پیشخوان » تولیدی » طاهره جمشیدیان » فرهنگ و هنر
کد خبر : 1023069
شنبه - 28 آبان 1401 - 13:20
حسین انتظامی نوسینده کتاب مکث:

ترویج کتابخوانی، به درستی نوعی تواصی به حق و امر به معروف است

کتاب «مکث، درنگی در ۸۰ کتاب» جدیدترین تألیف دکتر حسین انتظامی که انتشارات نیستان منتشر کرده است، به همت اندیشگاه فرهنگی و همزمان با هفته کتاب رونمایی شد.

ترویج کتابخوانی، به درستی نوعی تواصی به حق و امر به معروف است

طاهره جمشیدیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، کتاب «مکث، درنگی در ۸۰ کتاب» جدیدترین تألیف دکتر حسین انتظامی که انتشارات نیستان منتشر کرده است، به همت اندیشگاه فرهنگی و همزمان با هفته کتاب رونمایی شد.

آئین رونمایی کتاب مکث؛ درنگی در هشتاد کتاب تألیف دکتر حسین انتظامی، با حضور مؤلف، دکتر سیّد عباس صالحی مدیر مسئول موسسه اطلاعات، دکتر حجّت الله ایوبی، دکتر دربندی، سیّد علی شجاعی نماینده انتشارات نیستان، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، دکتر محمدرضا زائری رئیس اندیشگاه فرهنگی، دکتر امیرخانی مشاور رئیس و مدیران و کارشناسان سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، روز چهارشنبه ۲۵ آبان در ایام سی امین دوره هفته کتاب کشور، در اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی برگزار شد. سیّدعباس صالحی مدیر مسئول موسسه و روزنامه اطلاعات در این مراسم گفت: کتابخوانی یک فضیلت اخلاقی بوده و یکی از اوصاف افراد اخلاقی کتابخوانی است، چراکه کتابخوانی اقرار به جهل است و افراد با کتابخوانی به دنبال آگاهی و دانش هستند. افرادی که کتاب نمی‌خوانند، به نوعی مدعی همه‌چیز دانی هستند و خود را غنی از کتابخوانی می‌انگارند که نشان از جهل دارد. دکتر صالحی درباره ویژگی ادبیات بکار گرفته شده در کتاب خاطرنشان کرد: از دید رسانه‌ای، کتاب مکث نوعی ژورنالیسم علمی است و ایجاد تناسب بین نگاه عالمانه که مخاطب پسند نباشد یا تحلیلی خشک نشود و نگاه ژورنالیستی، نیازمند توانایی بالا است که در کتاب مکث رعایت شده است. مدیر مسئول موسسه و روزنامه اطلاعات افزود: انتخاب تیترها و عناوین جذاب و نگاه دقیق و جزئی که متن را زنده و با احساس می‌کند، ناشی از ادبیات ژورنالیستی است که نشئت گرفته از سوابق و توانایی ژورنالیستی نویسنده است. صالحی مطرح کرد: این کتاب، از زاویه نگاه کمک ژورنالیسم به نوشتن کتاب و جذاب کردن نوشتار قابل توجه است و باید توجه شود که گرفتار شدن در جزئیات و احساسات ژورنالیستی مانع از نگاه عالمانه نشود. در ادامه این نشست، حسین انتظامی مؤلف کتاب مکث؛ درنگی در هشتاد کتاب توجّه به فرهنگ کتابخوانی را یک دغدغه مشترک برشمرد و گفت: همه نویسندگان و فعّالین فرهنگی، یک دغدغه و درد مشترک دارند و آن هم توجّه به کتاب و ترویج کتابخوانی است. وی ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی و گسترش استفاده از آن در زندگی مردم با همه ویژگی‌های مثبتی که در زندگی مردم ایجاد کرده است، بنا به نظر جامعه شناسان، اساتید حوزه ارتباطات و روانشناسان، اثرات منفی مانند سطحی کردن مخاطب و ایجاد نوعی بی‌قراری را سبب می‌شود و تمرکز و تعمقی که پیش از گسترش این شبکه‌ها وجود داشت را از مخاطبان می‌گیرد. نویسنده کتاب مکث اضافه کرد: ترویج کتابخوانی، به درستی نوعی تواصی به حق و امر به معروف است و باید این امر را مرتب به یکدیگر یادآوری کنیم. اگر در جمعی قرار می‌گیریم، کتاب‌هایی را که مطالعه کرده‌ایم به یکدیگر معرفی کنیم؛ چراکه همین یک قدم به ظاهر کوچک می‌تواند اثر چشمگیری در ترویج فرهنگ کتابخوانی داشته باشد.

طاهره جمشیدیان