اجتماعی » خواندنی
کد خبر : 239182
سه شنبه - 8 اسفند 1396 - 15:30

تقویم تاریخ/ روز امور تربیتی و تربیت اسلامی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از راسخون، نوجوانان و جوانان، نقش مهم و تعیین کننده‏ای در ساختن جامعه دارند. استمرار و بقای هر جامعه نیز مستلزم انتقال مجموعه باورها، ارزش‏ها، رفتارها، گرایش‏ها، دانش‏ها و مهارت‏ها به نسل‏های جدید به وسیله آموزش و پرورش است. همچنین مدرسه، علاوه بر ایفای نقش انتقال دانش و مهارت […]

تقویم تاریخ/ روز امور تربیتی و تربیت اسلامی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از راسخون، نوجوانان و جوانان، نقش مهم و تعیین کننده‏ای در ساختن جامعه دارند. استمرار و بقای هر جامعه نیز مستلزم انتقال مجموعه باورها، ارزش‏ها، رفتارها، گرایش‏ها، دانش‏ها و مهارت‏ها به نسل‏های جدید به وسیله آموزش و پرورش است. همچنین مدرسه، علاوه بر ایفای نقش انتقال دانش و مهارت فنی، به اجتماعی کردن افراد و نیز تطبیق دادن دانش‏آموزان با هنجارها و نگرش‏های اجتماعی مطلوب و مناسب توجه خاص دارد.
بر همین اساس و از آن جا که مدرسه، نقش مهمی در آموزش و انتقال ارزش‏ها به نسل بعدی جامعه دارد، در دوره نخست ‏وزیری شهید رجایی و در دوران تصدی شهید باهنر در وزارت آموزش و پرورش، در ۸ اسفند ۱۳۵۹، اقدام به تأسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کردند تا فرهنگ اسلامی را گسترش دهند و دانش‏آموزان را به احترام و عمل به ارزش‏های اسلامی ترغیب نمایند و به اخلاق پسندیده شخصیتی، آراسته گردانند.
هر ستاد امورتربیتی در مدرسه، از سه عضو تشکیل می‏شود. مدیر مدرسه یا یکی از معاونین، مربی تربیتی مدرسه و یکی از معلمان یا دبیران مومن که ضمن موفقیت در انجام وظایف آموزشی، به مبانی و روش‏ های تربیتی اسلام آشنا باشد. پاسداری از ارزش‏های اسلامی و دستاوردهای انقلاب، برنامه ‏ریزی و ایجاد هماهنگی بین عملکرد عوامل تربیتی، توجه جدی به اهمیت نقش معلمان در فعالیت‏های تربیتی و توجه به نقش دانش ‏آموزان در فعالیت‏های تربیتی از جمله اهداف حاکم بر ستادهای امور تربیتی است. همچنین تلاش در جهت اشاعه فرهنگ اسلامی در بین دانش ‏آموزان، نظارت بر فعالیت‏های آموزشی و پرورشی، نظارت بر برنامه‏ های انضباطی و اخلاقی مدرسه و برنامه ‏ریزی به منظور استفاده بهینه از انجمن اولیا و مربیان به منظور تقویت و توسعه فعالیت‏های پرورشی مدرسه از جمله وظایف ستادهای امور تربیتی می ‏باشند.