معاونت شهرسازی و و معماری شهرداری اصفهان:

تحقق شهر هوشمند و زیست پذیربا حکمروایی خوب شهری

در هفدهمین نشست سه شنبه ها با رسانه ها، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، بعنوان یکی از معاونت های کلیدی شهر، میزبان خبرنگاران بود که از تحقق ۱۴۱ اقدام با رویکرد حکمروایی خوب شهری، شفافیت، اداره ارزان شهر، حقوق شهروندی، درآمد پایدار، شهرزیست پذیر و شهر هوشمند، بازآفرینی شهری پایدار، عدالت اجتماعی شهر و مدیریت دانش شهر خبر داد.

تحقق شهر هوشمند و زیست پذیربا حکمروایی خوب شهری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سیداحمدحسینی نیا با بیان آنکه برنامه‌های حوزه معاونت شهرسازی بر اساس سه رویکرد برنامه‌ اصفهان ۱۴۰۰، برنامه سنجش‌پذیر شهردار و مفهوم حق به شهر تعریف شده است، افزود: مفهوم “حق به شهر” از دو منظر حق مشارکت شهروندی و تخصیص فضا با رویکرد شهروندی از مهمترین مولفه‌های معاونت شهرسازی است که  اهداف حفاظت از محیط زیست، تحقق شهر هوشمند، مشارکت شهروندان و تقویت حکمروایی خوب شهری را دنبال می کند.

 وی گفت: دربرنامه سنجش پذیر شهردار، تحقق‌پذیری طرح ها بعنوان مولفه اصلی است که صرفا به آمار و نقشه اکتفا نمی کنیم. وی بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده از دیگر موارد برنامه سنجش پذیر اعلام کرد و افزود:  ۲۳۰۰ هکتار بافت فرسوده داریم که ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی و مابقی بافت‌های روستایی و میانی است و مسئله توسعه در آنها مطرح است.

حسینی نیا با اشاره به بهره برداری از ۱۴۱ اقدام با رویکرد حکمروایی خوب شهری، شفافیت، اداره ارزان شهر، حقوق شهروندی، درآمد پایدار، شهرزیست پذیر و شهرهوشمند، بازآفرینی شهری پایدار، عدالت اجتماعی شهر و مدیریت دانش، بخشی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در هر بخش را بیان کرد. چنانچه در بخش حکمروایی شهری همکاری برای تهیه برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد جدید، تشکیل شورای عالی برنامه ریزی شهری و سیاست گزاری بررسی طرح های عمرانی، تدوین تکنیک های مشارکت ذی نفعان  در تهیه طرح های توسعه شهری، اخذ مصوبه ورودی محور تشریفات، تدوین مدل های تحلیل ذی نفعان در تهیه طرح های توسعه شهری، مطالعات و طرح احیاء دولتخانه صفوی، تشکیل کمیته سیما و منظر شهری و همچنین تدوین سند سیما و منظر شهری به منظور بازخوانی و حفظ عناصر هویتی قدیم و جدید منظر شهری انجام شده است.

صدور پروانه در ۱۸ روز

وی از اقداماتی برای اداره ارزان شهر خبر داد که شامل اصلاح و تسهیل در صدور پروانه ساختمان در ۱۸ روز، وحدت رویه و بومی سازی فرم ها و فرآیندها در شهرداری و بسترسازی تحقق آن از طریق آموزش پرسنل است. همچنین، استفاده از انرژی خورشیدی و مشکل کوی فرزانگان در منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان که سال ها بلاتکلیف مانده بود با تعامل سازمان جهاد کشاورزی رفع شد. حسینی نیا از رشد ۱۲ درصدی تعداد صدور پروانه های ساختمانی خبر داد و گفت: طی هشت ماه گذشته رشد ۱۲درصدی درتعداد صدور پروانه‌های ساختمانی و رشد ۱۱ درصدی در متراژ پروانه های صادره، نشان می‌دهد تولید مسکن در شهر اصفهان روند خوبی داشته است.

پیاده راه سازی میدان امام حسین(ع)

حسینی نیا با اشاره به دریافت مصوبات عملیاتی شدن حلقه حفاظتی و بلاتکلیفی در مناطق ۱۵، ۱۰، ۱۴ و ۲ شهرداری اصفهان، از تحقق تعیین تکلیف اراضی کشاورزی داخل محدوده خبر  داد و یادآور شد: هنوز بخشی در کمیسیون ماده ۵ مورد بررسی است. همچنین، پیگیری اخذ مصوبه ناژوان در راستای حفظ اکوسیستم طبیعی غرب شهر و ورودی شهر اصفهان از جاده فرودگاه تا بزرگراه شهید بابایی به طول ۱۳ کیلومتر آزادسازی می شود. وی گفت: تفاهم نامه ای بین استانداری، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی منعقد شده و۱۴ گام با رویکرد نوین رصد می شود و هشت کانون در دستور کار این برنامه قرار می گیرد که به موضوعات شهرسازی، حمل و نقل، مدیریت بحران و دیگر پارامترها می پردازد. وی از پیگیری اخذ مصوبه برای پیاده راه سازی میدان امام حسین(ع) در برنامه سال ۹۸ ، پروژه گردشگری گورت و تصویب ۷۵ طرح نما در کمیته زیباسازی خبر داد.

کاهش خطر زلزله با رعایت مقررات ساخت و ساز

حسینی نیا به زلزله های اخیر ایران با تأکید بر وضعیت استان اصفهان اشاره کرد که تعیین مکان‌های پرخطر برای ممانعت از ساخت و ساز، ارائه مکان‌های مناسب کاربری‌های امداد رسانی و خدمات فوریتی و ساختمان های امنیتی برای برنامه‌ریزی‌های آینده، ارائه ضوابط و مقررات ویژه ساخت و ساز به منظور کاهش خطر پذیری با هدف مدیریت ریسک لرزه‌ای شهر اصفهان مورد توجه بوده است.

شبکه شهرهای دوستدار کودک در اصفهان

وی تشکیل گروه شهر دوستدار کودک در جشنواره فیلم کودک و نوجوان، برگزاری ویژه برنامه های هفته کودک و جلسه با یونیسف و وزارت کشور را از دیگر اقدامات انجام شده در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان برشمرد و اعلام کرد: در دی ماه سال جاری سمینار آموزش ملی شهر دوستدار کودک برای کلان شهرها با حضور اساتید شبکه شهرهای فعال دوستدار کودک به صورت دو زبانه در اصفهان برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: جهت اصفهان باید شمالی- جنوبی شود، زیرا با توجه به وزش باد، تابش خورشید و استفاده از انرژی‌های طبیعی، این جهت گیری تأثیرگذار است و پیشنهاد بارگذاری ابنیه در این جهت د اده شده است. وی درباره اراضی جی شیر باعنوان الحاق ۱۴۵ هکتاری گفت:هدف ما تولید و ساخت مسکن در این پهنه‌ها نبوده و هیچ گونه بارگذاری مسکونی نخواهیم داشت مگر آنکه بارگذاری‌ها در زمینه گردشگری، ورزشی و نمایشگاهی باشد.