توبه کنید!
به گزارش پایگاه خبری ربیع، شاید کمتر کسی در دهه ۷۰ تصور میکرد روزی در دهه ۹۰ از حسین ا…کرم درباره گفتوگوی ملی سوال شود و قابل تاملتر اینکه او تاکید کند با گفتوگوی ملی موافق است! حسین ا…کرم آنچه را که درباره دهه ۷۰ به او نسبت میدهند، رد میکند؛ مانند ماجرای کوی دانشگاه […]
به گزارش پایگاه خبری ربیع، شاید کمتر کسی در دهه ۷۰ تصور میکرد روزی در دهه ۹۰ از حسین ا…کرم درباره گفتوگوی ملی سوال شود و قابل تاملتر اینکه او تاکید کند با گفتوگوی ملی موافق است! حسین ا…کرم آنچه را که درباره دهه ۷۰ به او نسبت میدهند، رد میکند؛ مانند ماجرای کوی دانشگاه در دهه ۷۰. او اکنون آماده گفتوگوی ملی است اما در یک نقطه مشکلاتی وجود دارد و آن هم درخواست توبه از اصلاحطلبان است. ا… کرم میگوید: «وقتی نگاههای دو گروه درباره موضوعات کشور تفاوت دارد، صحبت آنها نمیتواند به جایی برسد، شاید یکسری صحبتها بین آنها هم مبادله شود اما هرکدام حرف خودشان را میزنند و به جمعبندی روشن و عملیاتی نمیرسند.» وی درباره ضرورت گفتوگوی ملی بین جریانهای سیاسی به خبرآنلاین گفت: «هر گونه گفتوگوی ملی یا غیر ملی، خرد یا کلان مورد موافقت من است، خصوصا وقتی هدف بحث رسیدگی و حل مسائل و مشکلات مردم مورد توجه باشد. اما برای آنکه گفتوگو به نتیجه برسد، نیازمند روشن شدن پیش فرضهایی است. زمانی یک گفتوگو نتیجه بخش خواهد بود که مواضع افراد درباره موضوع مورد بحث مشخص و قالب آن هم معین باشد.» وی افزود: «برای حل مشکلات کشور، گروهی راهکار سیاست خارجی و نگاه به غرب را در پیش گرفتند و در این راه موفق نبوده و نتوانستند به اهداف طرح شده دست پیدا کنند. این افراد چگونه میخواهند با کسانی که نگاهشان به سمت داخل است گفتوگو کنند؟ حالا اگر هم صحبت کنند معلوم نیست بحثها و صحبتهای آنها به کدام سمت برود، چون نگاهشان متفاوت است.» این فعال سیاسی اصولگرا درباره موثر بودن گفتوگوی ملی برای اینکه دو جناح اصولگرا و اصلاحطلب همدیگر را به عنوان رقیب سیاسی به رسمیت بشناسند، گفت: «پیش فرض هر دو گروه براساس رقابت شکل میگیرد و حرفهایی که به یکدیگر نسبت میدهند براساس رقابت است. معتقدم اصلاحطلبان تا موضع خود را درباره ۸۸ روشن نکنند، نمیتوانند وارد رقابت سیاسی شود، حتی اگر شورای نگهبان میپذیرد، من مخالفم.» ا… کرم یادآور شد: «اصلاحطلبان تا انتخابات ۴۰ میلیونی و مشارکت بیش از ۸۰ درصدی مردم را به رسمیت نشناسند و از تئوری تقلب توبه نکنند، اساسا وارد شدن آنها به رقابت معنی ندارد.» وی ادامه داد: «در ادامه سال ۸۸ وقتی وارد وقایع دی ماه ۹۶ میشویم، مشاهده میکنند همچنان بخش عمده ای از اصلاحطلبان آن وضعیت را تکرار و از اغتشاشات حمایت میکنند؛ چراکه نام وقایع را اعتراضات سیاسی میگذارند. این همان پیش فرض سال ۸۸ آنهاست. آن زمان هم میگفتند اینها اغتشاش نیست، بلکه اعتراض است؛ بنابراین پیش فرضها تا اعلام نشود به نتیجه نمیرسیم.» این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه نمیشود اصلاحطلبان در جلسات داخلی خود از مواضع سال ۸۸ توبه کنند اما در ملأعام همان روش را دنبال کنند؛ درباره مانع تشتتهای درون جناحی برای گفتوگوی ملی یادآور شد: «گفتوگوی درون اردوگاهی ناشی از رقابتهاست که من آن را به رسمیت میشناسم اما معتقدم نزدیک انتخابات سلایق به هم گره میخورند و یکپارچه میشوند. بنابراین موضوع تشتت گفتمانی درون اردوگاهی با مساله گفتوگوی ملی متفاوت است. گفتوگوی ملی پیش فرضهایی دارد که عرض کردم.» پیش از ا… کرم برخی اصولگرایان خواستار توبه اصلاحطلبان شده بودند اما با پاسخهایی که دریافت کردند راهی جز سکوت نداشتند. کرباسچی روزی به آنانی که درخواست توبه از اصلاحطلبان کرده بودند، گفت: «معنای اینکه اصلاحطلبها بیایند توبه کنند چیست؟ منظور این است که باید از اصلاح مملکت که خواسته همه است توبه کنند؟ و به جای اصلاح، فسادطلب شوند؟ به این معنا توبه اصلاحطلبان خواست کسی نیست. اما این مفهوم برای کسی که در جایی جرمی مرتکب شده کاربرد دارد؛ مثلا اگر کسی یا کسانی به کشور خیانت کردهاند و کشور را به پرتگاههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی کشاندهاند، کسانی که فقط یک قلم فساد سه هزار میلیاردی دارند و آن همه ضرر به بیتالمال و پولهای بانک و اعتماد مردم زدند و آن همه ضربه وارد کردهاند، باید بیایند توبه کنند. ولی اینکه کسی که میخواهد مملکت را اصلاح کند توبه کند، یعنی باید شروع به فاسد کردن مملکت کند که معقول نیست، در نتیجه من درکی از این اصلاحطلبان ندارم.»
انتهای پیام/