اخبار نهادها و سازمان‎ها » استانها » اصفهان » شهرداری اصفهان
کد خبر : 730312
یکشنبه - 12 خرداد 1398 - 17:12
ابراهیمی:

تعیین هزینه‌های پروژه‌های شهری به صورت شبکه‌ای

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان گفت: اولویت‌بندی نیازها و تعیین هزینه‌های پروژه‌های شهری باید به صورت شبکه‌ای تحلیل شود تا اختصاص بودجه برای طرح‌ها به درستی صورت بگیرد.

تعیین هزینه‌های پروژه‌های شهری به صورت شبکه‌ای

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایمنا، سعید ابراهیمی در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: نیمه دوم هر سال نیازسنجی کاملی از بخش‌های مختلف شهرداری اصفهان انجام می‌شود تا موضوعات اصلی و مورد نیاز سازمان‌ها در اختیار آنها قرار بگیرد.

وی با اشاره به دسته‌بندی نیازها در دو سطح راهبردی و عملیاتی، افزود: این نیازسنجی بر اساس فرم مهندسی خواسته‌ها انجام می‌شود، این فرم سطح مسئله و نیاز مطرح شده، ارتباط آن با اسناد بالادستی و اهداف مورد نظر را مشخص می‌کند.

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان ادامه داد: به طور مثال طرح‌های حوزه حمل و نقل عمومی، جامعه، خدمات شهری، فضای سبز و معاونت عمران هر کدام مبتنی بر یکسری مسائل و نیازهاست و با انجام این نیازسنجی و تکمیل فرم مهندسی خواسته‌ها، تحلیل متناسب انجام شده تا طرح‌ها برای سال آینده اولویت‌بندی و بودجه مورد نیاز پیش‌بینی شود.

ابراهیمی تصریح کرد: سال گذشته نیز تحلیل مسائل و نیاز سازمان‌ها انجام شده و بودجه مورد نیاز برای سال ۹۸ پیش‌بینی شده است و تحلیل شبکه مسائل اجتماعی کلانشهر اصفهان در حوزه فرهنگی به شکل سلسله مراتبی انجام شده است، این تحلیل‌ها نوع مسئله، معضل و آسیب حوزه اجتماعی شهر اصفهان را مشخص می‌کند.

وی عنوان کرد: تحلیل شبکه‌ای مسائل کلانشهر اصفهان ورودی خوبی برای انجام سایر طرح‌هاست البته طرح مورد نظر برای تصویب به شورای اسلامی شهر ارسال و پس از فراخوان مشاور پروژه انتخاب می‌شود.

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان افزود: نیازسنجی طرح‌ها بر حسب نیاز بخش‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله عمران، ترافیک، شهرسازی، حمل و نقل عمومی و خدمات شهری انجام می‌شود و بخش پایان نامه‌های انجام شده در زمینه طرح‌ها نیز در سامانه مستقلی در دسترس است.

ابراهیمی تاکید کرد: امسال به صورت ویژه بر روی نیازسنجی شهر اصفهان اقدام می‌شود، این نیازسنجی برای شناخت نیازهای کوتاه مدت و تمایلات اجتماعی شنونده‌ها با چشم‌انداز خاص هدفگذاری شده است، برگزاری اتاق فکر بحران، عمران و رصدخانه نیز امسال به صورت ویژه آغاز به کار می‌کند.

وی با اشاره به تهیه طرح جامع با رویکرد نوین، گفت: معاونت معماری شهرسازی متولی طرح جامع با رویکرد نوین‌ است و معاونت مطالعات و پژوهش بر حسب نیاز پشتیبانی علمی را در قالب کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی انجام می‌دهد.

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان با اشاره به فعالیت حوزه پژوهش و مطالعات در دو سطح سامانه مدیریت دانش و کاربست یافته‌های پژوهشی، عنوان کرد: یکی از سطوح فعالیت این معاونت سامانه مدیریت دانش است، در سامانه مدیریت دانش هر پرونده و گزارش علمی که در معاونت پژوهش و مطالعات اصفهان یا سایر کلانشهرها، همچنین سازمان‌های شهری و سایر سازمان‌ها مثل آب و فاضلاب و نیروی انتظامی، تولید می‌شود بلافاصله بارگذاری شده و در اختیار کارکنان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تسهیل فرآیند دسترسی به خروجی اطلاعات، ادامه داد:‌ این اطلاعات برای تمامی کارکنان قابل مشاهده است و فایل خروجی اطلاعات بر حسب ضرورت و تقاضای بخش‌های مختلف در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان گفت: کاربست یافته‌های پژوهشی از سال گذشته آغاز شده است و امسال نیز با قوت ادامه دارد، در این کاربست طرح‌های تعریف شده رصد و الزامات آنها برای کاربردی شدن بررسی می‌شود.

ابراهیمی تاکید کرد: طرح‌ها مطرح شده در این کاربست بر مبنای مسئله و مشکلی مطرح می‌شود، بنابراین احتمال کاربردی شدن این طرح‌ها به نسبت پروژه‌های نظری بیشتر است.

وی با اشاره به اولویت‌بندی نادرست طرح‌ها، گفت: هزینه زیادی در حوزه فرهنگی شهر انجام می‌شود، اما اولویت بندی هزینه‌ها به درستی صورت نمی‌گیرد زیرا تحلیل اولویت‌بندی نیازها و هزینه‌ها به شکل شبکه‌ای انجام نمی‌شود، البته نوع پروژه‌ها در حوزه‌های فنی مثل عمران، ترافیک و خدمات شهری نسبت به طرح‌های مالی- اقتصادی و فرهنگی متفاوت است البته برخی طرح‌ها، ذاتی قابلیت کار میدانی و عملیاتی بیشتری دارد.