به گزارش پایگاه خبری ربیع، سخنرانی روسای جمهور ایران و آمریکا طی دو روز گذشته در صدر اخبار و تحلیل های رسانه ای گرفته است. سخنان حسن روحانی مبنی بر “عدم نیاز به عکس دونفره برای مذاکره” تا خنده حضار به ترامپ؛ بارها و بارها در فضای مجازی توئیت شده و درمورد آن نظرات مختلفی درج گردیده است.

درمورد صحبت های رئیس جمهور کشورمان اتفاق نظری مبنی بر عقلانیت و منطق دیپلماسی در داخل و خارج از کشور به وجود آمده است. چراکه بی جهت کلامی در جهت افزایش تنش های جهانی بیان نشد و در عین حال عوامل برهم زننده نظم جهانی و ثبات و شأنیت نهادهای بین المللی از سوی رئیس جمهور کشورمان تبیین شد. این مسئله را به فال نیک می گیریم و بار دیگر شاهد رضایت عمومی از عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان هستیم.

واما در مورد صحبت های ترامپ و خنده حضار، به آن بخش ازصحبت های وی که خود را موفق ترین رئیس جمهور دولت تاریخ آمریکا دانست، باید قدری تامل کرد . باید جدای از پست ها و طنزهای سیاسی به ماهیت و تاثیر عملکرد ترامپ تعمق بیشتری داشت.

حمایت از شخصیتی همچون ترامپ که در نظم جهانی، سازی ناکوک به شمار می‌آید، قصد و نیت نگارنده نیست بلکه اشاره به اصل عملگرایی در عرصه داخلی و خارجی دولت ها مد نظر است.

امروز به غیر از اهالی سیاست و کارشناسان روابط بین الملل، بخش اعظمی از مردم آمریکا از عملکرد اقتصادی و برنامه های رفاه عمومی و اجتماعی ترامپ رضایت دارند. ترامپ سیاست “اول آمریکا ” را به جد دنبال می کند و در آن موفقیت هایی کسب کرده است.اما روش وی برای اهل فن سیاست و نظام بین الملل مورد تایید نیست، اما نتیجه حاصل شده است.

حال بد نیست در میان توئیت ها و خنده های تمسخر آمیز، کمی به وضعیت داخلی کشورخودمان بپردازیم و درمورد عملکردهایمان قدری تامل کنیم. تنها چند ساعت پس از سوژه طنز سخنرانی ترامپ و سخنرانی فنی و دیپلماتیک رئیس جمهور کشورمان دلار وارد کانال ۱۹هزارتومانی شد و نرخ طلا بیش از ۵۰۰هزارتومان را تجربه کرد. شاید خنده های حضار در سازمان ملل و فضای مجازی به ترامپ، ربطی به وضعیت نرخ ارز در کشور ما نداشته باشد اما زجرها و مشقت های مردم کشورمان در شرایط بحران اقتصادی گریه آور است.

شاید هیچیک از توئیت کنندگان خارجی درک نکنند که دلار۱۹ هزارتومانی طی چند ساعت چه بلایی بر سر معیشت مردم می آورد.

این بار چه اتفاقی افتاده و چه تهدیدی درحال رخ دادن است که روزانه بین هزار تا دوهزارتومان برقیمت ارز و روزی ۵۰ تا ۱۰۰ هزارتومان بر قیمت سکه افزوده می شود؟

درست است که ما در سیاست خارجی پرچم صلح برداشته ایم و در این راستا همه جهان سخنرانی رئیس جمهور را تحسین کردند و حتی رسانه های منتقد دولت نیز با تیترهای خود دولت را همراهی کردند اما لازم است بزرگترین عهد خود با ملت را که فراهم کردن حداقل های زندگی عادی و تامین امنیت روانی است فراموش نکنیم.

صحبت های ما به گونه ای است که متوجه بروز خشونت پنهان و نارضایتی در جامعه نیستیم.

بعد از پایان انعکاس خنده ها به ترامپ، بد نیست نیم نگاهی به گریه های خاموش مردم کشورمان در ناتوانی تامین مایحتاج اولیه زندگی داشته باشیم. اگر با منطق و عقلانیت می توان جهانیان را مجاب به پذیرش مواضع خود کرد، قطعا حفظ و ثبات اقتصاد نیز راه حل ها و منطق خاص خودش را دارد که اگر عزمی برای تحقق آن باشد قطعا محقق خواهد شد.