تولیدی » سرمقاله » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 243419
یکشنبه - 13 اسفند 1396 - 16:47
نفیسه الله دادی

تهدیدات آمریکا برای کره شمالی بی‌معناست

کره شمالی، با ریاست جمهوری ترامپ خبرسازتر شد. کنش و واکنش‌های لفظی این دو کشور تیتر روز اخبار جهان شده است.

تهدیدات آمریکا  برای کره شمالی بی‌معناست

به گزارش پایگاه خبری ربیع، کره شمالی، با ریاست جمهوری ترامپ خبرسازتر شد. کنش و واکنش‌های لفظی این دو کشور تیتر روز اخبار جهان شده است. کره شمالی برای ترامپ قابل تحمل نیست؛ چرا که به سلاح‌های پیشرفته اتمی دست یافته و تهدیدات آمریکا را پوچ و توخالی می‌پندارد. کیم جنگ اون به نظر عملگراتر از ترامپ است؛ چرا که سال جدید را او با مرحله نهایی آماده‌سازی پرتاب موشک‌های بالستیک قاره‌ پیما آغاز کرد. رئیس جمهور ترامپ با این توییت پاسخ داد: «چنین اتفاقی نخواهد افتاد». اما، کیم کسی بود که به وعده‌اش عمل کرد و در روز ۴ جولای، روز استقلال آمریکا، تست موشکی خود را کلید زد.
تنش آمریکا و کره شمالی همچنان ادامه دارد هر روز آمریکا تهدید به حمله می‌کند و کره شمالی نیز موشک و سلاحی پیشرفته‌تر را می‌آزماید. چندی پیش طرح مذاکره مطرح شد که آن هم نتیجه نداد. تا به اینجا باید گفت کره شمالی موفق بوده است. این بی‌اعتنایی کره شمالی به آمریکا یعنی شکست آمریکا در سیاست فشار و تحریم.
با وجود اینکه آمریکا از بالا به پایین نگاه می‌کند و کره شمالی را کوچک‌تر از آن می‌بیند که بتواند از خویش دفاع کند، بر اساس نظریه بازدارندگی هسته‌ای، هیچ یک از قدرت‌های هسته‌ای به یکدیگر حمله نخواهند کرد. باید گفت در پیش جنگ کره شمالی با سیاست بی‌اعتنایی دست برتر را دارد. از سوی دیگر نیز بر اساس مبانی این نظریه، آمریکا قادر به حمله نظامی به کره شمالی نخواهد بود؛ چرا که با انجام چنین حمله‌ای بدون شک پیونگ یانگ و متحدین کره شمالی نیز درصدد انجام حمله تلافی‌جویانه علیه آمریکا برخواهند آمد. باید گفت در صورت درگیری نظامی، صرف نظر از پیامدهای ژئوپولتیک آن، از شبه‌جزیره کره چیزی جز ویرانه‌ای با میلیون‌ها جسد باقی نخواهد ماند.
چنانچه بحث مذاکره مورد توافق دو طرف واقع شود، سوال این است که آمریکا چه تضمین‌هایی به کره شمالی می‌دهد؟ آمریکایی که با عهدشکنی در برجام چهره خوبی از خود به نمایش نگذاشته است؛ چگونه مورد اعتماد قرار خواهد گرفت؟