استانها » خبر پوششی » خراسان رضوی
کد خبر : 349463
پنجشنبه - 21 تیر 1397 - 11:37
خبرنگار: مهري خزاعي

تولید ۷۸ درصدی زعفران در خراسان رضوی

عضو هیات مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران گفت: ۷۸ درصد از حجم تولید زعفران ایران محصول مزارع خراسان رضوی است.

تولید ۷۸ درصدی زعفران در خراسان رضوی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فرهاد سحرخیز در مصاحبه مطبوعاتی با اصحاب رسانه اظهار کرد: سالانه ۲۰۰ تن محصول از ۸۴ هزار هکتار مزارع زعفران ایران برداشت می شود، ۷۸ درصد از حجم تولید زعفران ایران محصول مزارع خراسان رضوی است و همچنین بیشترین زعفران جهان با ۳ هزار سال سابقه در شهرستانهای تربت حیدریه، زاوه، کاشمر، رشتخوار و مه ولات در جنوب خراسان رضوی تولید می شود.

سحرخیز تصریح کرد: در حال حاضر سطح کنونی زیرکشت زعفران در جنوب خراسان رضوی حدود ۷۰ هزار هکتار است، طی سالهای اخیر بطور متوسط سالانه ۵ هزار هکتار به سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی افزوده شده است. بازده تولید در واحد هکتار در مزارع زعفران خراسان رضوی بطور متوسط ۴ تا ۵ کیلوگرم است.

عضو هیات مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران ادامه داد: تقریبا همه شهرستانهای استان بین ۱۰ تا ۳۰ هزار هکتار مزرعه زیر کشت زعفران دارند، ۱۳۸ هزار بهره بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی در حوزه کشت و تولید زعفران فعالیت دارند وهمچنین ۸۰۰ هزار نفر در استان بطور مستقیم درگیر امور مربوط به کشت، تولید و برداشت زعفران هستند

وی عنوان کرد: در چند ماه گذشته صادرات زعفران کاهش نیافته است اما بروز مسائل در مورد ارز و ناهماهنگی بین گمرک و سایر نهادها باعث محدود شدن صادرات زعفران شده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه صادرات ۷۵ درصد محصول تولیدی زعفران ایران به خارج از کشور، عنوان کرد: محصول زعفران ایران به پنج قاره دنیا صادر می شود.

سحرخیز با بیان اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران در جهان است، گفت: آنچه زعفران ایران را از سایر کشورها متمایز می کند نخست حجم بالای تولید و دوم کیفیت بالا در کشت محصول است.

وی اضافه داشت: افغانستان در کشت زعفران و اسپانیا در عرضه به صورت خرده فروشی دو رقیب سرسخت ایران هستند، برای شکست این رقبا نیازمند یک عزم ملی هستیم.

سحرخیز ادامه داد: اسپانیا با اینکه فقط فروشنده زعفران است با پیش دستی در بازارسازی توانسته بزرگترین خرده فروش زعفران در دنیا شود، اما تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی در دهه ۸۰ بپاخاستند و تلاش کردند بازار زعفران را که در اصل باید متعلق به ایران باشد از آن خود کنند..

عضو هیات مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران اضافه داشت: کشورهای هند و چین بزرگترین مصرف کنندگان زعفران در جهان هستند و افغانستان با رایزنی در حوزه تعرفه وارداتی موفق به صادرات زعفران بیشتری به آن کشورها شده در حالی که تعرفه واردات برای زعفران ایران به آن کشورها ۳۸ درصد است.