اخبار نهادها و سازمان‎ها » استانها » اصفهان » تولیدی » زهرا نصیری » شهرداری اصفهان
کد خبر : 647521
چهارشنبه - 1 اسفند 1397 - 09:28
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن:

تفکیک انسانی در باغ رضوان نداریم

سیدرضا جعفریان‌فر، در آخرین روزهای بهمن ماه در جمع خبرنگاران اصفهان به این مسئله تاکید کرد که اموات به روز در قطعات دفن می‌شوند و ما به صورت روزانه ۲ تا ۳ نفر را به دلایلی که ذکر شد در باغ رضوان رایگان دفن می‌کنیم.

تفکیک انسانی در باغ رضوان نداریم

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن مبنی بر اینکه ایا در باغ رضوان بحث الزام طبقاتی برای دفن اموات وجود دارد گفت: ما در باغ رضوان تفکیک انسانی نداریم و همه متوفیان برای ما برابر هستند از این رو آن دسته از افرادی که به هر دلیل فاقد بستگان هستند یا توان مالی ندارند یا تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند را در باغ رضوان به صورت رایگان دفن می‌کنیم.

سیدرضا جعفریان‌فر، در آخرین روزهای بهمن ماه در جمع خبرنگاران اصفهان به این مسئله تاکید کرد که اموات به روز در قطعات دفن می‌شوند و ما به صورت روزانه ۲ تا ۳ نفر را به دلایلی که ذکر شد در باغ رضوان رایگان دفن می‌کنیم.

وی درباره کمبود اتوبوس‌ها به باغ رضوان به کیمیای وطن پاسخ داد که با توافق مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان امیدواریم تعداد ایستگاه‌ها و همچنین اتوبوس‌هایی که سرویس دهی این خط را برعهده دارند در آنیده بیشتر شود تا مردم نیز در این زمینه رضایت داشته باشند.

وی در ادامه صحبت‌های خود خبر از احداث غسالخانه غرب اصفهان داد و بیان داشت: آرامستان باغ رضوان متکفل ۴۳ آرامستان در شهر است، از این تعداد به غیر از آرامستان باغ رضوان در ۱۸ آرامستان محلی غیر از بقاع متبرکه دفن اموات انجام می‌شود؛ ۱۰ آرامستان شهر دارای غسالخانه است.

جعفریان‌فر تأکید کرد: با اجرای غسال‌خانه غرب اصفهان که تلاش داریم تا شش ماه نخست سال آینده آن را مورد بهره برداری قرار دهیم، تمام تغسیل های اموات در غرب شهر، در این غسال‌خانه انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: اصلاح هندسی میدان رحیل، افزایش دوربین‌های نظارت تصویری در محوطه، اجرای «طرح ثامن» برای رفع مشکلات ترافیکی، بهره برداری از «بوستان بهشت» در سال آینده، طراحی و ساخت سالن‌های ترحیم و غذاخوری، برون سپاری خدمات سنگ مزار و قاب عکس به بخش خصوصی، طرح بهینه سازی و ساماندهی سالن انتظار در سال آینده، احداث ۱۰ باب مغازه برای ایجاد نمایشگاه، فروشگاه و کارگاه حکاکی سنگ مزار، راه اندازی سامانه دریافت کمک‌های مردمی به صورت الکترونیک، توسعه اپلیکیشن سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان، ساخت المان‌های معرفی نام آوران، برگزاری نخستین کارگاه آموزشی تطهیرکنندگان در سطح استان، آیین بزرگداشت نام آوران و مفاخر مدفون در باغ رضوان، از جمله برنامه‌هایی است که در طول سال جاری در این سازمان اجرایی شده است.

 دو قطعه باغ رضوان برای دفن متوفیان اتباع بیگانه

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان با بیان اینکه به طور میانگین روزانه ۲۳ نفر متوفی در آرامستان باغ رضوان دفن می‌شوند، گفت: به غیر از این تعداد، به طور میانگین دو تا سه متوفی برای تغسیل به آرامستان آورده شده و سپس خارج از این آرامستان تدفین می‌شوند.

وی ادامه داد: براساس تصویب لایحه دیگری، حق دفن هیچ متوفی اتباع بیگانه در آرامستانی به غیر از باغ رضوان وجود ندارد از این رو دو قطعه باغ رضوان به دفن متوفیان اتباع بیگانه اختصاص داده شده است، اگرچه افراد قصد دارند متوفی اتباع بیگانه خود را در کشور خودشان دفن کنند، باید متوفی به آرامستان باغ رضوان انتقال داده شود تا با حضور نماینده پزشکی قانونی تابوت مربوطه پلمب و سپس به کشور مورد نظر ارسال شود.

 وی با بیان اینکه این آرامستان دارای شش فاز است که تاکنون دو فاز آن مورد بهره برداری قرار گرفته است، افزود: در آرامستان باغ رضوان قطعه هنرمندان و مفاخر، قطعه‌ای برای ایثارگران و خانواده معزز شهدا، یک قطعه برای صدیقین همچنین قطعه‌ای برای قهرمانان و ورزشکاران داریم.

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان با بیان اینکه تا پایان سال گذشته ۱۳۰ هزار و ۵۰ متوفی در آرامستان باغ رضوان مدفون شدند، گفت: پیش بینی کارشناسان این است که این آرامستان تا ۷۵ سال آینده در شش فاز خود گنجایش دفن اموات را دارد.

 مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه حمل متوفی از سطح مناطق ۱۵ گانه به این آرامستان رایگان است و ۳۶ دستگاه خودرو این کار را برعهده دارند.

۶۱ قبرپیش فروش شده در باغ رضوان

جعفریان‌فر با بیان اینکه امکان پیش خرید قبور برای مردم فراهم شده است، اظهار کرد: در سال ۹۷ هر ماه امکان پیش خرید برای مردم فراهم شد و متقاضیان می‌توانند با مراجعه حضوری به واحد امور متوفیان و یا از طریق اپلیکیشن اقدام کنند.

 وی تأکید کرد: خرید و فروش حفره در آرامستان باغ رضوان و آرامستان های محلی تحت پوشش این سازمان ممنوع است و این امکان تحت هیچ شرایطی وجود ندارد، تنها افرادی که قبور پیش خرید کرده باشند می‌توانند حفره را به بستگان درجه یک خود واگذار کنند.

جعفریان فر با بیان اینکه در آرامستان باغ رضوان ۶۱ هزار حفره پیش فروش شده داریم که همگی دارای سند است همچنین بودجه سال ۹۸ سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تصویب شده است، گفت: بخشی از این بودجه توسط سازمان و ۴۰ درصد آن با کمک شهرداری محقق می‌شود، چرا که بودجه سازمان آرامستان کفاف هزینه‌ها را نمی‌کند.

وی با اشاره به هزینه قبور آرامستان باغ رضوان گفت: در این آرامستان قیمت قبور از رایگان تا ۴۰۰ هزارتومان وجود دارد البته در فاز یک که فضای کمی باقی مانده است هزینه قبور چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان اعلام کرد: آمار فوت آقایان در طول سال بیشتر از بانوان است به طوری که ۵۸ درصد متوفیان آقا و ۴۲ درصد زن هستند.