سینما، تئاتر و تلویزیون » هنر
کد خبر : 608383
شنبه - 22 دی 1397 - 20:21
چه تئاترهایی در سالن‌های تهران ببینیم؟

تراژدی، گونه غالب نمایش‌های جدید این هفته

آخرین هفته دی ماه با نمایش‌های جدیدی در سالن‌های مختلف تهران همراه خواهد بود که غالب این آثار در قالب‌های تراژدی و کمدی گروتسک هستند.

تراژدی، گونه غالب نمایش‌های جدید این هفته

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس، آخرین هفته دی ماه با نمایش‌های زیاد و جدیدی در عرصه هنرهای نمایشی تهران و سالن‌های مختلف همراه است آما آنچه که مشهود است اینکه قالب نمایش‌ها در عرصه تراژدی اجرایشان را آغاز می‌کنند و حتی طنزها و کمدی‌ها نیز در قالب کمدی گروتسک اجرا خواهد رفت.

از جمله تماشاخانه‌های فعال این هفته می‌توان به تماشاخانه استاد جمشید مشایخی و خانه نمایش مهرگان اشاره کرد.

از جمله نمایش‌هایی که در فاصله روزهای انتهایی دی ماه اجرایشان شروع می‌شود می‌توان به این کارها اشاره کرد:

*ژاندراک در آتش

نمایش ژاندارک در آتش به نویسندگی محمد رحمانیان و کارگردانی پریسا محسنی از فردا شب (یکشنبه ۲۳ دی) اجرایش را در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی آغاز می‌کند.

بازیگران نماش مهتاب گلکار، هلیا مهرپویا، ترانه جعفری، رقیه عطاءالهی، حانیه صالحی، فاطمه مرتضوی، کیمیا امینی، ساحل محققی و تهیه کننده کارگاه نمایشی بداهه، مشاور کارگردان: میلاد شعبانزاده است.

شارلوت آخرین بازمانده زندان آشویتس در جنگ جهانی دوم که بی خبر از اتمام جنگ هنوز در سلولش است و با جسد تنها حامیش که خود را دار زده گفت‌وگو می‌کند.

*تبرئه در ایرانشهر

نمایش تبرئه به نویسندگی جسیکا بلنک و اریک جنسون و ترجمه و کارگردانی منیژه محامدی از ۲۴ دی ماه اجرایش را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز می‌کند.

بازیگران نمایش مهوش افشار پناه، محمد اسکندری، ارژنگ امیرفضلی، مجید جعفری، فرناز رهنما، نوید جهانزاده، شیرین اسماعیلی، آیلار نوشهری، علی نجفی، حامد شفیع‌خواه، شهاب‌الدین علیشاهی، رضا دشتکی، پیام میرمصطفی هستند. این نمایش نیز در ژانر درام و تراژیک به صحنه می‌رود.

*جتسمانی، فاجعه بی هویتی انسان معاصر

نمایش جتسمانی به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا غریب زاده از امشب  (شنبه ۲۲ دی) اجرایش را در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی آغاز می‌کند.

بازیگران کار پوریا افراسیاب، سینا صفوی فر، علیرضا موسوی، آنیتا باقری، زهرا درخشان، عبدالله عزیزی، عسل حیدری، مهدی مشهدی زاده، آراد نویزی، مهدی ریسمانی هستند.
هملت در افکار خویش می‌خواهد مسبب اصلی قتل پدر را بیابد اما در استیصال می‌ماند و…

*بازپرس وارد می‌شود

نمایش بازپرس وارد می‌شود به نویسندگی جی.بی پریستلی، ترجمه حسین خوانین شیرازی و کارگردانی علی علوی نژاد اجرایش را از فردا شب،‌۲۳ دی ماه در خانه نمایش مهرگان آغاز می‌کند.

بازیگران (به ترتیب حروف الفبا): پوریا اصلان، شایلین جلالی، آیدا جهاندیده، نکیسا عقبایی، فرشاد کوکبیان، سورن گرم آبادی، ماهان ناصر زارع هستند.

مهمانی شادی در خانه یکی از بزرگان شهر برپاست که ناگهان با وارد شدن یک بازپرس اتفاقات به شکل دیگری رقم می خورد و…

*پلی از جنس شیشه

نمایش پلی از جنس شیشه به نویسندگی نگار نادری و کارگردانی فرشته پیاده روحی از ۲۶ دی ماه در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی به صحنه می‌رود.

بازیگران نمایش اهورا گل عموپور، فرشته پیاده روحی هستند. درباره این نمایش کارگردان نوشته است که «با وجود تکراری بودن سوژه، موضوع بحث برانگیزی را برای کار کردن برگزیدم و کوشیدم آن را به شیوه‌ای تازه بپرورانم، خشونت علیه زنان ابعاد گوناگونی دارد از خشونت‌های زبانی تا اهانت‌های فیزیکی و تعرض‌های جنسی و جنسیتی بخش کوچکی از معضلات اجتماعی‌اند که زنان را هر روز آزار می‌دهند و تنش‌های عصبی و روانی بسیاری را بر نیمی از جمعیت تحمیل می‌کنند.

خشونت علیه زنان فقط به کتک زدن و تنبیه‌های جسمی گفته نمی‌شود. واژه‌های توهین آمیز، تماس‌های فیزیکی نا خوشایند، شک و بدبینی که در جماعت مردانه آن را خوش غیرتی می‌دانند، همگی ابعاد مختلف از خشونتی است که بر زنان اعمال می‌شود و هیچ گاه هیچ کس نمی‌فهمد این زن چه درد می‌کشد و چه می‌خواهد و چه رویاهایی در سر دارد.

پلی از جنس شیشه داستان زنی را روایت می‌کند که در یک شب تابستانی سوار تاکسی راننده‌ای شیطان صفت می‌شود و به تلاش زن برای اعاده حیثیت در جامعه‌ای که هیچ کس او را به رسمیت نمی‌شناسد و سرانجام …

*شاهدین اعدام در مهرگان

نمایش شاهدین اعدام به نویسندگی ماتئی ویسنی یک و دراماتورژ هما پارسایی و کارگردانی طاها محمدی از ۲۷ دی ماه اجرایش در خانه نمایش مهرگان آغاز می‌شود.

بازیگران نمایش (به ترتیب ورود به صحنه)، محمدرضا حسن زاده، سهیل قنادان، بهار سهراب بیگی، دنیا گفتاری، مسعود لطفی، علی پور ستوده، امیر کابلی، بیتا عالمی، طاها محمدی و تهیه کننده: سهراب مدیری
داستان از ان قرار است که دادگاه تماشاگری را بدون هیچ دلیل مدرکی بی گناه با آوردن شاهدین دروغین گناهکار جلوه می‌دهد. نمایش یک کمدی سیاه اقتباسی است.

*کانفیدنشیال

نمایش کانفیدنشیال به نویسندگی سپیده گل تراش نژاد و کارگردانی سپیده گل تراش نژاد و محسن قصری از فردا شب، ۲۳ دی اجرایش در خانه نمایش اداره تئاتر آغاز می‌شود.

بازیگران نمایش محسن اسلامی، نیلوفر سیاری، محسن قصری هستند. افسانه‌ای در جنوب ایران بر این اعتقاد است که اگر کسی برای امری نامبارک هنگام طوفان به دریا بزند اسیر و گرفتار باد جن خواهد شد. زن و شوهری به دلیل دزدی مجبور به فرار از کشور از مرزهای جنوب می‌شوند.

*ستایش یک قتل

 نمایش ستایش یک قتل به نویسندگی و کارگردانی رسول حق شناس از ۲۴ دی ماه اجرایش در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی آغاز می شود.

بازیگران نمایش سمیه کیا دربندسری، ساراخردمند، امیررضا محمدی، حنانه فتح اللهی، علیرضاتاجیک، حدیثه سهرابی، ملیکا وطن دوست، فاطمه نوری، علی اصغر حق شناس، یلدا روحانی و تهیه کننده:رسول حق شناس است.

این نمایش درباره داستان قتل ستایش قریشی دخترک ۶ ساله افغان و اعدام قاتل او است.

*دکتر فاستوس در تماشاخانه مشایخی

نمایش دکتر فاستوس به نویسندگی کریستوفر مارلو، دراماتورژ فرهاد سلمانی فیض و کارگردانی ایمان حاج عظیمیان اجرایش را از چهارشنبه، ۲۶ دی ماه در تماشاخانه مشایخی آغاز می‌کند.

بازیگران نمایش مهران عشریه، ندا کاوندی، پیام اسماعیلیان، پویا فراهانی، نیلوفر منصور، مهناز زینی، هستی اسدی، فاطمه محمدخانی، هانیه عباسی، نرگس ذکائی سلیمانی، بهار مللک احمدی هستند.

دکتر فاستوس گمان می‌برد که به نهایت هر موضوعی که مطالعه کرده، رسیده است؛ او علم منطق را تنها به عنوان ابزاری در بحث ستایش می‌کند و پزشکی را تا زمانی که قادر به زنده کردن مردگان و ایجاد جاودانگی نباشد، بی اعتبار می‌خواند علم حقوق را در رده بالا جای می‌دهد و الهیات را بی فایده می‌داند. او از محدودیت‌های دانش بشری بیزار است و علاقه‌اش به جادو از اینجا آغاز می‌شود. پس با شیطان پیمان می‌بندد و روحش را واگذار می‌کند و…

* آخرین پری کوچک تنهائی من

نمایش آخرین پری کوچک تنهایی من به نویسندگی و کارگردانی مهتاب گلکار از فردا شب، ۲۶ دی ماه اجرایش در تماشاخانه مشایخی آغاز می‌شود.

بازیگران نمایش پریسا محسنی، میلاد شعبانزاده، ترانه جعفری، رقیه عطاءالهی، حانیه صالحی، فاطمه مرتضوی، کیمیا امینی، ساحل محققی، هلیا مهرپویا، کیاوش قربانی، توحید علی بلندی، امین دوست محمدی
دستیاران صحنه: میلاد شعبانزاده، نیلوفر مظفری، آزیتا محمدی، کیاوش قربانی، امین دوست محمدی هستند.

زنی ۳۴ ساله که دچار فراموشی است و هرروز خاطراتش را مانند سیزیف بر دوش می‌کشد.

*کاترپیلار در تماشاخانه مشایخی

نمایش کاترپیلار به نویسندگی جین ام متسون، ترجمه سیمین امیریان و طراحی و کارگردانی مهرنوش دارا از سه شنبه، ۲۵ دی ماه به صحنه تماشاخانه مشایخی می‌رود.

بازیگران نمایش طاها عابدی، ماهان عابدی، رها عربگری، باربد فرشیدزاده، آرامیس روبیاتی، ایناز کرمانی، رها انصاری فر، ویانا ابوالحسنی، هلیا نورپوری، مانلی فراهانی، بردیا خرسند، پارسا حسینی، رایان سرلک، مرسانا آقاحسینی، عسل عسگری، سما عرب، ترنم رضایی، امیرمحمد مصطفایی، هیلدا کرد بچه، بارانا زمانی هستند.

کرم پروانه سعی دارد خانه‌ای که خرگوش با تلاش ساخته است رو به زور از او بگیرد که در آخر با کمک حیوانات جنگل موفق نمی‌شود و پیام نمایش این است که هر کس برای بدست آوردن هر چیزی که به آن نیاز دارد تلاش کند

* جنین در تماشاخانه سه نقطه

نمایش جنین به نویسندگی درتا سوآپا، رضا فریدونی و کارگردانی فریبا آقاپور اجرایش را در تماشاخانه سه نقطه سالن خسرو شکیبایی آغاز می کند.
بازیگران میلاد اسکندری، هانیه سعیدی، علی رضا گیلوری هستند.

اختلافات نویسنده و مترجم برای ترجمه یک اثر که علاقه این دو به هم را تحت الشعاع قرار می‌دهد در فضایی فانتزی و سو رئال به نمایش در می‌آید.

*شاباش خوان بر صحنه 

نمایش شاباش‌خوان به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی غلامرضا عربی از ۲۷ دی ماه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می‌رود.

بازیگران:ندا سلیمانی، مریم دیهیم بخت، سایه همائی، الهه محقق، شیما شوری، معصومه عطائی، معصومه حسین زاده، فاطمه نجف قلوئی، زهرا علاءالدینی، زهره شعبانی، حمید رضا کیانی خواه، علی بلبلی هستند.

دُره، دختری که در رویاهای خود به دنبال آرزوهایش و رسیدن به سعادت و خوشبختی است، در مسیر این رویاها با دنیای اطرافش به گفتگو می نشیند. او برای رسیدن به خوشبختی در رویای خود با مادر، خواهر، خاله، ستاره، آسمان، دریا، پرنده، زن فالگیر، پری دریائی و پیرزن روبرو می شود و …

*کفتر به توان دو

نمایش کفتر به توان دو به نویسندگی مهرداد رایانی مخصوص و کارگردانی پوریا اصلان و نوید حاج شفیعی‌ها از دوشنبه، ۲۴ دی در تماشاخانه استاد مشایخی به صحنه می‌رود.

نمایش غمنامه‌ای ازلی ابدی درباره رفاقت، خیانت و انتقام است.

انتهای پیام/