تلنگری برای هنرمند بودن
نمایشگاه “دیروز نقاش، امروز هنرمند” در کنار توفیق در گردآوری آثار جمعی از نقاشان اصفهانی، دور ماندن از شتاب نوآوری و خلاقیت در هنر معاصر را به نقاشی اصفهان یادآوری کرد.
به گزارش پایگاه خبری ربیع، نمایشگاه “دیروز نقاش، امروز هنرمند” در کنار توفیق در گردآوری آثار جمعی از نقاشان اصفهانی، دور ماندن از شتاب نوآوری و خلاقیت در هنر معاصر را به نقاشی اصفهان یادآوری کرد.
دفتر برگزاری نمایشگاه “دیروز نقاش، امروز هنرمند” که آثاری از ۷۳ نقاش اصفهانی (هر کدام ۴ اثر) را به مدت ۱۳ روز در موزه هنرهای معاصر وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان پیش نگاه اصفهانیها گذاشت با برگزاری جلسه نقد و نظر بسته شد.
نمایشگاهی که به گفته مدیر موزه هنرهای معاصر از فردای افتتاح آن نقدها و تحلیلها درباره آن در فضای حقیقی و مجازی آغاز شد که بخشی از آن به کمبود بودجه و کمبود فضا در موزه برمیگشت.
مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان در ابتدای سخنان خود در جلسه نقد و بررسی نمایشگاه، احترام قائل شدن برای انجمنهای رسمی هنری در شهر اصفهان را مهم دانست و از تأسیس خانه کاریکاتور اصفهان در سال ۱۳۸۳ و ادامه حیات آن تا امروز گفت که هنوز یکی از نهادهای قدرتمند هنری اصفهان محسوب میشود.
مهدی تمیزی علاقهمندی به کار گروهی و بها دادن به انجمنهای هنری را یکی از دلایل قبول پیشنهاد انجمن نقاشان اصفهان برای برپایی این نمایشگاه دانست و گفت: نمایشگاه گروهی در ایران و جهان زیاد است، اما نمایشگاهی که هر هنرمند بتواند در فضایی محدود چهار اثر که نمایانگر دوران کاری او باشد به نمایش بگذارد، ایده جذابی بود.
وی در واکنش به برخی نقدها با اشاره به اینکه هیچ کاری کامل و بدون اشتباه نیست، افزود: دلیل عدم دعوت از برخی نقاشان این نبوده که نخواهیم دعوتشان کنیم بلکه برای برپایی این نمایشگاه شاخصهایی داشتیم؛ مانند اینکه نقاش بیش از ۱۵ سال در اصفهان حضور داشته باشد، حتماً کار خود را با نقاشی آغاز کرده و ۱۵ سال به این هنر پرداخته باشد.
مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان با اشاره به نقصهای این موزه برای برپایی نمایشگاه مانند فضای محدود آن، تأکید کرد که املای ننوشته غلط ندارد و ادامه داد: پس از انجام کار است که تازه عیب و ایرادها مشخص میشود و اگر میخواهیم هیچ اشکالی وجود نداشته باشد اصلاً نباید کار کنیم.
تمیزی به این نکته هم اشاره کرد که دستگاههای متولی هنوز یک لیست جامع از نقاشان اصفهان ندارند و ایجاد بانک اطلاعاتی از نقاشان اصفهان را از جمله نتایج خوب برگزاری نمایشگاه دیروز نقاش، امروز هنرمند دانست.
وی به برپایی چندین نشست نقد و نظر همزمان با برگزاری نمایشگاه دیروز نقاش، امروز هنرمند، تأکید کرد که باید در فضای هنری اصفهان گفتوگو جریان یابد و نباید از اینکه کسی حرف ما را نقد کند بترسیم چون گفتوگو به پیشرفت فضای هنری اصفهان کمک میکند.
تمیزی جمع شدن آثار ۷۳ نقاش اصفهانی در فضای کنونی را اتفاق خوبی دانست و درباره اینکه چرا مبلغی از سوی مدیران فرهنگی برای خرید آثار اختصاص نیافت، گفت: از سال ۹۳ تا امروز مبلغی برای خرید آثار هنری مصوب نشده است. در گذشته هم قانونی در مجلس تصویب شد که باید یک درصد از فروش کارخانهها به امور فرهنگی اختصاص یابد، اما کارخانهدار اصفهانی ترجیح میدهد این مبلغ را در ورزش هزینه کند و هنر دغدغه آنها نیست. از طرف دیگر با شیوه مرسوم خرید آثار برای گنجینه موزه هنرهای معاصر مخالف بوده و هستم و شیوه درست این است که یک تیم کارشناسی در یک دوره یک ساله از گالریهای شهر بازدید کرده و آثار را انتخاب کنند.
مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان در پاسخ به انتقادها از تعجیل در برگزاری نمایشگاه “دیروز نقاش، امروز هنرمند” اضافه کرد: موزه و انجمن نقاشان اصفهان چند ماه ایده برگزاری این نمایشگاه را چکشکاری کردند و ایده آن سوخته نبود. از طرف دیگر شرایط مدیریتی به شکلی است که در برنامهریزیهای خود مجبور هستیم افق فرضی و کوتاهمدت ۶ ماهه را در نظر بگیریم. این نمایشگاه نخستین تجربه بود و قطعاً دوره بعدی بهتر برگزار میشود.
تمیزی در پاسخ به انتقاد از چیدمان آثار و اینکه بهتر بود نمایشگاه در دو بخش برگزار شود، بخشی از این ایرادها را ناشی از ارسال دیرهنگام آثار توسط هنرمندان دانست که برگزارکنندگان را در چیدمان آثار دچار مشکل کرد.
به گفته وی بخشی از ایرادها نه به مسئولان و هیأت برگزارکننده، بلکه به برخی بدقولیها از سوی هنرمندان برمیگردد که امیدوار است دومین نمایشگاه از اولین دوره آن بهتر برگزار شود.
رییس انجمن نقاشان اصفهان نیز در این نشست تأکید کرد که شرایط اجتماعی و برخی تنگناها باعث شده نقاشان اصفهانی دچار نوعی انفعال و محافظهکاری شوند، اما ظرفیت درونی آنها زیاد است که این ظرفیت باید شناخته شود.
طهمورث بهادرانی لازمه این شناخت را برپایی نمایشگاههای گروهی دانست و گفت: در سالهای اخیر از یک چیز غافل شدهایم و آن، تحلیل است؛ یعنی یا تحلیل نکردهایم و یا تحلیلها غیرمنصفانه و مغرضانه بوده و از طرف دیگر، این نقدها رو در رو صورت نگرفته است که به بدعتی رفتاری در شهر اصفهان تبدیل شده است.
وی با اشاره به برگزاری چند نشست تخصصی در جریان برگزاری نمایشگاه دیروز نقاش، امروز هنرمند افزود: متأسفانه نگاه مدیران فرهنگی به هنر نگاهی تفننی است، چون تعریف درستی از چیستی هنر وجود ندارد. تا مدیران به جایگاه هنر واقف نشوند، در حوزه آموزش، نمایش آثار و دیپلماسی فرهنگی و هنری هیچ اتفاقی نمیافتد.
رییس انجمن نقاشان اصفهان که فارغالتحصیل کارشناسیارشد نقاشی است، بخش دیگری از مشکلات را به فضای آموزشی در هنر مربوط دانست و بیان کرد: شرح درسهای دانشگاهها مربوط به ۷۰ سال پیش است و همان هم به دلایل محافظهکارانه به طور کامل تدریس نمیشود. امروز از فضای رقابت جهانی دور ماندهایم و در همین شهر اصفهان سالیانه ۳۰۰ نفر در رشته نقاشی فارغالتحصیل میشوند اما حتی ۳ نفر هم مولد اثر نمیشوند.
وی نداشتن مجله تخصصی نقاشی و خبرنگار تخصصی این حوزه را از خلأهای شهر اصفهان دانست و ابراز امیدواری کرد بخشی از فارغالتحصیلان رشته نقاشی به طور تخصصی به پژوهش، نقد و تحلیل آثار هنری بپردازند.
به گفته رییس انجمن نقاشان اصفهان ساختارگرایی و عدم ورود به هنر معاصر یکی از ضعفهای آثار نقاشان اصفهانی است.