سیاست خارجی » سیاسی
کد خبر : 851157
سه شنبه - 16 مهر 1398 - 15:30
یک کارشناس مسایل منطقه:

توطئه خارجی نسبت به تحولات اخیر در عراق قطعی است

یک کارشناس مسایل منطقه و عراق گفت: ایران از هرگونه اعتراض نسبت به کمبودهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و رفاهی از سوی مردم عراق از مسیرهای قانونی موافق است چرا که در این صورت است که مطالبات مردمی می‌تواند از حمایت عظیم مرجعیت و دولت برخوردار باشد.

توطئه خارجی نسبت به تحولات اخیر در عراق قطعی است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، علی نراقی ، با اشاره به تحولات اخیر در عراق و  برخی اعتراض‌ها از سوی مردم این کشور اظهار کرد: ملت عراق مثل بقیه ملت‌ها حق اعتراض نسبت به مسایل اجتماعی و اقتصادی شان را دارند و باید در جای خود بررسی شود. میزان حقانیت اعتراض‌ها یک مساله است اما این‌که ریشه این اعتراض‌ها چیست و به چه شکل و در چه زمانی انجام می‌شود معانی خاص خود را خواهد داشت.

وی ادامه داد: از حدود پنجاه سال گذشته عراق درگیر زد و خورد و درگیری و جنگ بوده است و در این چند دهه این کشور عقب نگه داشته شده است البته این روند صرفا به خاطر جنگ و درگیری نبوده است بلکه برخی کشورهای عربی که مشوق جنگ از سوی عراق علیه کشورهای منطقه از جمله ایران و کویت بودند در این روند سهیم هستند و در تمام این‌ سال‌ها پول نفت به جای این‌که صرف رفاه و توسعه مردم و کشور شود صرف جنگ و درگیری در داخل و خارج شده است.

این کارشناس مسایل منطقه و عراق با بیان این‌که چهار عامل در عراق موجب وضعیت اقتصادی سیاسی و اجتماعی ضعیف این کشور در سال‌های طولانی بوده‌اند، اظهار کرد: بعد از سقوط صدام با جنگ داخلی از سوی برخی گروه‌های مختلف در عراق مواجه بودیم. بعد از سال‌ها حکومت غیرقانونی اقلیتی در عراق بر اکثریت، بر اساس قوانینی که به دست آمد اکثریت مذهبی در راس حکومت قرار گرفتند و شاهد جابه‌جایی قدرت بودیم که برخی گروه‌ها این شرایط را نپذیرفتند و به نوعی از روی کار آمدن حکومت مردمی ناراضی بودند. عامل بعدی نارضایتی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه از تشکیل حکومت جدید در عراق بود. عامل سوم دشمنان دین بودند که اساسا نقش آفرینی مرجعیت در عراق را برنمی‌تافتند چرا که تاثیر مرجعیت در مقابله با اشغالگری آمریکا، مقابله با داعش و غیره غیر قابل انکار است. گروه چهارم نیز دشمنان ایران بودند که طبیعی بود با حکومتی در عراق که دوست ایران محسوب شود نمی‌توانستند تعامل کنند.

نراقی گفت: به دلایل فوق در حالی که می‌توانست بودجه نفت صرف رفاه عمومی مردم و کشور عراق شود صرف تامین امنیت و خارج کردن تهدید در شکل‌های مختلف از این کشور شد. از طرفی فساد و اقدامات و تصمیمات ناکارآمد در این کشور به روند توسعه نیافتگی عراق دامن زد.

وی در پاسخ به این ‌که چرا اعتراض‌ها از بغداد شروع شد؟ اظهار کرد: چند سال قبل وقتی اعتراض‌هایی در عراق شروع شد از جنوب این کشور شکل گرفت. معتقدم ارتباط این‌ اعتراض‌ها به شهرهایی از جمله بغداد به نوع ارتباطات برخی عناصر مرتبط با خارجی‌ها در این شهرها بر می‌گردد. موج‌سواری بر اعتراض‌ها از سوی برخی از عواملی که در بالا برشمردم باعث شده تا شاهد درگیری مردم با پلیس و ارتش باشیم.

این کارشناس مسایل منطقه و عراق در پاسخ به این‌که چرا احزاب و نمایندگان پارلمان چندان درباره اعتراض‌های اخیر در عراق سخن نگفتند؟ گفت: احزاب قانونی عراق که اکثرا در پارلمان نماینده دارند و به جای این‌که موضع‌گیری کنند به این مساله پرداختند که مردم باید نسبت به مسایل کشور و حاشیه‌های غلبه کرده بر متن آگاه شوند و وقتی این ْآگاهی ایجاد شود دیگر شاهد خشونت در اعتراض‌ها نخواهیم بود. معتقدم این رویکرد احزاب و نمایندگان پارلمان در تحولات اخیر از این رو بود که معترضان واقعی از حاشیه‌سازان جدا شوند از این رو نمی‌توان گفت که آنها نسبت به تحولات کشورشان بی‌تفاوت هستند بلکه سعی کردند صحنه غبارآلود ایجاد شده از بین برود و فضا برای همگان روشن شود.

نراقی با اشاره به اعتراض‌های سه سال اخیر در جنوب عراق که مشخص شد برخی سفارت‌خانه‌های خارجی مقیم عراق به برخی معترضان خط دهی می‌کردند خاطرنشان کرد: دولت و مسئولان عراق باید مراقب باشند با اقدامات و برخی دخالت‌های احتمالی مطالبات به حق مردم وجه‌المصالحه اهداف دیگران قرار نگیرد.

وی شرایط منطقه و پیروزی‌های به دست آمده برای جبهه مقاومت را در عصبانیت برخی کشورهای منطقه از شرایط ایران، عراق، سوریه و یمن و غیره جدی دانست و گفت: انصارالله در یمن بر جبهه دشمن غلبه پیدا کرده است و امارات متحده عربی نیز در حال زاویه گرفتن از عربستان در این بحث است و از سویی نتانیاهو نتوانست اکثریت آراء را به دست آورد. هم‌چنین جانسون و ترامپ سعی دارند شکست‌هایشان در منطقه را با این اقدام که ایران نتواند موفقیتی در منطقه کسب کند ادامه دهد. چند هفته پیش شاهد عملیاتی علیه حشد الشعبی از سوی آمریکایی‌ها و از سوی رژیم صهیونیستی بودیم و این نشان می‌دهد که آنها تلاش دارند تا ایران در منطقه و عراق به موفقیتی دست پیدا نکند.

نراقی تاکید کرد: از نظر من توطئه خارجی نسبت به تحولات اخیر در عراق قطعی است اما اعتراض‌های مردمی امری ریشه دار است. احزاب و گروه‌ها سعی کردند با آگاه‌سازی در بین مردم معترضان واقعی را از جوسازان و حاشیه سازان که تمایلی به برقراری آرامش در عراق ندارند جدا کنند و اکنون شاهد آرامش در فضای عراق هستیم. برخی به دنبال آن بودند تا با ادامه پیدا کردن اعتراض‌ها اخبار مربوط به آن بر اخبار راهپیمایی عظیم اربعین غلبه کند و آن را از لیست موضوعات بین‌المللی و مهم خارج کند.

این کارشناس مسایل منطقه و عراق درباره رویکرد ایران به این تحولات خاطرنشان کرد: ایران از دیرباز در کنار گروه‌های مخالف صدام و ملت عراق بوده است و همواره در شرایط سخت و در موضوعات مختلف به کمک ملت و دولت عراق آمده است و امروز شاهد اعتماد مردم این کشور به ایران هستیم. به علاوه همبستگی فرهنگی و دینی مردم ایران و عراق قابل کتمان نیست و کسی نمی‌تواند آن را از بین ببرد. بدون شک امروز دشمنان مشترک ایران و عراق چشم دیدن این دوستی را ندارند و سعی بر از بین بردن آن دارند. ایران معتقد است هرگونه اعتراض باید از راه قانونی دنبال شود چرا که در این صورت است که مطالبات مردمی از منابع عظیم حمایتی مرجعیت و دولت برخوردار خواهند بود.