اقتصاد مقاومتی، اشتغال » اقتصادی
کد خبر : 909508
سه شنبه - 3 دی 1398 - 15:21

تدوین آیین‌نامه کارآفرینان پیشرو در دولت

آیین‌نامه کارآفرینان پیشرو در کمیسیون اقتصادی دولت بررسی می‌شود و به زودی تصویب می‌شود.

تدوین آیین‌نامه کارآفرینان پیشرو در دولت

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، رحیم سرهنگی مدیرکل توسعه کارآفرینی و بهره‌وری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در حاشیه سومین کنفرانس کارآفرینی در سالن جابر ابن حیان دانشگاه صنعتی شریف در جمع خبرنگاران اعلام کرد: آیین‌نامه کارآفرینان پیشرو از یک ماه قبل در کمیسیون اقتصادی دولت بررسی می‌شود و مراحل تصویب نهایی آن در حال طی شدن است.

وی گفت: این آیین‌نامه دارای ۱۸ ماده است که بررسی می‌شود یک کارآفرین چگونه صادرات و اشتغال ایجاد کند و بنگاه‌های متوسط و بزرگ چگونه مورد حمایت قرار گیرند.

سرهنگی همچنین با بیان اینکه رتبه فضای کسب و کار ایران از ۸۷ به ۷۲ کاهش یافته و فضای کسب و کار ارتقا یافته است،‌ گفت: شاخص فضای کسب و کار به واسطه ورود جوانان با کسب و کارهای نو بهتر شده است و اتفاقات مثبتی در این فضا ایجاد شده است.

وی گفت: هر جا استارت‌آپ‌ها در فضای کسب و کار شکل گرفته، به طور میانگین شاخص فضای کسب و کار بهتر شده است، در حال حاضر شاخص فضای کسب و کار در ترکیه ۳۸ و در ایران به ۷۲ رسیده است که امیدواریم شاخص فضای کسب و کار باز هم بهتر شود. در چند سال اخیر از نظر رشد فضای کسب و کار رتبه ایران ۱۲ پله پیشرفت کرده است و جزو ۵ کشور برتر خاورمیانه از نظر رشد فضای کسب و کار هستیم و باید فضای کسب و کار باز هم بهتر و آسان‌تر شود.

مدیرکل توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید به استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری کمک کند.

سرهنگی در مورد دولت و فضای کسب و کار گفت: یک شاخص کلی برای بهبود فضای کسب و کار مطرح می‌شود، البته قضیه استارت‌آپ‌ها از فضای کسب و کار هم جدا است و شرکت‌هایی که نوآور باشند جزو استارت‌آپ‌ها قرار می‌گیرند، مثلاً برای حمل‌ونقل قوانین کلی وضع می‌شود، اما استارت‌آپ‌های رشته حمل‌ونقل باید قوانین جداگانه‌ای داشته باشند و هدف این است که فضای کسب و کار برای استارت‌آپ‌ها نیز بهتر شود.

وی گفت: هیأت مقررات‌زدایی می‌خواهد شاخص‌های فضای کسب و کار را بهبود بخشد و بالا ببرد.

مدیرکل توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد اینکه آیا رتبه فضای کسب و کار توسط یک هیأت مقررات‌زدایی باید بالا برود یا اینکه به وسیله بهتر شدن فضای کسب و کار در عالم واقع ارتقا پیدا کند، گفت: هیأت مقررات‌زدایی از همه دستگاه‌های دولتی نمایندگانی دارد که با محوریت وزارت اقتصاد تشکیل می‌شود و رتبه کسب و کار ایران از ۸۵ به ۷۲ رسیده و وضعیت بهتر شده است.

سرهنگی همچنین با بیان اینکه استارت‌آپ‌ها خودشان شکل می‌گیرند، گفت: دولت باید فضایی فراهم کند که زمینه رشد استارت‌آپ ها فراهم شود و محیطی مانند انکوباتور (محیط پرورش نوزاد نارس) یا فضای گلخانه‌ای ایجاد کند که استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوین در این فضا رشد کنند و تشکیل شوند. برای بخش خصوصی در صورتی فضاسازی باصرفه‌تر است که بتوانند شبکه‌سازی بین اجزا انجام دهند و دولت باید کمک کند تا شبکه‌سازی کسب و کارها در یک محیط گلخانه‌ای شکل گیرد و رشد کند.