مصرف بنزین کم شد یا زیاد؟

تناقض آماری

به اندازه یک پالایشگاه ۷۵۰ هزار بشکه‌ای مصرف بنزین کمتر شد. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درحالی این خبر را اعلام کرده که رئیس پلیس راهور ناجا می‌گوید، «نه‌تنها مصرف بنزین کاهش پیدا نکرده بلکه در دوم و سوم آذر میزان مصرف ۱۱ درصد هم بیشتر شده است.» کمال هادیانفر اعلام کرده که میزان مصرف بنزین از حدود ۹۴ میلیون لیتر به ۱۰۵ میلیون‌لیتر رسیده است، اما مسئولان وزارت نفت این آمارها را قبول نداشته و می‌گویند که مرجع رسمی اعلام میزان مصرف سوخت در کشور پخش و پالایش است.

تناقض آماری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به اندازه یک پالایشگاه ۷۵۰ هزار بشکه‌ای مصرف بنزین کمتر شد. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درحالی این خبر را اعلام کرده که رئیس پلیس راهور ناجا می‌گوید، «نه‌تنها مصرف بنزین کاهش پیدا نکرده بلکه در دوم و سوم آذر میزان مصرف ۱۱ درصد هم بیشتر شده است.» کمال هادیانفر اعلام کرده که میزان مصرف بنزین از حدود ۹۴ میلیون لیتر به ۱۰۵ میلیون‌لیتر رسیده است، اما مسئولان وزارت نفت این آمارها را قبول نداشته و می‌گویند که مرجع رسمی اعلام میزان مصرف سوخت در کشور پخش و پالایش است.

اما در کنار این دو دیدگاه مسئولان نگاهی به خیابان‌های کلان شهرها و همچنین وضعیت آلودگی هوا می‌توان به روشنی دریافت که مصرف بنزین حتی اگر افزایش نداشته باشد، کاهش محسوسی هم نداشته است زیرا از یک طرف از حجم ترافیک شهرها به هیچ عنوان کاسته نشده است و همچنین آلودگی هوا نیز امسال به طرز چشمگیری افزایش داشته است که قطعاً یکی از دلایل مهم آن آلایندگی خودروهاست.

بر همین اساس می‌توان دریافت که گفته‌های رئیس پلیس راهور ناجا به حقیقت نزدیک‌تر است.

البته برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند که مردم به دلیل اینکه سهمیه اولین ماه خود را در اواخر آبان دریافت کردند و بلافاصله هم سهمیه آذرماه واریز شد هنوز در شوک کاهش مصرف بنزین قرار نگرفته‌اند و از اواخر این ماه باید شاهد کاهشش ترددهای بی مورد وسایل نقلیه در شهرها باشیم که در نهایت هم منجر به کاهش مصرف سوخت خواهد شد.

به هر حال تجربه دوباره افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن تجربه تلخ و ناگواری بود. از یک طرف اغتشاشات و قطع اینترنت ضررهای هنگفتی را به کشور تحمیل کرد که حتی پیش بینی می‌شود که از درآمد حاصل از صرفه جویی بنزین بیشتر باشد و از طرف دیگر مردم با چالش افزایش شدید قیمت روبرو خواهند بود.

این افزایش قیمت‌ها که بر خلاف وعده‌های مسئولان اندک اندک در حال خودنمایی است از سال آینده روند رو به رشد خود را پیش خواهد گرفت یارانه ۵۰ هزارتومانی سوخت هم دردی از مشکلات بیشمار آینده دوا نخواهد کرد همانگونه که یارانه ۴۵ هزار توانی دردی از مشکلات مردم دوا نکرد.