اجتماعی » اقتصاد مقاومتی، اشتغال
کد خبر : 38401
دوشنبه - 15 آذر 1395 - 16:00
مسئول اداره اوقاف ناحیه2 شهرستان اصفهان:

توسعه فضای فیزیکی درامامزادگان مهمترین برنامه اوقاف است

مردم می توانند مال خود را در زمان حیاتشان وقف نموده و تا زمانی که در قید حیات هستند ازاین مال استفاده کنند و بعد از مرگ عمل به نیت واقف انجام شود.

توسعه فضای فیزیکی درامامزادگان مهمترین برنامه اوقاف است

به گزارش ربیع به نقل از کیمیای وطن، مسئول اداره اوقاف ناحیه۲ شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه درسال جاری ۸ وقف جدید دراین منطقه انجام شده است گفت: در این منطقه ۴۳ موقوفه قرار دارد که بیشتر آن ها مسجد و حسینیه هستند  ونیت بیشتر این موقوفات روضه خوانی است .

حجت الاسلام سید محمد هادی روح الامین ،با اشاره به آغاز دهه وقف و فعالیت هایی که امسال در راستای ترویج وقف درسطح بقاع متبرکه و امامزادگان در حال انجام است به این موضوع اشاره کرد که ۶۴ امامزاده در این منطقه وجود دارد که شاخص ترین آنها عبارتند از امامزاده محسن در خیابان وحید، سید محمد سه راه نظر و امامزاده ابولعباس در فلکه خوراسگان.

وی با اشاره به قدمت وقف نامه هایی که در۴۰۰سال گذشته برای کمک به  نیازمندان و حتی رعایت حقوق حیوانات توسط واقفان خیر اندیش انجام شده است گفت: این وقف ها نشان دهنده این است که ملت ایران علیرغم ادعای پوچ کشور های غربی هیچ گاه ناقض حقوق بشر نبوده است ، بلکه در زمانی که غرب در سیاه ترین زمان ها به سر می برد ، مردم ایران با فرهنگ وقف و نیکوکاری به فکر همنوعان خویش بودند.

وی با اشاره به اینکه هنراین است تا انسان زنده است مال خود را وقف نماید افزود:بهترین راهی که امروزه می توان برای انجام وقف به مرحله اجرا گذاشت این است که مردم و خانواده ها به صورت مشارکتی به وقف بپردازند،حتی مردم می توانند مال خود را در زمان حیاتشان وقف نموده و تا زمانی که در قید حیات هستند ازاین مال استفاده کنند و دروقف نامه ذکر نمایند که بعد از مرگ عمل به نیت واقف انجام شود.

وقف برای روضه خوانی حضرت زهرا(س)

حجت الاسلام روح الامین، درادامه بزرگترین وقف انجام شده درسال جاری را یک باب آپارتمان درخیابان نظر شرقی عنوان کرد و افزود: نیت واقف کمک به زوج های بی بضاعت و روضه خوانی حضرت زهرا(س) است که ارزش آن به بیش از یک میلیارد تومان میرسد.

وی با اشاره به برنامه هایی که همه ساله ازسوی اداره اوقاف در بقاع متبرکه نیزبه اجرا میرسد گفت: طرح های آرامش بهاری، سفره هفت سین، سوگواری یاس نبوی، نشاط معنونی، بصیرت عاشورایی، همایش لبیک یا حسین و رهروان زینبی از برنامه های اجرا شده اوقاف دراصفهان است.

 نبود فضای کافی در امامزادگان  

این مقام مسئول ناحیه ۲ اوقاف اصفهان ، نبود فضای کافی در امامزادگان را مشکل اصلی این ناحیه عنوان کرد و بیان داشت: از مهمترین اولویت هایی که درصدد انجام آن هستیم توسعه امامزادگان است که امیدورایم با کمک خیرین بتوانیم دراین زمینه گام های اساسی برداریم.

وی با اشاره به دستورالعمل های کلی سازمان اوقاف و امور خیریه برای پرورش حافظ قرآن گفت: این سازمان تعهد دارد در مدت چهار سال قریب به یک میلیون حافظ قرآن در کشور پرورش دهد و طرح ملی حفظ قرآن به صورت رایگان و با همکاری سایر نهادها در امامزادگان شهر اصفهان اجرا می شود و ستاد آن در بقعه علامه مجلسی است.

وی با اشاره به اجرای طرح ملی حافظان قرآن کریم درناحیه ۲ شهرستان اصفهان افزود:۱۵۰مربی قرآن در این طرح شرکت دارند .درسال گذشته بیش از۳ هزارنفردرآزمون طرح ملی حافظان قرآن شرکت کردند که ۱۷۰۰نفر حائزرتبه عالی شدند .

حجت الاسلام روح الامین، با اشاره به مفتوح بودن ۳۰پرونده موقوفه درمحاکم قضایی گفت:درحال حاضربزرگترین بدهکار به اداره اوقاف در سطح کشور آموزش و پرورش است که مسئولان باید در این زمینه تدابیری اتخاذ نمایند تا با دریافت درآمد به موقع موقوفات عمل به نیت واقفان نیز به خوبی انجام شود.

وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی و قرآنی این اداره کل در بخش های زندان، بسیج و دانش آموزان افزود: در زندان اصفهان ۱۲۰۰ نفر قران آموز داریم که با هماهنگی مدیرکل زندان ها از کلاس های قرآنی بهره مند می شوند.

انجام پروژه های عمرانی درامامزادگان

وی با اشاره به اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار برای انجام پروژه های عمرانی در بقاع متبرکه گفت:برخی از این پروژه ها انجام شده است و برخی نیز تا یکماه آینده به پایان می رسد .عملیات های عمرانی انجام شده شامل کاشیکاری،محوطه سازی،کف سازی و … است .

حجت الاسلام روح الامین،درباره به کارگیری حافظان قرآنی درطرح های اداره اوقاف گفت:حافظان کل قرآن کریم که در آزمون های این اداره موفق به کسب نمره برتر شوند درماه مبارک رمضان به عنوان مربی به کارگیری می شوند.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت موقوفه اصفهانک بیان داشت: در حال حاضر شخصی به نام آقای شهشهانی متولی این موقوفه است  که درصدد اخذ سند برای آن است .امیدواریم به زودی موضوع این وقف که بیش از۴۰سال است مردم منطقه را درگیر کرده است مرتفع گردد.

وی گفت: محدوده اداره اوقاف ناحیه دو اصفهان از خط راس رودخانه تا بهارستان و از بزگمهر تا زیار و جنوب و جنوب شرق اصفهان است.

 

انتهای پیام/