آموزش و پرورش » استانها
کد خبر : 1078937
دوشنبه - 1 دی 1404 - 10:54

تحصیل برای همه، در هر شرایط؛ مدارس از راه دور، راهکار دولت چهاردهم برای حذف نابرابری آموزش

توسعه مدرسه‌های آموزش از راه دور به‌عنوان یکی از رویکردهای محوری دولت چهاردهم، گامی مؤثر در مسیر تحقق عدالت آموزشی و حذف نابرابری‌هاست؛ شیوه‌ای که با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، امکان ادامه تحصیل را برای بازماندگان از آموزش، شاغلان، بیماران و دانش‌آموزان ساکن مناطق دورافتاده، بدون محدودیت سنی و مکانی فراهم کرده است.

تحصیل برای همه، در هر شرایط؛ مدارس از راه دور، راهکار دولت چهاردهم برای حذف نابرابری آموزش

به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی ربیع»؛ به نقل از ایرنا – توسعه نهضت عدالت آموزشی به‌عنوان رویکرد مهم دولت چهاردهم در مسیر تحقق برابری آموزش برای همگان نیازمند تقویت فعالیت مدرسه‌های آموزش از راه دور در در استان اصفهان است.

عدالت آموزشی و حذف نابرابری‌ها یکی از محورهای کلیدی برنامه‌های دولت برای پرورش نسلی خلاق، متعهد و توانمند برای حل چالش‌های ملی است.

بر این اساس مدرسه‌های آموزش از راه دور با بهره‌گیری از فناوری و روش‌های نوین آموزشی برای دانش‌آموزانی که بنا به دلایلی از چرخه عادی و متوالی آموزش دور شده بودند امکان ادامه تحصیل را فراهم کرده است.

اکنون بیش از یکهزار و ۷۰۰ مدرسه از راه دور در کشور فعال است که سالانه حدود ۲۴۰ هزار نفر از خدمات این مدارس بدون نیاز به حضور فیزیکی در کلاس‌ها استفاده می‌کنند.

با توجه به اینکه بعضی از علم آموزان مجبورند برای تحصیل، مسافتی طولانی و خارج از محل سکونتشان را با پرداخت هزینه‌های بالای تردد طی کنند، مدرسه‌های آموزش از راه دور این مشکل آنها را با فناورین نوین آموزش مجازی رفع کرده است.

بر این اساس یکی از خواسته‌های دست‌اندرکاران آموزش از راه، تقویت جایگاه این مدارس و توسعه آن برای امکان استفاده افراد بیشتری از فراگیرهای آموزش و تحصیل برابر است.

از نظر محتوای آموزشی، تمام مدارس از یک مدل و الگو پیروی می‌کنند و همان دروسی که در مدارس عادی دولتی تدریس می‌شود، در این مدارس نیز انجام آموزش داده می شود. اما کتاب های این مدارس به نحوی طراحی شده است که فراگیر در ۸۰ درصد موارد به معلم نیازی ندارد.

فرآیند آموزش از راه دور در بیش از ۸۰ مدرسه در اصفهان

رییس اداره مدارس، مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اداره‌کل آموزش‌وپرورش اصفهان به فعال بودن فرآیند آموزش از راه دور در ۸۰ مدرسه این استان خبر داد.

مهدی جمالی  افزود: این مدرسه‌ها، نقش جبرانی در فرآیند تحصیل و سوادآموزی در جامعه دارند و به نوعی آخرین حلقه اتصال دانش‌آموزان به سیستم نظام آموزشی هستند.

وی با تاکید بر تقویت فعالیت مدرسه‌های آموزش از راه دور اظهار داشت: اگر حلقه فعالیت مدرسه‌های آموزش از راه دور تضعیف شود، دانش‌آموز ممکن است برای همیشه از چرخه آموزش جدا شود.

رییس اداره مدارس، مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اداره‌کل آموزش‌وپرورش اصفهان با تأکید بر جایگاه آموزش از راه دور به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های رسمی و قانونی نظام تعلیم و تربیت گفت: این نوع آموزش، نقش مهمی در تحقق عدالت آموزشی و پوشش دانش‌آموزان خاص دارد و باید کیفیت محتوا، فرآیند تدریس و اثربخشی آموزشی باید در اولویت فعالیت‌ها قرار گیرد.

وی عدالت آموزشی را به‌معنای فراهم‌سازی فرصت یادگیری برای تمامی دانش‌آموزان دانست و افزود: هیچ دانش‌آموزی نباید صرف شرایط زندگی، اشتغال، بیماری، فاصله جغرافیایی یا وقفه در تحصیل، از حق آموزش محروم شود.

جمالی همچنین با اشاره به مأموریت مدرسه‌های آموزش از راه دور افزود: این مدرسه‌ها وظیفه دارند فرصت دوباره یادگیری را برای دانش‌آموزانی که امکان ادامه تحصیل در نظام آموزشی حضوری را ندارند فراهم کنند.

وی یادآور شد: مدرسه‌های آموزش از راه دور پیشروترین بخش آموزش و پرورش در بهره‌گیری از فناوری و روش‌های نوین آموزشی هستند

امکان تحصیل بدون محدودیت سنی در مدرسه‌های آموزش از راه دور

مدیر یکی از مدرسه‌های آموزش از راه دور اصفهان گفت: تحصیل در این مدرسه‌ها، هیچ محدودیتی سنی ندارد و افرادی که دوره دبستان را سپری کرده باشند می‌توانند برای ادامه تحصیل از این شیوه آموزشی برای تحصیل بهره ببرند.

علی فروتن  افزود: فراگیران مدرسه‌های آموزش از راه دور به ۲ دسته بزرگسالان افراد بالای ۱۸ سال و لازم التعلیمی که شرایط سنی برای تحصیل را دارند اما به دلیل برخی موارد خاص که کمیسیون خاص آموزش و پرورش تشخیص می دهد، امکان ادامه تحصیل در مدارس عادی و روزانه را ندارند تقسیم می‌شوند.

وی با اشاره به انعطاف خوب سیستم آموزش از راه دور گفت:در ۲ سال گذشته با تغییر سیستم این نوع آموزش، دانش‌آموزان پیش دانشگاهی و دیپلم که تمامی دروس خود را نگذرانده‌اند فرصت دارند تا دروس باقیمانده را با موفقیت از طریق ثبت نام در مدرسه‌های آموزش از راه دور طی کنند.
این مدیر مدرسه آموزش از راه دور اصفهان افزود: در واقع آموزش از راه دور به عنوان شیوه‌ای نوین در آموزش و پرورش با اولویت پذیرش بازماندگان از تحصیل راه اندازی شده و راه کمک به آموزش کسانی است که به هر دلیلی از تحصیل در مدارس عادی جا مانده‌اند.

در مجموع، مدرسه‌های آموزش از راه دور به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های رسمی نظام تعلیم و تربیت، نقش تعیین‌کننده‌ای در تحقق عدالت آموزشی و بازگرداندن بازماندگان از تحصیل به چرخه آموزش ایفا می‌کنند. این مدارس با حذف محدودیت‌های سنی، مکانی و زمانی، فرصت برابر یادگیری را برای افرادی فراهم کرده‌اند که به دلایل مختلف امکان حضور مستمر در مدارس حضوری را ندارند.

از سوی دیگر، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین آموزشی، محتوای خودآموز و انعطاف‌پذیری در فرآیند یاددهی ـ یادگیری، آموزش از راه دور را به یکی از کارآمدترین شیوه‌ها برای کاهش نابرابری‌های آموزشی تبدیل کرده است؛ رویکردی که به‌ویژه در استان‌هایی با پراکندگی جمعیتی و فاصله جغرافیایی بالا، نقش جبرانی و حمایتی پررنگی دارد.

با توجه به سیاست‌های دولت چهاردهم در مسیر توسعه عدالت آموزشی، تقویت جایگاه مدرسه‌های آموزش از راه دور، ارتقای کیفیت محتوای آموزشی و حمایت هدفمند از این مدارس می‌تواند زمینه‌ساز تحصیل برای همه، در هر شرایط باشد و از خروج دائمی دانش‌آموزان از نظام آموزشی جلوگیری کند؛ مسیری که تحقق آن، سرمایه‌گذاری مؤثر بر آینده انسانی کشور محسوب می‌شود.