اختصاص دادند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ارقام سیب استان متنوع بوده و برداشت سیب در استان بسته به نوع رقم متفاوت از ارقام زودرس شامل گلاب کهنز، عباسی اواخر خرداد، ارقام میان‌رس از قبیل شیخ امیری، سیب ترش و دورنگ فرانسه اواسط تیر و ارقام دیررس نظیر لبنانی زرد، لبنانی قرمز، گالا، فوجی، برابرن و گران اسمیت اواخر شهریور برداشت می‌شوند.

وی افزود: در سال جاری عملیات اصلاح و نوسازی باغات سیب  در سطح  ۱۵۰ هکتار با تأمین نهال شناسه دار انجام‌شده و همچنین به‌منظور توسعه باغات، ۱۱ هزار و ۵۰۰ اصله نهال سیب پایه رویشی از نهالستان‌های داخل استان تأمین و بین متقاضیان توزیع‌شده است.

شریکیان تصریح کرد: طی چهار سال اخیر ۶۰ هکتار باغات پایه رویشی سیب در شهرستان‌های استان  توسعه‌یافته است که از مزایای سیب پایه رویشی نسبت به پایه‌های بذری می‌توان به عملکرد بیشتر در واحد سطح، دریافت نور بیشتر و بالطبع بهبود کیفیت محصول، تسریع در باردهی و رسیدن به عملکرد اقتصادی اشاره کرد.

وی گفت: رعایت اصول باغی نظیر تغذیه مناسب و متعادل بر اساس آزمون خاک و برگ با مصرف کودهای شیمیایی ماکرو،کودهای دامی پوسیده و ورمی کمپوست،  کودهای آلی محلول پاشی با ریزمغذی‌ها در زمان‌های مناسب، مصرف بردوفیکس،  یخ آب زمستانه مبارزه تلفیقی و به هنگام با آفات، پیشگیری از بیماری‌های قارچی،  حذف علف‌های هرز رعایت بهداشت کف باغ و انجام هرس اصولی اثرات بسیار مطلوب در افزایش کمی و کیفی محصول خواهد داشت.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در انتها افزود: در حال حاضر ظرفیت ذخیره‌سازی سردخانه بخش خصوصی ۱۰ هزار تن است که  امکان ذخیره‌سازی محصول سیب برای باغداران عزیز را فراهم می‌سازد و  میزان تولید سیب در سال جاری  ۶۹ هزار و ۵۰۰ تن برآورد می‌شود.

انتهای پیام/