جانشین استاندار اصفهان در ستاد هفته پژوهش و فناوری استان اصفهان:

تحقیق و پژوهشی نباشد توسعه‌ کشور رقم نخواهد خورد/ ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری در دانشگاه اصفهان

جانشین استاندار اصفهان در ستاد هفته پژوهش و فناوری استان اصفهان: گفت: برای انجام تحقیقات زیرساختی مهم‌ترین مسأله نیروی انسانی است اگر نیروی انسانی را به دو بعد دانشجو و هیأت علمی تقسیم کنیم هیأت علمی ما دارای تجربه کافی برای انجام کار تحقیقی است، دانشجویان ما به طور متوسط نسبت به دنیا باهوش‌تر بوده و پشتکار بیشتر و علم بیشتری را دارند.

تحقیق و پژوهشی نباشد توسعه‌ کشور رقم نخواهد خورد/ ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری در دانشگاه اصفهان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، جانشین استاندار اصفهان در ستاد هفته پژوهش و فناوری استان اصفهان: گفت: برای انجام تحقیقات زیرساختی مهم‌ترین مسأله نیروی انسانی است اگر نیروی انسانی را به دو بعد دانشجو و هیأت علمی تقسیم کنیم هیأت علمی ما دارای تجربه کافی برای انجام کار تحقیقی است، دانشجویان ما به طور متوسط نسبت به دنیا باهوش‌تر بوده و پشتکار بیشتر و علم بیشتری را دارند.

هوشنگ طالبی، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش در نشست خبری هفته پژوهش و فناوری استان اصفهان با اشاره به اینکه  تجهیزات و امکانات مدرن دانشگاهی ، وجود مسأله و شناخت نسبت به مسائل جامعه در بحث صنعت، از جمله موارد مورد نیاز در زمینه تحقیق است افزود، ارتباط دانشگاه‌ها با دنیا و دسترسی به پایگاه‌های بین‌المللی نیز مهم است که هم اکنون با محدودیت‌هایی روبه رو هستیم  .

 وی با اشاره به اینکه هفته پژوهش امسال با شعار پژوهش هدفمند، فناوری ارزش‌آفرین در خدمت تولید ملی از ۲۴ تا ۲۸ آذرماه برگزار خواهد شد تاکید کرد: پژوهش و تحقیق یک رکن حیاتی برای حیات دانشگاه‌های کشور و خود کشور است، اگر تحقیق و پژوهشی وجود نداشته باشد توسعه‌ی کشور رقم نخواهد خورد، پژوهش فرصت‌هایی برای حرکت رو به جلو و توسعه ایجاد می‌کند.

وی گفت:رویکرد دانشگاه به کارآفرینی و مسأله محور کردن تحقیقات رویکرد خوبی است و موفقیت‌های خوبی نیز در این زمینه کسب شده است، پایان‌نامه‌های زیادی احصا شده که در حوزه سرمایه‌ها و معضلات اجتماعی کار شده است.

رئیس دانشگاه اصفهان، با اشاره به اینکه ۵ خوشه تحقیقاتی و فکری در دانشگاه‌های کشور شکل گرفت که بررسی مسائل و مشکلات اجتماعی کشور را به همراه راه حل برای برون شدن از این معضل دنبال کنند، افزود: خوشه سرمایه اجتماعی به دانشگاه اصفهان، اقتصاد کلان به دانشگاه تهران، مسائل شهروندی به دانشگاه شهید بهشتی، اقتصاد در مسائل پولی و بانکی و ارتباطات و رسانه با دانشگاه علامه طباطبایی است.

احصاء ۹۰۰تحقیق و پژوهش در مورد سرمایه اجتماعی در کشور

طالبی، با اشاره به این‌که ۹۰۰ تحقیق و پژوهش در مورد سرمایه اجتماعی در کشور احصا شده است تصریح کرد: وزارت علوم نسبت به استانداردسازی پژوهش در دانشگاه‌ها اقدام کرده است،   ۱۵ درصد از بودجه عمومی سالیانه را دانشگاه‌های جامع باید به پژوهش اختصاص دهند که دو قسمت شامل بودجه‌های عمومی و اختصاصی می‌شود؛ ۳۸ میلیارد تومان بودجه اختصاصی در سال ۹۷ بوده است که ۱۵ درصد آن در امر پژوهش صرف شده است. ۴ میلیارد تومان هم قرارداد پژوهشی داشتیم سال گذشته و امسال پیش‌بینی این است که این رقم تا ۶ میلیارد تومان افزایش پیدا کند، بودجه عمومی دانشگاه اصفهان در مصوب سال ۹۷ در قسمت هزینه‌ای ۱۸۶ میلیارد تومان و در تملک دارایی ۱۱ میلیارد تومان بوده است.

طالبی بیان کرد: از هیأت امنای دانشگاه مجوز ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری دانشگاه اصفهان که مشترک بین دانشگاه و صندوق سرمایه‌گذاری استان است با سرمایه اولیه ۵ میلیارد تومان گرفته شده که قرار است به ایده‌های تحقیقاتی در راستای کمک به حل معضلات استان کمک کند.

 جانشین استاندار اصفهان در ستاد هفته پژوهش و فناوری استان اصفهان در ادامه مطرح کرد: از آرش شاهین استاد گروه مدیریت دانشگاه اصفهان یکی از اساتید دانشگاه اصفهان در زمینه علوم انسانی به خاطر فعالیت‌ها و کمیت و کیفیت بروندادهای پژوهشی به خصوص در بعد بین‌المللی به عنوان پژوهشگر برگزیده کشوری انتخاب شده که از وی در سطح کشور تجلیل خواهد شد.

 رشد ۴۰۰ درصدی ثبت اختراع بین‌المللی دانشگاه اصفهان

در ادامه نیزمهدی مؤمنی ، مدیرکل امور پژوهشی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه  نمایشگاه  هفته پژوهش طبق سنوات گذشته برگزار خواهد شد، اما نمایشگاه امسال یک تفاوت کیفی دارد و هم‌زمان با جشنواره شیخ بهایی برگزار می‌شود افزود: برای استان اصفهان یک دستاورد و برنامه سالانه مهم است، برگزارکننده نمایشگاه شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان است، روز ۶ و ۷ دی در محل سیتی سنتر این نمایشگاه برگزار خواهد شد، نوزدهمین جشنواره تجلیل از فناوران و پژوهشگران برتر دنیا و نوزدهمین نمایشگاه را داریم.

 وی تاکید کرد: نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش مقالات بین‌المللی را داریم، در مجلات بی‌اعتبار و کم اعتبار ۶۰ درصد کاهش مقالات را داریم؛ در علوم مهندسی و پایه آماربا افزایش روبه رو هستیم همچنین چاپ مقالات در مجلات بین‌المللی ۲۲ درصد افزایش داشته است، چاپ مقالات حوزه مهندسی و علوم پایه در مجلات بی‌اعتبار ذاتاً کم بوده و ۲۰ درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه اصفهان ثبت اختراع رشد ۳۷۰ درصدی داشته است، ثبت اختراع بین‌المللی از ۲۳ درصد به ۷۴ درصد رسیده و رشد ۴۰۰ درصدی داشته است، رشد ۱۰ درصدی ثبت اختراع داخلی را نیز داشته‌ایم.