استانها » تولیدی » قم » محمد توکلی
کد خبر : 594680
دوشنبه - 10 دی 1397 - 18:21
رئیس پلیس آگاهی استان قم:

توصیه های پلیس آگاهی قم پیرامون پیشگیری از تخلفات مربوط به “چک”

رئیس پلیس آگاهی استان قم توصیه های انتظامی پیشگیرانه را پیرامون تخلفات مربوط به ” چک” را به شهروندان ارائه کرد.

توصیه های پلیس آگاهی قم پیرامون پیشگیری از تخلفات مربوط به “چک”

به گزارش پایگاه خبری ربیع،سرهنگ ” احمد کرمی ” اظهار داشت: همواره برای تنظیم سند و چک از خودکار استفاده کنید، سعی کنید متن چک را شخصاً و با یک خودکار بنویسید تا در صورت دست بردن در مندرجات آن، جعلی بودن آن مشخص شود.

وی افزود: مندرجات سند و چک را طوری تنظیم کنید که قابل الحاق یا حذف نباشد، سعی کنید چک قبل از صدور ، مهر و امضاء نشود و نیز  از صدور چک سفید امضاء خودداری کنید.

سرهنگ کرمی ادامه داد: هرگز از افراد ناشناس که معروفیت و اعتبار کافی ندارند، چک قبول نکنید زیرا احتمال مسروقه یا جعلی بودن آن وجود دارد، در خصوص دریافت چک های تضمینی، رمزدار و مسافرتی نیز قبل از انجام معامله ضمن شناسایی کامل پرداخت کننده به نزدیک ترین شعبه بانک مراجعه و اصالت چک را احراز کرده و از درست بودن مبلغ آن و تطبیق رنگ و مبلغ مطمئن شوید.

رئیس پلیس آگاهی استان اضافه کرد: هنگام دریافت اسناد و اوراق بهادار و دسته چک، از مرجع صادرکننده حتماً برگ شماری کنید، ضمن اینکه مبلغ چک را هم به عدد وهم به حروف نوشته و بر روی نوشته ها خصوصاً مبلغ عددی، چسب شیشه‌ای نصب کنید.

وی بیان داشت: مبلغ چک را هم به ریال و هم به تومان درج کنید و  از صدور چک به عنوان امانت یا ضمانت بپرهیزید و همواره سعی کنید امضاء روی چک ها دارای نام و نام خانوادگی باشد.

سرهنگ کرمی ابراز داشت: در تمام مدت استفاده از دسته چک ، مندرجات متن آن را در ته چک بنویسید، چک های مسافرتی را فقط از افراد آشنا و یا با معرفی افراد آشنا دریافت کنید،هویت شخصی را که از او چک مسافرتی دریافت می کنید از روی مدارک معتبر کاملاً احراز کرده و آدرس و شماره تلفن وی را در پشت چک یادداشت کنید.

وی اعلام داشت: افرادی که به علت بالا بودن حجم معاملات خود مجبور به دریافت چک های مسافرتی هستند، بهتر است جدولی از مبلغ و رنگ چک پول بانک های مختلف داشته باشند تا هنگام دریافت این قبیل چک ها قادر به تطبیق رنگ و مبلغ آن باشند.

سرهنگ کرمی تاکید کرد: با امتحان چک در مقابل دستگاه ها و خودکارهای مخصوص از اصل بودن کاغذ چک اطمینان حاصل کنید، به پرفراژ مبلغ چک و نوع صفرهای پرفراژ توجه بیشتری کنید.

رئیس پلیس آگاهی استان توصیه کرد: هر ۴ نوع نوشته مبلغ چک (مبلغ عددی فارسی و انگلیسی ـ مبلغ حروفی فارسی و انگلیسی) را باهم مطابقت کنید، اشخاصی که زبان انگلیسی نمی دانند می توانند از افرادی که زبان انگلیسی می دانند، کمک بگیرند.